Publisert: 23.08.2018 

Ny bru reiser seg over Tanaelva

Snart avløses den gamle brua fra 1948 av en ny og vakker skråstagsbru. Siden 1948 har Tana bru på E6...

Snart avløses den gamle brua fra 1948 av en ny og vakker skråstagsbru.

Siden 1948 har Tana bru på E6 vært en viktig del av veinettet i Finnmark. Den krysser Tanaelva ved tettstedet som tok navn etter brua, nemlig Tana bru i Øst-Finnmark. Den gamle brua er 220 meter lang og har et hovedspenn på 194 meter

Skråstagsbru med 95 m høye tårn

Nå vokser neste generasjon Tana bru raskt fram om lag hundre meter høyere opp i elva. Tårnet på den nye skråstagsbrua nærmer seg nå 60 meter og rager allerede betydelig høyere enn tårnene på den gamle brua. Når tårnet står klart i slutten av oktober vil det måle 95 meter.

Den nye brua får et hovedspenn på 260 meter. Veibanen får en total bredde på 15 meter. Det inkluderer 2,5 meter brede gang- og sykkelfelt på begge sider av veibanen, sier prosjektleder Kaare Ramberg.

Planlegger åpning 19. august 2019

Denne uka er det akkurat ett år til planlagt åpning, jeg tror ikke vi vil få noen problemer med å innfri tidsplanen, sier prosjektlederen. Han forteller at alt stålet vil være framme i Tana i løpet av oktober. Da gjenstår monteringsarbeidet som vil pågå gjennom vinteren.

– Stålet må ha en temperatur på 100 grader for å kunne sveises, men det lar seg ordne. Selv i den strenge Finnmarksvinteren, smiler Ramberg.

Polsk stål

Stålet til brua produseres i Gdynia i Polen hos firma Vistal Gdynia s.a. som sammen med HAK Entreprenør AS er hovedkontraktparter. Siden de startet produksjon av stålet våren 2017 har Statens vegvesen hatt representanter i Polen for kontroll og testing.

Stålleveransene fra Polen er snart inne i den avsluttende fasen. Da starter vi sammenstilling før brua monteres ferdig med kablene fra Italia, sier Ramberg.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur