Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Inngikk storkontrakt som kutter reisetiden mellom Oslo og Hamar

Emner
Bane, Intercity, Jernbane

Publisert
03.May.2019

Inngikk storkontrakt som kutter reisetiden mellom Oslo og Hamar

Tirsdag 30. april ble kontrakten med en verdi på 2,2 milliarder kroner undertegnet mellom Bane NOR og arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS for InterCity-strekningen fra Eidsvoll nord til Langset.

Kontrakten omfatter blant annet byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en kort tunnel, tre korte bruer, samt Minnevika jernbanebru på 836 meter. Dobbeltsporet vil redusere reisetiden mellom Oslo og Hamar.

Bane NORs prosjektsjef for strekningen Venjar-Langset, Rønnaug I. Resset, ønsket velkommen.

– I dag er vi rundt 65 mennesker som jobber med prosjektet. Det er en glede å få signert denne kontrakten, og nå gleder vi oss til å samarbeide med enda flere, sa den fornøyde prosjektsjefen.

Utbyggingsdirektør Einar Kilde i Bane NOR la vekt på sikkerhet og miljø i sine velkomstord til entreprenøren.

– Jeg er sikker på at dette blir et bra samarbeid og ser for meg at dere vil konkurrere med NCC som har den tilstøtende entreprisen, sa utbyggingsdirektøren med et lurt smil.

Fra venstre: Einar Kilde (utbyggingsdirektør i Bane NOR), Stine Ilebrekke Undrum, prosjektdirektør Utbygging øst i Bane NOR), Mathias Fabich (daglig leder i PNC ANC), Gudmund Roen (daglig leder i Hæhre) og Bettina Gerti Gross (markedssjef PNC).
Fra venstre: Einar Kilde (utbyggingsdirektør i Bane NOR), Stine Ilebrekke Undrum, prosjektdirektør Utbygging øst i Bane NOR), Mathias Fabich (daglig leder i PNC ANC), Gudmund Roen (daglig leder i Hæhre) og Bettina Gerti Gross (markedssjef PNC).
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR

Entreprenørene Hæhre og PNC var svært så enige.

– Vi er spente og stolte, konstaterte Gudmund Roen i Hæhre. Mathias Fabich i PNC sa at de takker Hæhre for tilliten og tilføyde lunt at de hadde jobbet sammen før, og at de var samstemte i det meste.

Viktig brikke

Dobbeltsporet Venjar-Langset, gjennom Eidsvoll, er en viktig brikke i Intercity-utbyggingen på Østlandet, som skal gi kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog.

Utbyggingen skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutvikling.

I Eidsvoll kommune er NCC Norge AS i gang med den ni kilometer lange strekningen fra Venjar til Eidsvoll nord. Denne kontrakten ble inngått i september 2018, og deler av strekningen skal tas i bruk høsten 2022. Parsellen fra Eidsvoll nord til Langset planlegges tatt i bruk høsten 2023.

Når dobbeltsporet står helt ferdig fram til Åkersvika ved Hamar i 2026, vil reisetiden Hamar-Oslo bli redusert til 55 minutter.

God respons

Kontrakten tildeles etter prekvalifisering av tilbydere og forhandlinger med de kvalifiserte.

Nytt dobbeltspor Venjar - Langset (i grått) fjerner flaskehalsen mellom Gardermobanen og Dovrebanen og gir sammenhengende dobbeltspor. Det betyr kortere reisetid og plass til flere avganger.
Nytt dobbeltspor Venjar – Langset (i grått) fjerner flaskehalsen mellom Gardermobanen og Dovrebanen og gir sammenhengende dobbeltspor. Det betyr kortere reisetid og plass til flere avganger.
Illustrasjon: Bane NOR

–  Vi er godt fornøyd med responsen i markedet etter at oppdraget ble lyst ut for andre gang. Vi har hatt et godt samarbeid med tilbyderne underveis i prosessen, opplyser prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i Bane NOR. Med i konkurransen var arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS, NCC Norge AS og Veidekke Entreprenør AS. Sistnevnte leverte ikke tilbud.  

Dette er entreprisen

Entreprisen er en flerfaglig utførelsesentreprise som også omfatter de jernbanetekniske fagene med unntak av signalanlegget. Kontraktssummen er på 2,2 milliarder kroner. Entreprisen omfatter:

  • Brukonstruksjoner
  • Underbygning
  • Spor
  • Kontaktledning
  • Elkraft
  • Tele
  • Banestrømforsyning
  • Undervannsarbeider

Det skal bygges tre dobbeltsporede jernbanebruer og en driftsveibru:

  • Julsruddalsevja jernbanebru, totallengden mellom landkaraksene: 64,8 m
  • Sæterdal driftsveibru, totallengden mellom landkaraksene: 40 m
  • Minnevika jernbanebru, totallengden mellom landkaraksene: 836 m
  • Strandheim jernbanebru, totallengden mellom landkaraksene: 61 m

Det skal bygges to betongkulverter på strekningen:

  • Ved Sætre bygges en betongkulvert under de nye jernbanesporene, Sætre kulvert: 47,8 m
  • På Kråkvålhalvøya legges jernbanen i kulvert under omlagt adkomstvei. Kråkvål jernbanekulvert: 80 m
Les Også

Fornebubanen forsinket: Oslos lengste T-banelinje i tunnel vil koste mer enn først planlagt

Den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu skulle ferdigstilles i 2025. Nå vil byggetiden trolig ta 1 til 1,5 år mer enn Oslo kommune antok i sine opprinnelige beregninger. Fornebubanen vil trolig også koste 2,4 milliarder kroner mer. Plassutfordringer, krevende byggegroper og anleggsgjennomføring har fordyret og forsinket prosjektet.

Les Også

Prosjektstatus Bane NOR

Vi spurte konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR hvilke større prosjekter de har på trappene.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.