Select Language
  • English
  • French
  • German
  • Italian
  • Spanish
Hjem » Hands-on visjonær og pionér
Hands-on visjonær og pionér Foto: Erik Burås / Studio B13

Hands-on visjonær og pionér

Tom Melbye anses som både visjonær, strateg, pioner og innovatør i tunnelindustrien. Han er en involvert, ”hands-on” type som har hatt stor suksess med å bygge opp selskaper fra scratch globalt.

EMNE: Tunnel
PUBLISERT: 22.November.2019

Melbye er i dag Senior Advisor og styremedlem hos finske Normet etter flere år som CEO og president i selskapet. Melbye ble hentet inn til Normet i 2007 for å bygge opp selskapet globalt etter en lang og suksessrik karriere hos BASF. Der var han instrumental i utviklingen av MBT/Degussa/BASF Global Underground Construction Group (UGC). Opprinnelig er han fra Eidsvoll og utdannet ingeniør.

– Det har vært en lang reise, sier Melbye om sine 45 år i bransjen.

Foto: Erik Burås / Studio B13

– Det har vært både lærerikt og interessant. I 2016 var jeg blitt så gammel at det var på tide å trappe ned litt. Jeg har alltid vært en engasjert person, det var ingen som trodde at når jeg ble 60 – 61 at jeg skulle klare å trappe ned.

Hvordan er den nye rollen?

– Jeg har vært CEO og bygget opp selskapet til en verdensomspennende organisasjon fra 2007 til 2016. Når man er leder for en stor bedrift så er det 356 dager i året, erkjenner Melbye, som hadde ansvaret for å bygge opp firmaet i 29 land.

– Nå sitter jeg på den andre sida av bordet og jobber med å gi råd pluss en del tekniske ting. Nå bestemmer jeg agendaen litt sjøl.

Et kjempesprang

Det var da et kjempesprang da dere tok Normet globalt?

– Vi er ganske stolte av den prosessen. Det var bakgrunn for at jeg kom til Normet. Jeg hadde erfaring med å bygge opp noe fra scratch. Det var det som fikk de som eide Normet til å overtale meg til å gå fra BASF.

Jeg var for lite ute i felten. Derfor så trigget det meg mer å bygge opp noe, istedenfor å bli en grinete gammel manager og sitte i møte etter møte.

Hvordan fikk dere det til?

– Vi hadde veldig kort tid. Normet hadde endret distribusjonssystemet og vi måtte være operative på noen få måneder. Fra oktober til januar ansatte vi 250 nye personer. Vi startet seks – syv firmaer fra scratch rundt i verden og vi kjøpte opp to – tre små firmaer. Det var mye som skjedde.

Det eneste som gjorde det mulig er at jeg hadde et godt nettverk. Jeg kjente folk jeg kunne stole på, jeg hadde tilknyttet meg folk som kjente meg. Vi begynte operasjon i 2008 med den nye organisasjonen. Da kom finanskrisen i september 2008. Det var som å kjøre på en betongvegg. Da var gode råd dyre: skulle vi legge ned nå?

Etter å ha tenkt seg om, fant de noen markeder som ikke var påvirket av krisen og flyttet produksjonen dit. Omstillingen ble gjort uten å si opp folk.

– Når markedet var oppe å gå, så var vi i full produksjon, forteller han.

Og fra en omsetning i 2007 på 35 millioner Euro hadde de i 2012 en rekordomsetning på over 240 millioner.

– Det var bare mulig fordi vi hadde tatt noen taktiske grep.

Om ledelse

– Én mann kan påvirke ting, men man må ha et team som drar i samme retning. Det er viktig å ha folk man kan stole på og som er lojale, det gjelder begge veier. Det er viktig som sjef å støtte folk om de har problemer. Jeg ser på meg selv som en dirigent for et stort orkester som man skal få til å spille sammen.

Foto: Erik Burås / Studio B13

Hva er dine beste ledelsesråd?

– I Normet hadde jeg 200 reisedager i året. Selv om man har Skype og mobil, spesielt når man jobber med andre kulturer, trenger man å se folk, å se kroppsspråket samt å snakke med kunder.

Som leder må man være med og være tilstede når folk trenger deg. Vi er født med én munn, men to ører og to øyne. Man må prøve å lytte mer og observere, være mer støtte til dine medarbeidere, ikke være ego. Din suksess kommer fra teamet. Jeg vil gjerne ha folk som er mye bedre enn meg, det gjør deg bedre.

Jeg prøver å være ærlig, jeg prøver å gjøre ting som føles riktig for firma og ansatte. Jeg har aldri vært redd for å miste jobben. Du må ha litt selvtillit, og ikke spille en rolle annen enn den du er.

Jeg er super-optimist og ser på et problem som en gave som gir deg mulighet til å komme opp med nye løsninger, tilføyer han.

