Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø/ Statens vegvesen
Publisert: 16.12.2025 

Kjørefeltsignal i Rennfast-tunnelene skal gi mindre kø

Julen kom tidlig for trafikanter i Stavanger-området i år.

For i dag ble kjørefeltsignalene i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen tatt i bruk.

Dette betyr bedre trafikkflyt og kortere køer ved bilstans og andre hendelser i de to undersjøiske tunnelene som er helt avgjørende for trafikken nord for Stavanger sentrum.

Mer forutsigbar fremkommelighet

Det er tre kjørefelt i hver av tunnelene. Det nye systemet innebærer at Vegtrafikksentralen kan fjernstyre rødt og grønt lys, slik at det ikke lenger er nødvendig å stenge tunnelen ved mindre alvorlige hendelser. I stedet kan ett eller to kjørefelt holdes åpne.

Frem til mandag denne uken var Byfjordtunnelen stengt 174 ganger og Mastrafjord 120 ganger.

– Nå blir det mer forutsigbar fremkommelighet både for privatbilister og den betydelige mengden næringstrafikk i regionen. Så denne luken i julekalenderen er svært gledelig å åpne, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Mål: Færre stenginger

Det store flertallet av hendelsene som har gjort det nødvendig å stenge, og som dermed har medført betydelige forsinkelser, er stanset kjøretøy, gjenstander i veibanen og berging av kjøretøy.

– På grunn av trafikantenes sikkerhet er alt dette hendelser som har gjort det nødvendig å stenge. Med mulighet til å holde minst ett kjørefelt åpent, er målet å få ned antall stenginger, sier avdelingsdirektør Svenn Finden i Statens vegvesen.

Det vil fortsatt være hendelser som vil kreve ledebil og gi kø, og til med stenginger.

Høytrafikkerte tunneler

Byfjordtunnelen trafikkeres i gjennomsnitt av 11 500 kjøretøy per døgn, hvorav 1610 er tungtrafikk.

De tilsvarende tallene for Mastrafjordtunnelen er 9650 og 1607.

Takker trafikantene

De fysiske arbeidene med etablering av kjørefeltsignal startet i midten av juni.

Arbeidet har foregått som nattarbeid med kolonnekjøring mens arbeidet pågikk.

– Vi takker trafikantene for tålmodighet og godt samarbeid i anleggsperioden, og vi er glad for å kunne gi dem en enklere reisehverdag tilbake, sier Finden.

Prosjektet har hatt en kontraktsverdi på 43,7 millioner (inklusiv moms).

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur