Drift av veinettet i og rundt hovedstaden er en av de mest krevende veidriftskontraktene i landet. Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen
Publisert: 19.11.2025 

Lyser ut konkurranse om driften av riksveinettet i og rundt Oslo

Evnen til å håndtere trafikale hendelser og beredskap vektlegges sammen med pris når Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift av riksveinettet i og rundt Oslo.

Den nye veidriftskontrakten for området Oslo–Gardermoen gjelder i fem år fra 1. september 2026 frem til 2031, med mulighet for inntil tre års forlengelse.

Ny utlysning

Kontrakten omfatter alle riksveiene i Oslo samt E6 og E16 til Gardermoen, riksvei 159 til Lillestrøm, riksvei 226 og riksvei 22 fra Hvam til Fetsund. Totalt omfatter kontrakten drift og vedlikehold av cirka 400 kilometer riksvei, hvorav cirka 116 kilometer er gang- og sykkelvei.

Kontrakten ble opprinnelig kunngjort i oktober. Grunnet en feil i konkurransegrunnlaget, som ikke kunne rettes på annen måte, ble Statens vegvesen dessverre nødt til å avlyse konkurransen. Statens vegvesen har derfor kunngjort konkurransen på nytt, med 19. desember som frist for å levere forespørsel om deltakelse i konkurransen.

Krevende kontraktsområde

Veinettet i kontraktsområdet har svært tett trafikk og består i hovedsak av flerfeltsveier som stiller høye krav til fremkommelighet og trafikkavvikling. Enkelte strekninger har over 100 000 kjøretøy i snitt per døgn.

Kontrakten består også av bygater slik som Dronning Eufemias gate og Ring 1, med blant annet høy konsentrasjon av veiobjekter samt omfattende grøntanlegg som skal driftes. Gang- og sykkelveinett som også har mange trafikanter, krever høy kvalitet i driften.

– Det er viktig at gang- og sykkelarealene er i god stand så befolkningen velger å gå og sykle fremfor å kjøre bil, i tråd med nasjonale føringer, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Eirin Torgersen.

Mer enn bare pris  

Tidligere ble veidriftskontrakter tildelt entreprenøren som tilbød lavest pris. De siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesprosedyrer der også andre kriterier enn pris teller med. Det gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører før det blir klart hvem som vinner konkurransen.

Omfattende prosess

Konkurransen om veidriftskontrakten for E6 Oslo–Gardermoen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene levere forespørsel om deltakelse i konkurransen innen 19. desember for å bli med.

Se hele kunngjøringen i doffin.no 

Entreprenørene som kvalifiseres, inviteres til å levere et første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre entreprenører til forhandlinger.

Statens vegvesen tar sikte på å undertegne kontrakt med vinneren av konkurransen i uke 16 eller 17, i 2026.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur