Mestas utslippsmål er nå verifisert av den internasjonale organisasjonen Science Based Targets initiative (SBTi).
– Mesta ønsker å ta en aktiv rolle i den grønne omstillingen av Norge, derfor har vi utviklet utslippsmål på kort og lang sikt, understreker Tonje G. Jensen, konstituert konsernsjef i Mesta.
Parisavtalen har som mål å begrense global oppvarming til 1,5 grader og Mesta har satt egne mål som nettopp skal bidra til dette. Og arbeidet bærer frukter. Ved utgangen av 2024 hadde Mesta redusert totale utslipp med over 17 prosent fra 2022.
Blant de første i Norge
Mesta er ett av 27 norske konsern som har fått utslippsmålene verifisert av SBTi. I tillegg er det en rekke mindre bedrifter som er i prosess med å få kvalitetssikret sine utslippsmål. En slik verifisering er et kvalitetsstempel på arbeidet med omstillingen.
– Tiltakene er mange, men særlig handler det om å ha en plan for overgangen til nullutslippsmateriell, sier Jensen. Hun viser til at Mesta er blant Norges største entreprenører innen drift og vedlikehold av vei og bane, en bransje som tradisjonelt har vært storforbrukere av diesel. Diesel brukes i kjøretøy og maskiner for å holde veiene åpne og sørge for at alle kommer trygt fram. De siste årene har overgangen til elektrisitet og biogass økt fart.
Plan for overgang
Mesta har utarbeidet en plan for overgangen til nullutslippsmateriell som er lagt til grunn for de målene som er satt. I tillegg vil Mesta også bidra til en omstilling hos underentreprenørene og dermed gi effekt utover egen organisasjon. En viktig forutsetning for å lykkes med utslippsmålene er at offentlige oppdragsgivere følger takten i sine egne omstillingsplaner og verdsetter tiltak som reduserer klimagassutslipp i anbudene.
– Vi har jobbet systematisk og vi tror oppriktig på at systematisk bærekraftarbeid gir oss økt konkurransekraft. Stadig flere anbud krever heldigvis utslippsreduksjoner, og skal vi vinne dem, må vi være best på omstilling, sier Tonje G. Jensen.
Skifter ut maskinparken
Tore Ødegård er maskinsjef i Mesta. Han har ansvaret for utfasing av fossildrevne kjøretøy og maskiner og innkjøp av nye utslippsfrie.
– Vi er stadig på jakt etter elektriske og biogass-drevne maskiner. Det skjer mye i markedet, og vi gjør løpende vurderinger. I Mesta låser vi oss ikke til en type drivlinje, men det er vesentlig at det finnes lade- og fyllestasjoner som gjør at vi kan få gjort jobbene utslippsfritt, sier Ødegård. Han understreker at farten i omstillingen nå er avhengig av at myndighetene bidrar med insentiver og støtteordninger som øker farten på utbyggingen av lade- og fyllestasjoner for tungbiler.
Netto null innen 2045 Mesta har forpliktet seg til å redusere klimagassutslipp kraftig frem mot 2030 – og til å nå netto null innen 2045. Mesta har følgende mål utarbeidet og verifisert gjennom SBTi: Kortsiktige mål Langsiktige mål *) Målene inkluderer arealrelaterte utslipp og opptak knyttet til bioenergiressurser Science Based Targets Initiative (SBTi) er et samarbeid mellom en rekke internasjonale organisasjoner. Initiativet ble etablert for å hjelpe bedrifter med å sette mål for å redusereutslipp i tråd med Parisavtalen.
Hva er SBTi?
Disse står bak:
Carbon Disclosure Project (CDP) , FNs Global Impact, World Resources Institute (WRI), World Wide Fund for Nature (WWF) og We Mean Business Coalition.