Foto: Erik Burås for Samferdsel & Infrastruktur
Publisert: 02.07.2025 

Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy

– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Fra 1. august trer EETS-direktivet (European Electronic Toll Service) i kraft også i EØS-området. Direktivet legger til rette for at trafikantene skal kunne benytte én avtale, én bompengebrikke og én faktura på tvers av landegrensene.

Direktivet vil kunne sikre at kjøretøy fra hele EU- og EØS-området kan identifiseres ved hjelp av det felleseuropeiske systemet EUCARIS, som muliggjør utveksling av kjøretøy- og førerkortinformasjon mellom myndigheter i ulike europeiske land. Dette vil gjøre det enklere å identifisere utenlandske lette kjøretøy som ikke betaler bompenger.

Langvarig norsk engasjement

Dette markerer et viktig steg i arbeidet med å sikre effektiv innkreving av bompenger fra utenlandske lette kjøretøy i Norge. Dette er noe regjeringen har jobbet med lenge for å få på plass.

– Jeg har hatt et stort engasjement for å finne løsninger på disse utfordringene, og vi har tidligere funnet ulike løsninger med enkeltland. Nå er jeg glad for at vi får på plass en mulighet for å kunne kreve bompenger fra flere kjøretøy i Europa, sier Nygård.

EETS-direktivet ble innlemmet i EØS-avtalen 7. februar i år. Gjennomføringen har tatt tid, blant annet fordi Liechtenstein tok et forbehold om parlamentsbehandling. Dette forbeholdet er nå løftet, og direktivet kan tre i kraft i EØS fra 1. august. Samtidig trer nødvendige endringer i det norske regelverket i kraft.

Statens vegvesen arbeider nå med å koble seg til EUCARIS for informasjonsutveksling om manglende bompengebetaling. Denne tilkoblingen vil skje så raskt som mulig etter at direktivet trer i kraft. Bompenger regnes som ordinære pengekrav og foreldes først etter tre år. Det legges derfor til grunn at det vil være mulig å kreve inn ubetalte bompenger for tidligere passeringer, selv om tilkoblingen til EUCARIS først skjer etter 1. august.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur