Select Language
  • English
  • French
  • German
  • Italian
  • Spanish
Hjem » Ny milepæl i Trikkeprogrammet
Ny milepæl i Trikkeprogrammet Ansatte fra Sporveien delte ut gløgg og pepperkaker på Kjelsåsalléen holdeplass mandag morgen. Foto: Sporveien

Ny milepæl i Trikkeprogrammet

Alle nye trikkespor er på plass, fundamentplaten under skinnene er skiftet i sin helhet og holdeplassene står klare til bruk. Førstkommende mandag 9. desember markerer Sporveien at den aller øverste delen av Grefsenveien åpner for trafikk med bil og buss i begge retninger mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass.

EMNE: Trikk
PUBLISERT: 10.December.2019

Alt av trikkeinfrastruktur i veibanen på Grefsenplatået og Kjelsås er med dette ferdig oppgradert.
Inn- og utkjøringsmuligheten fra Grefsenveien til Storokrysset er imidlertid fortsatt stengt og trikken kommer tilbake til Grefsen og Kjelsås først til neste år. Før dette skjer skal strømledninger og enkelte kontaktledningsmaster skiftes ut på Grefsenplatået og Kjelsås, og oppgraderingen av Grefsenveien mellom Storo og Disen ferdigstilles. Disse arbeidene er planlagt å være ferdige i løpet av våren 2020.

Sporveien er byggherre for prosjektet og ansvarlig for gjennomføringen. Braathen Landskapsentreprenør har vært utførende entreprenør.

Markerte med gløgg og pepperkaker

Sporveien markerer ferdigstillingen av trikkespor og holdeplasser med å dele ut gløgg og pepperkaker til beboere og reisende på Kjelsåsalléen holdeplass i morgentimene førstkommende mandag morgen. Prosjektleder Laila Nilssen i Sporveien er glad for at arbeidene er ferdigstilt til planlagt tid.

– En utfordring når vi skal oppgradere gamle og slitte trikkeskinner er at det er vanskelig å vite eksakt hvilken tilstand fundamentet under skinnene er i. Det viste seg at fundamentplaten under de gamle trikkeskinnene på Grefsenplatået og Kjelsås var i såpass dårlig forfatning at vi ble nødt til å støpe ny fundamentplate på hele strekningen – fra Platåveien til Kjelsåsalléen holdeplass. Vi tok imidlertid høyde for dette under planleggingen av arbeidene, noe som gjør at vi har klart å holde oss innenfor planlagt anleggstid, sier Sporveiens prosjektleder Laila Nilssen.

Endret trafikkmønster i anleggsperioden

Anleggsarbeidene på Grefsenplatået og Kjelsås startet for fullt i begynnelsen av januar i år, med enkelte forberedende arbeider like før jul i fjor. I januar ble det etablert enveiskjøring i Grefsenveien i sørgående retning til Storokrysset. Buss- og biltrafikken i retning Kjelsås ble omdirigert via Glads vei til Kjelsåsveien.

– For å spre trafikken i området og gi bussen mulighet til å snu oppe på Kjelsås, ble det etablert en midlertidig åpning av forbindelsen fra Kjelsåsveien til Grefsenveien/Midtoddveien. Etter at Grefsenveien i dag er åpnet for biltrafikk i begge retninger, er naturlig nok enveiskjøringen avsluttet og forbindelsen fra Kjelsåsveien til Grefsenveien/Midtoddveien stengt, slik situasjonen var før anleggsarbeidene startet, sier prosjektleder Laila Nilssen.

Takker for tålmodigheten

Anleggsarbeidene på Grefsenplatået og Kjelsås har pågått jevnt og trutt i de om lag 11 månedene som er gått siden anleggsstarten. Byggeleder Steinar Braaten i Sporveien vil gjerne takke beboerne på Grefsen og Kjelsås for tålmodigheten de har vist.

– Sporveien har forståelse for at det for mange er krevende å bo og ferdes i et område der det foregår anleggsarbeider. Det kan være utfordrende å komme seg frem dit man skal når det graves i veien og trafikkmønsteret endrer seg. Vi vil gjerne takke alle beboere og næringsdrivende for tålmodigheten i anleggsperioden og håper alle i området vil synes at resultatet blir bra til slutt. Vi gleder oss veldig til trikken er tilbake på Grefsen til neste vår og til at nye, moderne trikker kan testkjøre på denne flunkende nye trikketraseen, sier byggeleder Steinar Braaten i Sporveien.

Trikken tilbake våren 2020

Det som gjenstår av arbeider på Grefsenplatået og Kjelsås etter nyttår er å skifte kontaktledningen til trikkens kjørestrøm i sin helhet. Det skal monteres strømledninger til trikken på hele strekningen i den øvre delen av Grefsenveien, fra Platåveien til Kjelsåsalléen holdeplass. Det skal også skiftes ut enkelte kontaktledningsmaster som holder strømledningene til trikken på plass.

I løpet av våren 2020 er det planlagt ferdigstillelse av hele strekningen i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass, samt strekningen mellom Storo og Disen. De nye trikkene som er bestilt til Oslo er planlagt levert for testkjøring i hovedstaden i 2020 og 2021.

Endringer for buss fra 9. desember

Tidligere har bussene på Grefsen og Kjelsås vært nødt til å benytte Kjelsåsveien i stedet for Grefsenveien på sin vei i retning Kjelsås. Nå kan bussene igjen kjøre i Grefsenveien, i begge retninger.

Ruter melder at følgende gjelder for busstrafikken på Grefsen og Kjelsås fra mandag 9. desember:

Buss for trikk 11B: 
Kjører Grefsenveien i begge retninger hele veien mellom Storo og Kjelsås. Omkjøring via Kjelsåsveien retning Kjelsås opphører. Linje 11B vil ikke lenger stoppe ved Brannvaktveien, Lyngåsveien og Myrerskogveien. Glads vei, Grefsenplatået og Grefsen stadion betjenes i begge retninger.

Buss 25: Retning Majorstua må det kjøres via Lyngåsveien og Grefsenveien. Myrerskogveien vil fortsatt være stengt frem til sommeren 2020. Stopper ikke lenger ved Myrerskogveien, men vil stoppe ved Grefsen stadion. Retning Tonsenhagen/Lørenskog kjøres som i dag via Glads vei.

Buss 56/56B: Ingen endring i kjøretraseer.

Mest Lest

Spordrift er der de skal være

Sammen om videre E18-utbygging

Sparer 2100 kWh i uka med radarstyrt gatelys

Beregningsmetodene for mernytte av samferdselsprosjekter utvikles stadig

Bompenger er et nødvendig onde

Konkurransen om E18-utbyggingen gjennom Porsgrunn i regi av Nye Veier er i gang

Tidsreise for minister

Dobbeldekkertog kan være på plass ved årsskiftet 2019/2020

Versting av porselen skal vekk

Inngår avtale om infrastruktur-tjenester

Lansert forladerløsning for jernbaneapplikasjoner

Nå kommer den nye sykkelruta på Frogner

NCC legger Green Asphalt ved TINEs nye meieri i Bergen

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samfunnsaksept og kommunikasjon tema på høstmøte

Sweco sikrer støytiltak langs nye E6

Skal bidra til bedre vannkvalitet i Asker og Bærum

Assemblin fikk rørkontrakten for jernbanehotellet i Drammen

Ferjefri E39 er godt i gang, men gjennomføringen vil ta mer enn 20 år

Nye Veier og Veidekke har høye ambisjoner

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

En mer rettferdig fordeling bør komme

Mer fleksibel lysregulering kan gi kortere køer

Elbilbatterier kan redusere behovet for nytt nett

Tre tilbydere skal konkurrerer om å bygge nytt E6-kryss i Moelv

Smart teknologi kan gi bedre mobilitet og mindre trafikk

Nye Veier løser støyproblemene på E6 forbi Fåberg og foreslår nytt kryss sør i Øyer

