Illustrasjonen viser den nye broen som skal bygges, Norges første hengebro med 4 kjørefelt og eget gang/sykkelfelt. Illustrasjon: Sotra Link
Publisert: 17.03.2022 

Norgeshistoriens største samferdselskontrakt

Sotra Link AS, bestående av Macquarie Capital (70 %), det sørkoreanske byggingeniørselskapet SK ecoplant (20 %) og det italienske industrikonsernet Webuild (10 %) , annonserte i går kontraktsinngåelse på Sotrasambandet til en verdi av hele 19,8 milliarder kroner. Det er den største infrastrukturkontrakten på vei i Norge til dags dato, og en av de største kontraktene som ble tildelt i Europa i 2021.

Sotra Link ble valgt ut som foretrukken tilbyder i prosjektet av Statens vegvesen i fjor, og skal drifte og vedlikeholde veistrekningen i 25 år etter at den åpnes for trafikk i 2027. Byggingen vil bli utført av den spanske konsernet FCC Construcción (35%), Webuild (35%), og SK ecoplant (30%), og drift og vedlikehold vil bli utført av ungarske Intertoll gjennom deres norske datterselskap Intertoll Norge AS.

OPS kontrakten (Offentlig-Privat-Samarbeid) er inngått for å finansiere, designe, bygge og drifte en 9,4 km firefelts veiforbindelse og har som mål å forbedre reiseveien mellom Bergen kommune og Øygarden kommune på Vestlandet. Prosjektet inkluderer 4,6 km toløpstunneler og en firefelts hengebro på rundt 900 meter. Det nye veisystemet vil ha dedikert infrastruktur for kollektivtransport, samt gang- og sykkelveier. Tre mindre broer inngår også i prosjektet. Sotrasambandet er det største og mest komplekse av regjeringens tre planlagte OPS for vei beskrevet i Nasjonal transportplan 2018-20292.

Det var en stor glede å signere kontrakten for nytt Sotrasamband i dag. Både kontraktsverdi, kontraktsform og kompleksitet er eksepsjonell. Nå ser vi fram til at anleggsarbeidet kommer i gang for fullt fra neste år, sier Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør i Statens vegvesen.

– Takket være et usedvanlig godt samarbeid med Statens vegvesen har vi allerede nå, før kontraktsignering, avklart og løst mange av de klassiske utfordringene som ellers dukker opp i store anleggsprosjekter. Det har også vært meget inspirerende å jobbe tett med så mange dyktige personer i Sotra Link konsortiet. Fremover blir det detaljprosjektering og jeg gleder meg til byggestart i 1. kvartal 2023, sier Christopher M. Bjerke, administrerende direktør i Sotra Link AS.

– Vi er utrolig stolte over å være en del av Sotra Link og å bidra med leveransen av et så betydelig infrastrukturprosjekt i Norge, som hovedaksjonær og finansiell rådgiver. Vi forstår at Vestlandet har ventet lenge på denne viktige veiforbindelsen, og med dagens kontraktsignering feirer vi den neste viktige milepælen i dette spennende prosjektet, sier Mark Bradshaw, global sjef for infrastrukturinvesteringer i Macquarie Capital.

– Det er en stor glede og ære for oss å bli med i dette landemerket av et infrastrukturprosjekt i Norge som aksjonær og hovedentreprenør med vår investerings- og tekniske ekspertise og kapasitet. Med dagens signering har vi startet en flerårig reise for å bygge en viktig infrastruktur med høy kommunal interesse, og vi vil gjøre vårt ytterste for å levere prosjektet i tide og med best kvalitet for samfunnet, sier Kyung-il Park, administrerende direktør i SK ecoplant.

Om prosjektet:
  • I Prop. 1 S (2014–2015) ble det varslet at regjeringen ville be Statens vegvesen om å starte planlegginga av tre prosjekt for gjennomføring som OPS-prosjekter.  Rv 555 Sotrasambandet var ett av disse.
  • Nytt Sotrasamband omfatter bygging av 9,4 km firefelts vei fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen til kryss med fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune, hvor av 4,6 kmveg i toløps-tunnel. Prosjektet inkluderer også ny firefelts bru på om lag 900 meter, med separat gang- og sykkelvei. Det nye vegsystemet får egne felt og ramper for kollektivtrafikk, samt gang- og sykkelveg. Det skal bygges ny innfartsparkering og kollektivterminaler på Straume og Storavatnet. Også tre mindre bruer inngår i prosjektet.
  • Arbeidsfellesskapet som skal bygge Sotrasambandet består av spanske FCC (35%), italienske Webuild (35%) og Sør-Koreanske SK ecoplant (30%), med bistand fra de norske rådgiverbedriftene Multiconsult og Norconsult samt sveitsiske PINI.Drift og vedlikehold vil bli utført av det ungarske selskapet Intertoll.

 

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur