Brøyting er en viktig del av den nye driftskontrakten i Salten. Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen
Publisert: 06.05.2025 

Mesta skal drifte riksveiene i Salten

Mesta vant anbudet om fem nye år med veidrift på riksveiene i Salten.

Kontrakten er verdt 774 millioner kroner.

Kontraktsområdet omfatter E6 fra Bolna på Saltfjellet til Bognes i nord, riksvei 80 fra Fauske til Bodø, riksvei 827 til Drag og riksvei 77 fra E6 til riksgrensen. I tillegg til veiene i Salten, er riksvei 73 fra Trofors til riksgrensen på Helgeland en del av kontraktsområdet.

Veidrift innebærer å holde veiene trygge og fremkommelige, og omfatter blant annet brøyting og strøing, enkelt vedlikehold og beredskap.

Erfaren og lokalkjent entreprenør

– Mesta har også nåværende kontrakt for disse strekningene og er lokalkjent. Det er en erfaren entreprenør som har flere driftskontrakter med Statens vegvesen, også i Nord-Norge, sier Per-Arne Pedersen, som er byggeleder for kontrakten i Statens vegvesen.

Mesta har fått kontrakten etter anbudskonkurranse med forhandlinger. Det var fem entreprenører som meldte seg på konkurransen, og ble invitert til å gi tilbud. Fire leverte tilbud, og tre av disse ble invitert med videre til forhandlinger.

Forhandler om mer enn pris

– Tidligere ble driftskontraktene tildelt entreprenøren som tilbydde laveste pris, så lenge kvalitetskravene var oppfylt, men nå er nye anskaffelsesformer og utvidede kriterier tatt i bruk. Entreprenørene har konkurrert om å finne de beste løsningene for trafikantene, særlig når det gjelder vinterdrift og utslippskutt, sier byggelederen.

Det har vært konkurrert i flere runder, hvor entreprenørene først meldte sin interesse for å bli med i konkurransen. Entreprenørene som ble godkjent ble invitert til å komme med et første tilbud som grunnlag for å definere et finalefelt. I siste runde ble det forhandlet med entreprenørene i finalefeltet. Der fikk de mulighet til å optimalisere sine tilbud.

– En slik prosess sikrer både dialog, kvalitet, utslippskutt og at vi får mest mulig for pengene, sier Pedersen.

Omfatter 475 kilometer vei

Totalt er det 475 kilometer riksvei som skal driftes, inkludert gang- og sykkelveier. I tillegg kommer tilhørende sideanlegg og rasteplasser.

Kontrakten omfatter riks- og europaveier i Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold og Hamarøy, deler av Rana, samt Grane og Hattfjelldal kommuner.

Kontraktsområdet har store variasjoner, med både bytrafikk, spredt bebyggelse med lav trafikk, mange tunneler, samt høyfjellsoverganger.

Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur