Foto: Morten Søreide-Iversen/Vestland fylkeskommune
Kjetil S. Grønnestad
Publisert: 12.11.2025 

Ny Erdal bru skal sikre riksvei 7 mot fremtidige flommer

Uværet «Jakob» i november 2024, viste at Erdal bru på riksvei 7 i Eidfjord ikke klarer å håndtere ekstreme vannmengder. Flommen stengte bruen og isolerte lokalsamfunnet fra resten av landet. Nå planlegges en ny og lengre bru dimensjonert for å tåle vannmengdene ved en 200-årsflom.

– Under uværet «Jakob» ble stein og trær fra elveløpet lenger oppe vasket ut. De ble ført i stor fart mot bruen og stuvet opp. Vannet trengte seg inn bak eksisterende landkar og vasket ut deler av landkarene. Vannet som ble demmet opp, slo også inn over veien slik at vi måtte stenge bruen, sier Torkel Manne, Statens vegvesens planleggingssjef for prosjektet riksvei 7 ny Erdal bru.

Konsekvensene ble store. Broen ligger mellom Hardangerbroen og Eidfjord, og det finnes ikke realistiske omkjøringsmuligheter vestover for innbyggerne i bygden innerst i Hardangerfjorden.

– Bruen var helt stengt til vi fikk ryddet bort trær og kunne åpne et kjørefelt. Da vi hadde sikret bruen, kunne begge kjørefelt åpnes, sier han.

Trenger ny bru

Ifølge Manne viste de hydrologiske beregningene at den eksisterende bruen er svært utsatt for flom og ekstremvær. Nye Erdal bru skal dimensjoneres slik at den tåler en 200-årsflom. Hovedgrepet blir å forlenge lysåpningen mellom elv og brukropp med seks meter.

– Tverrsnittet på lysåpningen blir bredere, mens høyden blir cirka den samme, sier Manne.

Samtidig vil elveløpet rettes opp slik at vannet kan ledes mer effektivt.

Midlertidig løsning

Frem til den nye bruen er på plass, har Statens vegvesen utført midlertidige sikringstiltak. I perioden januar–mars 2025 ble den eksisterende bruen styrket med flere mindre tiltak. Det ble også satt opp ny natursteinsmur langs elveløpet oppstrøms for bruen som erstattet den gamle plastringen. Plastring er skjæringsskråninger med lag av flate steiner over grusfiltre på fiberduk, som skal hindre strømmende vann i å grave ut jordmassene.

– Murene som er bygget nå er både dypere og høyre enn plastringen som var der fra før, og vil beskytte veiene bedre mot flom, sier Manne.

Før arbeidet med å demontere eksisterende bru, må en midlertidig bru plasseres oppstrøms for dagens bru.

– Nå vurderer vi en Baileybru. Det er den mest brukte løsningen, og brukes ofte som beredskapsbru. Det blir litt arbeid i forkant av monteringen av den midlertidige bruen, den må fundamenteres, men det skal gå raskt å få heiset den på plass, sier han.

Den midlertidige løsningen må være robust, for riksvei 7 er en av hovedforbindelsene mellom øst og vest. Den skal ha to felt og kunne ta unna dagens trafikkmengde på 2180 kjøretøy i døgnet. 18 prosent av dette er tungtransport. Samtidig må man være forberedt på at trafikken kan øke.

– Lærdalstunnelen skal nattstenges for tunneloppgradering. Vi vet ikke om det gir økt trafikkmengde på riksvei 7, men vi må være forberedt ved å ha en robust, midlertidig bru på plass, sier han.

Tidligst ferdig om to år

Prosjektet er fortsatt på planleggingsstadiet. Manne håper at reguleringsplanen kan sendes ut på høring innen utgangen av 2025. Deretter gjenstår de siste tekniske avklaringene i prosjekteringsarbeidet. Finansieringen for totalkostnaden på 50 millioner kroner, må også være i orden. Dersom dette faller på plass, kan byggestart på nye Erdal bru skje høsten 2026, eventuelt innen årsskiftet 2026/2027.

– Først må vi legge om veien, slik at den treffer den midlertidige bruen. Så heises den midlertidige bruen på plass, og vi kan starte å demontere den gamle, sier Manne.

Den nye bruen skal være en platebru med spennvidde på 24 meter bygget i betong. Bruen skal støpes på stedet. For å sikre ny bru må det bygges tilstøtende murer foran landkarveggene. Det skal også settes opp nytt rekkverk langs den nye bruen.

– Siden bruen blir lengre, med bredere lysåpning, må vi justere de nye murene langs elveløpet noe, slik at de tilpasses den nye bruen, sier planleggingslederen.

Det vil også være behov for å justere avkjørslene til hyttene som ligger nærmest bruen.

Manne ser for seg en byggeperiode på 6-8 måneder for hele prosjektet. Dersom alt forberedende planarbeid følger timeplanen, viser hans foreløpige estimater at nye Erdal bru antakelig kan åpnes for bruk i løpet av høsten 2027.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur