Mestas nye driftskontrakter omfatter både sommer- og vintervedlikehold. Foto: Mesta
Publisert: 09.05.2023 

Mesta vinner ti kontrakter til over to milliarder

Mesta styrker posisjonen i Nord- og Midt-Norge. Konsernsjef Marianne Bergmann Røren kan i 2023 notere seg ti nye driftskontrakter, til en verdi av 2,1 milliarder kroner.

I årets anbudssesong vinner Mesta ti kontrakter knyttet til drift og vedlikehold av vei og veiinfrastruktur i Norge. Den totale verdien på anbudene er 2,1 millliarder kroner, og de største kontraktene er Ytre Romsdal, Øst-Finnmark, Sør-Troms og Nordfjord.

Mesta har i de senere årene snudd selskapet fra minus til pluss, mye takket være effektivisering og omstrukturering. Og bedriften har lagt særlig mye arbeid ned i digitalisering av kalkulasjonsprosessene. Det gir en presisjon på beregningene av kontraktene.

Mer datadrevet

– Vi jobber kontinuerlig med å bli mer datadrevet. Dette gjør oss mer treffsikre i kalkulasjonen, noe som igjen betyr at vi leverer bedre anbud, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren. Hun understreker at de kontraktene som er vunnet, er gode for Mesta. Hun viser til at kalkulasjonsprosessene i Mesta både er blitt mer datadrevne og effektive.

– Erfaringer fra produksjonsdata og regnskapsdata i eksisterende kontrakter brukes for å anslå kostnader i nye anbud, sier Bergmann Røren.

Betryggende beregnet kontrakter

Mestas påtroppende direktør for Drift og vedlikehold, Elin Vigrestad, mener at den nye kalkulasjonsprosessen gir større visshet om at nye kontrakter er godt beregnet.

– Databasert kalkulasjon øker treffsikkerheten i kalkulasjonen av nye kontrakter betydelig. Det gir trygghet, og er avgjørende i risikostyringen av porteføljen, sier Vigrestad.

Synergier

De nye kontraktene starter 1. september, bare en måned etter at Vigresta overtar ansvaret for forretningsområdet. De fleste ligger geografisk i nærheten av kontrakter som Mesta allerede har.

– Geografisk nærhet gir større mulighet til å lykkes med samarbeid og uttak av synergier på tvers av kontrakter, både når det gjelder mannskap, maskiner, partnere og ledelse, sier Vigrestad.

Kontraktene er en miks av stort og smått, og består av generelle driftskontrakter, sommerdriftskontrakter og tunnelrenhold.

Ytre Romsdal                                           Fem år   2023-2028
Øst-Finnmark                                           Fem år   2023-2028
Sør-Troms                                                Fem år   2023-2028
Nordfjord                                                   Fem år  2023-2028
Møre og Romsdal tunnelrenhold             Åtte år   2023 -2031
Lyngen                                                      Fem år   2023 -2028
Ullsfjorden                                                Fem år   2023-2028
Sør-Varanger                                            Fem år   2023-2028
Nordkapp – Hammerfest Sommer          Tre år     2023-2026
Nedre Telemark Grønt                              Tre år     2023-2026

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur