Tidligere i år var Dovrebanen stengt ved Otta Bru. I sommer ble Raumabanen stengt. Året før var Dovrebanen stengt ved Randklev bru. Nå er Nordlandsbanen stengt. I det siste har også Sørlandsbanen og Ofotbanen vært stengt.
– Vi kan ikke spå naturkrefter, men vi kan sørge for at godsselskapene og persontogoperatørene overlever med gode og forutsigbare støtteordninger, sier Håverstad.
De siste årene har godsselskapene tapt hundrevis av millioner på stengte banestrekninger. Bare under fjoråret var tapet på 300 millioner kroner, og i sommer gikk BLS Rail AS konkurs på grunn av store tap.
– Vi ber om at myndighetene innfører strakstiltak, og på sikt forutsigbare erstatningsordninger, for å unngå at flere av godsselskapene på jernbanen går utfor stupet, sier Håverstad.
– Manglende bevilgninger til vedlikehold gir stengte linjer, innstilte tog og alvorlige forsinkelser. Jernbanen mister tillit hos kundene, og flere velger å bruke veien, med mer køer og ulykker som resultat. Nå må vedlikeholdet av jernbanen prioriteres. Spekter har derfor foreslått at for hver krone som brukes på nyinvesteringer, skal det brukes en krone på vedlikehold, sier Stende.
For lite, for sent
Med dagens kompensasjonsordninger tar det for lang tid, og erstatningen er for liten. For hver avgang med godstog taper selskapene fort flere hundre tusen kroner. Kompensasjonsordningene for stengte baner som staten har brukt så langt, er uforutsigbare og tar for lang tid å få utbetalt.
– Godsselskapene sitter med alle kostnadene selv når toget ikke går. Vi forventer at myndighetene får fortgang i å lage gode kompensasjonsordninger, ellers risikerer vi å stå uten gods på jernbane, sier Håverstad.
Dersom gods ikke lenger kan fraktes på jernbanen, kan det gi mer enn tusen ekstra lastebiler på norske veier hver eneste dag, og opp til 180 000 tonn i økte klimautslipp årlig.
Persontrafikken rammes
Når togstrekninger stenges, gir det også store utfordringer for persontrafikken.
– Passasjerene rammes hardt, og tvinges over på buss for tog eller privatbil. For togselskapene blir det umulig å levere gode reiseopplevelser, og de mister kunder. Nå må det investeres i jernbane, togsett og vedlikehold, og dessuten må aktørene på jernbanen ha kompensasjonsordninger som gir mer forutsigbarhet, langsiktighet og bærekraft, sier Stende.