For i dag ble kjørefeltsignalene i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen tatt i bruk.
Dette betyr bedre trafikkflyt og kortere køer ved bilstans og andre hendelser i de to undersjøiske tunnelene som er helt avgjørende for trafikken nord for Stavanger sentrum.
Mer forutsigbar fremkommelighet
Det er tre kjørefelt i hver av tunnelene. Det nye systemet innebærer at Vegtrafikksentralen kan fjernstyre rødt og grønt lys, slik at det ikke lenger er nødvendig å stenge tunnelen ved mindre alvorlige hendelser. I stedet kan ett eller to kjørefelt holdes åpne.
Frem til mandag denne uken var Byfjordtunnelen stengt 174 ganger og Mastrafjord 120 ganger.
– Nå blir det mer forutsigbar fremkommelighet både for privatbilister og den betydelige mengden næringstrafikk i regionen. Så denne luken i julekalenderen er svært gledelig å åpne, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Mål: Færre stenginger
Det store flertallet av hendelsene som har gjort det nødvendig å stenge, og som dermed har medført betydelige forsinkelser, er stanset kjøretøy, gjenstander i veibanen og berging av kjøretøy.
– På grunn av trafikantenes sikkerhet er alt dette hendelser som har gjort det nødvendig å stenge. Med mulighet til å holde minst ett kjørefelt åpent, er målet å få ned antall stenginger, sier avdelingsdirektør Svenn Finden i Statens vegvesen.
Det vil fortsatt være hendelser som vil kreve ledebil og gi kø, og til med stenginger.
Høytrafikkerte tunneler
Byfjordtunnelen trafikkeres i gjennomsnitt av 11 500 kjøretøy per døgn, hvorav 1610 er tungtrafikk.
De tilsvarende tallene for Mastrafjordtunnelen er 9650 og 1607.
Takker trafikantene
De fysiske arbeidene med etablering av kjørefeltsignal startet i midten av juni.
Arbeidet har foregått som nattarbeid med kolonnekjøring mens arbeidet pågikk.
– Vi takker trafikantene for tålmodighet og godt samarbeid i anleggsperioden, og vi er glad for å kunne gi dem en enklere reisehverdag tilbake, sier Finden.
Prosjektet har hatt en kontraktsverdi på 43,7 millioner (inklusiv moms).
SE BLADARKIV
