Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Klima og bærekraft i samferdselsprosjekter

Emner
Samferdselsprosjekter

Publisert
16.March.2018

Klima og bærekraft i samferdselsprosjekter

12. april arrangerer Nye Veier, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) og Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) et felles frokostmøte om klima og bærekraft i samferdselsprosjekter.

Et av spørsmålene som stilles er hvorvidt bærekraftige anleggsprosjekter i det hele tatt er mulig.

– Vi møter alle forventninger og mål om reduserte klimagassutslipp. I følge Nasjonal Transportplan (NTP) og Parisavtalen skal utslippene fra transportsektoren reduseres med 40 prosent innen 2030. Da må vi ta vår del, og legge til rette for teknologiutvikling i fossilfri retning i anleggsprosjektene våre, sier Nye veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland.

For nå målet

Sammen med RIF og EBA settes dette på dagsordenen i et frokostmøte i Swecos hovedkontor i Vækerø Park, Drammensveien 260, Oslo – 12. april. Der ønsker de å utforske mulighetene og virkemidlene for at målene skal nås.

– Anleggsektoren har en viktig rolle og er en av de viktigste bidragsyterne for nå målet om reduksjon av norske utslipp av klimagasser som er beskrevet i Kilmaforliket 2012. EBAs medlemsbedrifter ønsker å være en viktig bidragsyter for å sikre sektorens konkurransekraft. Entreprenørene sitter på mye kunnskap og ønsker å være en pådriver for innovasjon, og samarbeide med (men vi trenger) byggherrer som stiller krav og verdsetter kompetansen hos entreprenørene, sier EBAs administrerende direktør, Kari Sandberg.

RIFs administrerende direktør, Liv Kari Skudal Hansteen sier det er avgjørende at både byggherre, rådgivere og entreprenører er pådrivere for å nå klimamålene.

Uten felles holdninger og innsats, får vi ikke dette til, sier hun.

Les Også

Gigaprosjekt har tre mulige vinnere

– Det er tre entreprenører som fortsatt er med i konkurransen om et av de største prosjektene her i landet noen sinne, nemlig den aller største Rogfast-kontrakten. Den er forventet å bli på rundt 3-3,5 milliarder kroner – men vi har ingen konkrete tilbud inne enda.

Les Også

Prosjektet og integrert samhandling er viktigst

– Det er selve prosjektet, og at vi skaper gode og samfunnsøkonomiske optimale løsninger som er det aller viktigste. Så er det klart utbyggingskostnaden også er en viktig faktor, men ikke nødvendigvis suksesskriteriet. Vi må få til en samhandling med e…

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.