Helt siden 2014 har Norconsult jobbet med Bane NOR på prosjektet «Utbygging Drammen – Kobbervikdalen» (UDK), som er et av landets største jernbaneprosjekter.
Torsdag 18. september var det offisiell åpning av UDK, et prosjekt som har inkludert ombygging og heving av Drammen stasjon, ti kilometer nytt dobbeltspor, cirka 700 meter kulvert (betongtunnel), 275 meter løsmassetunnel og seks kilometer ny bergtunnel til Kobbervikdalen. Inkludert er også en planskilt krysning i Drammen samt alle jernbanetekniske fag på hele strekningen.
– Dette har vært et langt og godt samarbeid, hvor vi virkelig har stått sammen om å finne løsninger på de tekniske utfordringene underveis. Å bygge midt i et område med tog i drift er krevende, og det stiller høye krav til både planlegging og gjennomføring. Jeg er imponert over hvordan alle har bidratt med kunnskap og pågangsmot for å få dette til. En spesiell honnør vil jeg gi til Norconsults signalmiljø, som i sommer la ned en enorm innsats og leverte raskt og presist da vi trengte det som mest. Det var avgjørende for at vi kom trygt i mål til åpningen, sier Hanne Stormo, prosjektsjef i Bane NOR.
En kompliserende faktor med UDK har vært at byggingen har pågått midt i Drammen sentrum med togtrafikk helt inntil anleggsarbeidene. For å kunne etablere anlegget med disse forutsetningene har anlegget måtte bygges ut i mange faser og med korte intensive togfrie perioder.
– Vi i Norconsult er stolte og imponerte over arbeidet som er lagt ned i prosjektet, og jeg vil spesielt trekke frem det gode samarbeidet mellom Bane NOR, entreprenørene og oss som rådgivende ingeniør. Resultatet er et flott prosjekt som gir redusert reisetid, stor fleksibilitet og økt kapasitet, noe som gir et pålitelig togtilbud for fremtiden og legger til rette for mer transport på skinner. Dette forbedrer hverdagen for svært mange, sier Egil Hogna, konsernsjef i Norconsult.
– Prosjektet er det største i Norconsults historie og hele veien har vi satt søkelys på viktigheten av tverrfaglighet og byggbarhet. Dette har vært avgjørende for å lykkes med så komplisert prosjekt midt i Drammen sentrum, med tog i drift helt inntil byggearbeidene. Prosjektet har også bidratt til et realt løft innenfor BIM og digital prosjektgjennomføring for oss internt og bransjen som helhet, sier Hogna.
Norconsult har vært gjennom alle prosjektets faser siden arbeidet med UDK startet i 2014, fra utarbeidelse av kommunedelplan/hovedplan, reguleringsplan/detaljplan, grunnlag for totalentrepriser, konkurransegrunnlag for utførelsesentreprisene, byggeplan og oppfølging under bygging. I tillegg har også Norconsults datterselskap Nordic Office of Architecture bidratt med arkitektrådgivning. Nå gjenstår avslutningen av prosjektet, med utarbeidelse av som-bygget-dokumentasjon og FDV-materiale (forvaltning, drift og vedlikeholc). Norconsult skal også bistå Bane NOR med oppfølging av entrepriser for riving og tilbakeføring av den gamle Vestfoldbanen gjennom Drammen sentrum.
Norconsults har vært ansvarlig for prosjekteringen av alle fagdisipliner og ressurser fra flere lokalkontorer i Norge har bidratt. Det har i tillegg vært viktig å løfte frem yngre ressurser og mange unge medarbeidere har etter hvert har fått nøkkelroller i prosjektet.
For å håndtere alle grensesnitt og sikre byggbarhet har BIM (bygningsinformasjonsmodellering) vært en avgjørende faktor, og prosjektet har bidratt til et realt løft innenfor BIM og digital prosjektgjennomføring for Norconsult og i bransjen generelt. Det ble utviklet en nyskapende kobling mellom beskrivelse og modeller, og alt av eksisterende anlegg samt nytt anlegg er prosjektert i 3D og beriket med informasjon om blant annet utførelse og hvilken fase de ulike arbeidene skal utføres.