Meny
NCC asfalterer for Trondheim og Klæbu Foto: Tor Heimdahl / NCC

Emner
ASFALT

Publisert
18.June.2019

NCC asfalterer for Trondheim og Klæbu

NCC Industry har signert en ettårig asfaltkontrakt med kommuneneTrondheim og Klæbu.

– Avtalen er viktig for oss både fordi den sikrer jevn tilgang på arbeid gjennom hele sesongen, og fordi den sikrer NCCs tilstedeværelse i regionen og synlighet i et strategisk viktig område for oss, sier Emil Olufsen, Distriktssjef NCC asfalt entreprise Midt.

Estimert skal det legges nærmere 15.000 tonn for Trondheim Bydrift i 2019, og NCC Industry starter opp asfalteringen om kun få dager.

Asfalt med lav temperatur

– Trondheim Bydrift har økt sitt fokus på asfalt produsert med lav temperatur og gjenbruk av asfaltmasser. Vi ser at miljødeklarasjon, EPD-regnskap og krav til bærekraftig produksjon og utlegging, er områder som Trondheim kommune fokuserer stadig mer på. NCC vil levere NCC Green Asphalt og produsere med gjenbruk av asfaltmasser i så og si alle resepter vi benytter. Vi ser frem til årets samarbeid med Trondheim Bydrift, sier Emil Olufsen.

Fokus på sikkerhet

NCC har høyt fokus på sikkerhet for veiarbeiderne og alle andre som ferdes på og langs veien. Distriktssjef Emil Olufsen oppfordrer derfor alle om å respektere skiltingen og senke farten forbi asfalteringsområdene.

Les Også

Lavtemperatur-asfalt gir mindre utslipp og bedrer arbeidsmiljøet for asfaltleggerne

Innen 2030 må også asfaltbransjen halvere sine CO2-utslipp. Den største fordelen med å benytte seg av lavtemperatur-asfalt (LTA) er 30 til 40 prosent mindre CO2-utslipp under produksjon, og 50 prosent reduksjon i asfaltrøyk under utlegging.

Les Også

– Gjenbruk as asfalt er lønnsomt

Stadig større mengder asfalt blir levert på mottak og brukt på nytt. Det er lønnsomt, både økonomisk og miljømessig. Men vi kan ennå bli bedre på resirkulering, ifølge KFA.

På Forsiden Nå

AF Gruppen og Nye Veier åpner E18 Tvedestrand – Arendal tre måneder tidligere enn planlagt

AF Gruppen er snart ferdig med 23 kilometer med firefelts motorvei, et tjuetalls bruer og fire tunneler mellom Tvedestrand og Arendal. Det er sprengt bort og flyttet åtte millioner faste kubikkmeter med fjell og det er tatt ut tre millioner kubikkmeter med løsmasse. Nå åpnes snart veistrekningen, hele tre måneder tidligere enn prosjektert.

På Forsiden Nå

Bergensfirma utvikler nanopartikler som renser betong og omgivelsene

God luftkvalitet er en forutsetning for et godt miljø. Nå har Joma International, basert i Bergen, utviklet en betongbehandling som både er NOX-reduserende og vannavstøtende. Det innovative produktet bruker fotokatalytiske nanopartikler for å holde både betongen og omgivelsene rene.

På Forsiden Nå

Nullutslippstog: – Vi må få opp dampen

Snart ruller 14 togsett på hydrogen i Tyskland. Hos Jernbanedirektoratet følger de forsøket nøye. Snart må vi bli kvitt dieseltogene på norske skinner.

På Forsiden Nå

I fremtiden vil maskinene ha «lappen»

– Ønsket om at stadig færre skal omkomme eller bli skadet i trafikken vil gjøre at maskinene kommer til å ta over stadig mer av kjøringen. I fremtiden kan det være maskinene som har «lappen» – ikke menneskene. Men foreløpig handler det om kjørestøtte og autonomi – hver for seg.

På Forsiden Nå

Lokal forankring viktig for samfunnskritiske anlegg

– Det grønne skiftet vil kreve betydelige investeringer i fornybar energi. Dette er samfunnskritiske investeringer som vi alle kommer til å nyte godt av. Ulempene kommer imidlertid lokalt, og derfor er det viktig at vi forankrer investeringene hos dem det vil påvirke.