Hva er bransjens største utfordring?

– Problemet er hvordan få tak i gode folk, hvordan etablere seg, hvordan forstå forskjellige kulturer. Det er det samme uansett bransje.

Man skal være i stand til å rekruttere gode yngre folk, slik at det ikke blir forgubbing, der har vi kanskje en utfordring. Der har ikke bransjen vært flink nok. Folk jobber på prosjekter, og når de er over sier man adjø og så må man søke ny jobb. Man må sørge for kontinuitet, både for å ta vare på erfaring og gode folk. Det betyr at myndighetene bør sørge for et mer jevnt tilsig av prosjekter. Ofte er det mange prosjekter på samme tid, og så plutselig er det ingenting igjen. Det skaper problemer for bransjen.

Hva inspirerer deg?

– Det gir inspirasjon å jobbe med teknikk, jeg har mange ideer, pluss jeg blir inspirert av å jobbe med yngre folk.

Norsk ekspertise

Hva skyldes din suksess?

– Noe av min suksess er basert på norsk teknologi, forteller Melbye, som også krediterer sin egen erfaring som ingeniør. Han innehar selv to revolusjonerende patenter.

– Det tekniske har jeg vel vært mer enn normalt interessert i, innrømmer han.

– Jeg har gått gradene, vært ute i felten, jeg har operert store maskiner.

Han har også hatt nytte av norske ingeniører, som han mener er praktiske, løsningsorienterte og fleksible.

– Det var en givende tid på 70 – 80 tallet, Norge var ledende. Men gutsen har gått fra oss. Man har mistet mye knowledge og fordeler. Men jeg prøvde å ta det ut i verden og har lykkes ganske mye med det.

En aktiv person

– Jeg har vært veldig aktiv, sier Melbye, som blant annet har vært aktivt medlem i ITA og ITAtech og instrumental i å bygge opp EFNARC og å introdusere europeiske normer.

Foto: Erik Burås / Studio B13

– Jeg har vært med for å dele litt erfaring og knytte industrien sammen. Selv om man er konkurrenter er det veldig mange felles interesser.

Melbye er også stolt av å ha mottatt Gullfeiselen i 2008.

– Det var jo en stor utmerkelse, sier han.

Hva er planene fremover?

– Jeg tror det er viktig når man trapper ned å ha noe å engasjere seg i.

Jeg vil være med og utvikle disse firmaene der jeg sitter i styret for at de skal lykkes. Pluss jeg driver et ganske stort prosjekt for Normet i Japan.

Privatpersonen

Foto: Erik Burås / Studio B13

I år er det 29 år siden Melbye flyttet til Sveits, hvor han siden har hatt sitt kontor.

– Jeg liker meg godt i Sveits. Sveits er så sentralt, det ligger midt i Europa.

Det er et nydelig sted å bo. Sveits er et fint sted, med fin natur og godt organisert, sier Melbye, som har naturen rett utenfor stuedøren.

Blir det tid til privatliv?

– Det blir jo litt mer tid nå, erkjenner han.

– Jeg liker å gå i fjellet, å sykle, å gå litt langrenn, gå litt på ski. Og så har jeg en stor lidenskap: å kjøre motorsykkel. Jeg har en ny stor BMW, men jeg har hatt mange, 30 i min tid. Jeg har faktisk kjørt Route 66 og Highway 1.

Du får tid til alt du prioriterer. Det du mister er at du kan ikke være med i foreninger når du reiser så mye, du mister noen venner. Det jeg kan si er at uten sterk støtte fra min kone så hadde aldri dette gått.

Har du noen bucket list?

– Jeg har vært omkring i mange land, på alle kontinenter. Det er jo plasser man ser som man gjerne skulle komme tilbake til. Men jeg liker Lofoten veldig godt. Der bruker jeg masse tid når jeg har mulighet, avslutter han.

Mest Lest

Forlik mellom Statens vegvesen og Bane NOR

Norges tunneler er blant de sikreste

Bygger Museumsutstikkeren i forlengelse av Munchmuseets kaianlegg

Forslag til endringer i jernbaneloven på høring

Storsatsing for å få alkolås inn i norske anleggsmaskiner

Får gratis hjelp til å lage bedre byrom

Veiteknologi: Mer skjerm, mindre skilt

Trenger penger til utstyr og kompetanse

– Ikke grunnlag for å si at kantstopp mer trafikkfarlig enn vanlige busslommer

Et blikk mot Stockholms nye kunstneriske T-banestasjon

Ny havn planlegges i Kirkenes: Knytter Asia til Europa

AF Gruppen og Nye Veier åpner E18 Tvedestrand – Arendal tre måneder tidligere enn planlagt

Skredsikringsprosjekt på E136 offisielt opna

Vant to av seks stasjoner på Fornebubanen

Norsk jernbane skal bli en av de fremste i verden på digitalisering

I dag åpner ASKO vindkraftverk

Belgiere og bompenger – har vi noe å lære av dem?

