Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
I fremtiden vil maskinene ha «lappen» Foto: Applied Autonomy AS

Emner
Teknologi


Tekst
Jørn Wad

Publisert
02.July.2019

I fremtiden vil maskinene ha «lappen»

– Ønsket om at stadig færre skal omkomme eller bli skadet i trafikken vil gjøre at maskinene kommer til å ta over stadig mer av kjøringen. I fremtiden kan det være maskinene som har «lappen» – ikke menneskene. Men foreløpig handler det om kjørestøtte og autonomi – hver for seg.

David Madland i Applied Autonomy AS leder et ganske nytt selskap. Faktisk ble det etablert så sent som i 2016, etter at han hadde møtt selvgående busser i utlandet året før. Selskapet eies i dag med 62% Kongsberg Innovasjon, 16 % VY og resten eies av Madland selv. Han ble ansatt sammen med Jonny Haugen, som fortsatt styrer kontrollsenteret. I dag er bedriften imidlertid vokst til 5 ansatte, og har store planer for fremtiden.

Eksport

– Det er ingen tvil om at det er i utlandet volumet vil ligge for oss. Men vi håper at vi fortsatt kan utvikle teknologi og gjøre tester her i Norge, forteller Madland. Selskapet har utviklet og produserer «boksen» som sørger for kommunikasjonen mellom den enkelte autonome buss og kontrollsentralen, som sørger for og overvåker at alt går som det skal.

– Dere er allerede i rute?

– Ja, på mer enn ett område, kan man si. For det første gjelder det bussene: Her har vi 2 busser i rutetrafikk på Kongsberg, på en strekning på 2,1 km en vei – mellom «Knutepunktet» og Teknologiparken i byen. Dette startet som et eksperiment i oktober 2018, men har vært så vellykket at bussene nå er i rutetrafikk. Vi har dessuten et prosjekt gående i Saltzburg i Østerrike som vi venter oss mye av, og vi kommer til å satse betydelig på eksport av den teknologi og knowhow vi har utviklet i løpet av testperioden, forteller Madland til Samferdsel & Infrastruktur. Han viser til at både autonomi og biler med solid førerstøtte kan bidra til reduserte antall ulykker om de blir brukt riktig.

Blanding

– Men du tror ikke at alle kommer til å bruke autonome kjøretøyer av forskjellige salg foreløpig?

– Det skjer stadig utvikling på dette området, og de store bilprodusentene kommer med nyheter på løpende bånd når det gjelder førerstøtte. Her er det virkelig mye på gang. Når det er sagt, er det jo også viktig at vi mennesker lærer oss til å bruke disse systemene skikkelig, ellers kan det slå dårlig ut. Skal vi få ulykkestallene ned, må førerstøtten brukes riktig. Det skjer jo ikke alltid, så jeg tenker at det neste som antagelig vil komme, er digitale fartsgrenser.

– Hva er det?

– Det er en kommunikasjon av de fartsgrensene myndighetene har satt, og til bilene, som vil gjøre at bilene ikke lar seg kjøre raskere enn fartsgrensene på stedet. Parallelt utvikler vi og andre autonomi. For vår del er det busser som er i fokus, og vi forventer at dette vil øke drastisk i årene som kommer. Foreløpig kjører vi ganske sakte, men dette kan også komme til å endre seg ganske raskt. Når vi så kommer til det som kalles nivå 4 og 5 på autonomi, så nærmer vi oss en situasjon der kjøretøyene tar over hele kjøringen. Da er det bilen som har «lappen» og ikke føreren. Vi har et stykke vei å gå før vi kommer dit, men utviklingen går stadig raskere, så det er spennende å få lov til å være en del av den. Jeg tror at den kunnskapen vi har greid å utvikle hos oss, kommer til å bli en viktig handelsvare i årene som kommer, avslutter Madland.

 

Les Også

Et stort steg for trafikanten

Det er ikke mange tiårene siden vi i Star Wars-filmene kunne se Han Solo og Luke Skywalker reise rundt i galaksen med farkoster på autopilot, snakkende hjelpere og sensorer som varslet om vedlikehold og fare. Slik teknologi finnes ikke lenger bare på kinolerretet.

Les Også

Regjeringen satser mye på ny teknologi

– Regjeringen er opptatt av å utnytte ny teknologi mest mulig innenfor samferdselssektoren. Dette vil vi gjøre i økende grad fremover, og vegmyndighetene er allerede i gang med å teste ut forskjellige måter å bruke ny teknologi på. Vi vil se store endringer innenfor denne sektoren fremover.

På Forsiden Nå

Kommunalt vedlikeholdsetterslep på 1450 millliarder kroner

Rådgivende Ingeniørers Forening nyeste rapportserie «State of the Nation 2019» sender et varsku til politikerne før kommune- og fylkestingsvalget i september. Rapportene som ser på tilstanden til norsk kommunal og fylkeskommunal infrastruktur avdekker et vedlikeholdsetterslep på hele 1.450 milliarder kroner. Det tilsvarer rundt 260.000 kroner per innbygger.

På Forsiden Nå

Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling

I skjæringspunktet mellom strenge sikkerhetskrav og høye krav til godt byliv, oppstår nye byutviklingsparadokser i hovedstaden vår. 18.september inviterer COWI og NOSIF til frokostseminar om hvorvidt – og hvordan – sikkerhet og god byutvikling lar seg forene.

På Forsiden Nå

Nytt pukkverk i Re utfordrer markedet i Vestfold

Tirsdag forrige uke sto Feiring Bruks datterselskap Feiring Vestfold sitt nye pukkverk klart i Re i Vestfold. Anlegget er Feirings første steg i en langsiktig plan om å betjene Vestfold med kortreiste materialer.

På Forsiden Nå

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

På Forsiden Nå

Billigere vei i vellinga

Bort med veikryss, og kortere bruer og tunneler. Nye veier AS bygger både billigere og mer samfunnsøkonomisk enn hva vi gjorde før, mener utbyggingsjef Lars Bjørgård.