Den nye Grenlandsbrua blir visuelt lik eksisterende bru og skal dekke de to sørgående kjørefeltene på nye E18. Eksisterende bru skal brukes til de nordgående kjørefeltene.
– At vår totalentreprenør Eiffage nå har fått på plass det første bruelementet på midtspennet er en viktig milepæl i arbeidet med å realisere 17 kilometer med ny firefelts motorvei gjennom Grenland, sier Morten Klokkersveen, prosjektsjef i Nye Veier.
Den nye Grenlandsbrua er helt sentral i E18-prosjektet som består av cirka 11 kilometer med tunnel, noe over fire kilometer vei i dagen og totalt 1,3 kilometer med bru, der Langangfjordbrua og Grenlandsbrua er de to lengste.
– Løftearbeidene krever god planlegging og godt vær, og skal nå som det første elementet er på plass gjennomføres med cirka to ukers mellomrom. Den såkalte «Derrikkrana» har en kapasitet på cirka 10–15 meter i timen, så hvert løft tar omtrent fem timer, sier Klokkersveen.
Grenlandsbrua blir 605 meter lang, 11,5 meter bred og får et hovedspenn på over 300 meter. Seilingshøyden under brua blir 50 meter. Kommunegrensa mellom Porsgrunn og Bamble går omtrent midt på bruen.
– De 14 bruelementene produseres i Polen og fraktes på lekter til Norge. Det første elementet som ble heist på plass har en vekt på 171 tonn. De neste varierer mellom 140–160 tonn, med en lengde på 21,5 meter, forklarer Klokkersveen.
Arbeidet med den nye Grenlandsbrua følger oppsatt plan. Hovedtårnet og spennet på nordsiden er ferdig. På sørspennet er to av fire skyvninger utført, og det arbeides nå med støping av den siste pilaren.
Bruarbeidene på E18 kommer til å pågå i hele sommer. Farleden gjennom Breiviksstrømmen blir åpen for fritidsbåter under 24 meter. For større skip blir det stengt i inntil 14 timer mens løftene pågår.