Hvordan bygge veger med mindre klimagassutslipp fra betong?

Skal bygge rassikring for 210 millioner

Verdens største senter for fjernstyrte tårn bygges i Norge

Norconsult har vunnet viktige rammeavtaler innen sikkerhet

Prosjektstatus Bane NOR

Norges første elektriske flyturer

Nei, 1650 ansatte i Vegvesenet mister ikke jobbene sine

Modellerer fremtidens mobilitet

Nye prosjekter ut på anbud

Hamar 2074 – scenarioer for byutvikling

Signerte rammeavtale innen prosjektering og rådgiving

Skal gjennomgå prosjekter for kostnadskutt

Skal finne nye løsninger for bygging og vedlikehold av broer

Nye Veier og Veidekke har høye ambisjoner

Vegvesenet bruker 450 millioner på ITS

Sporveien tar i bruk komposittsviller

Engcon tilter nå automatisk med Trimble – gir økt effektivitet

Jernbanen fra Hønefoss til Follum blir elektrisk

Sparer millioner på god flåteflyt

NCC skal bygge nytt renseanlegg i Os

Stor interesse for å drifte togene i sør

Hvorfor øker problemene for underentreprenørene?

– Vi sparer veldig mye tid

Første skisser for bru over Nordfjorden klare

NCC asfalterer for Trondheim og Klæbu

Skal planlegge nytt hovedanlegg for luftsport

Støyutsatt nabo fikk æren av å skyte gjennomslagssalven

Nå gjenstår «bare» mange kilometer med sveising

Slik påvirker arbeidet på jernbanen togtrafikken i sommer

Digitalisering gjør yrkesfag mer spennende

Fornybar energi kan sikre isfrie og trygge bruer på vinteren

Får Norge verdens lengste flytebro på Ferjefri E39?

Leverer rørinstallasjon til 60 millioner i Oslo

Klima og bærekraft i samferdselsprosjekter

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

Statsbudsjettet: Holder trykket på vegprosjektene

Ny administrerende direktør i COWI

Anleggskontraktene har blitt for store for norske entreprenører

Skandinavisk lyntogforbindelse i det blå

Vegvesenet har kuttet betaling for konsulenttjenester med 215 millioner kroner

Blir Norges første kvinnelige vegdirektør

Privatisering av brufølge utsettes til senere i år

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

Det er ingen menneskerett å kjøre bil

Sporveien vurderer ny løsning for Majorstuen T-banestasjon

Internasjonal nyhet: Elektrisk gravemaskin på 25 tonn

Årets Baneseminar: Digitalisering av bransjen

Flere beslutninger tas i felt

E105 blir «Blålysveg»

Mer enn “bare en bro”

Virtuell virkelighet – en ny måte å fortelle historien på

Nytt konsept for utbedring av vei

Dagskonferanse om bruk av byggeråstoffer

Skal utforme ny T-banestasjon på Lysaker

Unik samarbeidsavtale: Ny E6 styrker Værnes

– Vi begynner å se konturene av en løsning

Bedre sikkerhet med digitale skiltvogner og infotavler

Vegvesenet og Skanska informerte klimaministeren om bærekraftig vegbygging

Nå blir det enklere å holde styr på bompasseringene

210 millioner til framtidens energisystem

Tørkesommer skaper mye merarbeid

Alt for lite penger til skredsikring

Som planlagt mellom Tvedestrand og Arendal

GjordGjorde mer enn opprinnelig planlagt for jernbanen i Osloe mer enn opprinnelig planlagt for jernbanen i Oslo

Hvordan kan planter bidra til å få vannet bort fra veibanen?

Involverer innbyggerne med ny teknologi

Innovasjon skal bidra til mer effektiv overvåking av strømnettet

VA bransjen får nasjonalt kompetansesenter

Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

Vil bygge bedre sikkerhetskultur

Gjør snømengdene om til rent sjøvann

Korridorene A1 og R1 på E39 anbefales av Nye Veier

Samarbeider om første heldigitale koblingsstasjon

Har jaktet elgdata og paret de med naturdata for å få ny kunnskap

Nullutslippstog: – Vi må få opp dampen

– Hold avstand til Glomma nedenfor Hanestad

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

Norges viktigste utlandsforbindelse har fått økt trafikksikkerhet og vegstandard

COWI kjøper rådgivningsselskapet AnkoNova

Ønsker alle aktører med på tidenes jernbanesatsning

Massive bompenger i storsatsning på samferdsel

Nominert til Oslo bys arkitekturpris

Skal legge over 430.000 tonn asfalt