Workshop om utslippskutt i veibygging

Vann vår usynlige ressurs

Sprøytes milliarder inn kryptoteknologi

66,4 milliarder kroner i potten: Regjeringen inviterer fylker og kommuner til forhandlinger om byvekstavtale

Omsetter for 1,1 milliarder i år

Gjør turen fra øst til vest nesten 20 minutter raskere

Norges nest lengste hengebru åpner søndag

Undersøker dyrepåkjørslene

Inviterte til VDC-kurs i verdensklasse

Suksess for klimavennlig asfalt

Hvordan kan planter bidra til å få vannet bort fra veibanen?

Mer båndbredde for bedre mobile tjenester

Vegdirektøren ønsker seg 1,5 millioner elbiler!

Norske vegprosjekter tåler nordisk sammenligning

Sammen om banebrytende E18-kontrakt

Kaster du avfall i toalettet?

Multiconsult vinner fornybar-kontrakter i Pakistan

Tunnelbransjen står støtt i 100 år til

Regjeringen vil dele data fra samferdselssektoren – ønsker flere smarte løsninger

Oppgraderer fellesstrekning for T-banen

Forbereder ny firefeltsbru

Telehiv – sikkert som våren

Nye Veier har valgt AF Gruppen Norge AS for bygging av E39 Kristiansand vest – Mandal øst

Norges største veikontrakt

Kåret til beste flyplasser i Europa

Tunnel stappfull av elektronikk

Støyutsatt nabo fikk æren av å skyte gjennomslagssalven

Asfalt er blitt stadig grønnere

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Slik påvirker arbeidet på jernbanen togtrafikken i sommer

Ble utnevnt til “verdens beste”

Norconsult har vunnet viktige rammeavtaler innen sikkerhet

Nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen

E105 blir «Blålysveg»

Viktig milepæl for ny E39

Nå gjenstår «bare» mange kilometer med sveising

No kan du avgjere kvar vi finn den vakraste vegen i landet

Varoddbrua er et optimalt konsept

Sparer millioner på god flåteflyt

Inngår bærekraftig samarbeid

NCC overtar asfaltfabrikkene til Franzefoss Pukk

Storstilt oppgradering av Kongsvingerbanen

Internasjonale entreprenører vil bygge ny Mjøsbru

Mange gamle tunneler trenger oppgradering

Norconsult med tredjeplass på verdens største BIM-konferanse

– Bompenger rammer de med de laveste inntektene hardt

Signerte vindkraftkontrakt i Sogn og Fjordane

Nye prosjektformer fornyer veibyggingen

Flere beslutninger tas i felt

Framtidens biler kan lette kravene til vegutforming

Mer jernbane for pengene i Drammen

Norge kan bli fullelektrisk

Norsk tunnel-løsning i Hong Kong

Utdaterte flomkart skaper trøbbel for norske kommuner

Med ønsker om et grusomt nabolag

Hackathon for heldigitalt bruprosjekt

Store utbygginger og god drift

Tre grunner til å spre jernbaneutbyggingene ut i tid

– Et positivt jernbanebudsjett

Nye lokaltog skal betre togtilbodet på Østfoldbanen

Batterier gjør skipskraner miljøvennlige

Ja til digitalisering

SINTEF gjenoppliver Veglaboratoriet

Vellykket forsøk med regnbed i Drammen

Får gratis hjelp til å lage bedre byrom

Aktivitetsstyrt belysning sparer samfunnet for store summer

Involvering av entreprenører og rådgivere – mer vei for pengene!

Vegdirektøren om forslaget til statsbudsjett for 2018

Evenes – stor kontrakt til Harstad Maskin

Planer for dobbeltspor Trondheim-Stjørdal oversendt

Nytt system for gate- og steinbelegg

Solid vekst for tunnelprosjekter