Bilder tatt i produksjonslokalene i Zaragoza
Publisert: 18.12.2019 

Nå har produksjonen av Oslos nye trikker startet

Det er bare noen få måneder til den første av de 87 nye trikkene skal ankomme hovedstaden sommeren 2020. – Produksjonen av de nye trikkene er kommet godt i gang. Dette blir et betydelig løft for alle som reiser med trikken i Oslo, sier Birte Sjule, administrerende direktør i Sporveien Trikken.

De nye trikkene produseres hos den spanske leverandøren Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF) på oppdrag fra kollektivselskap Sporveien. Oslo kommune gjennomfører nå tidenes satsning på trikk gjennom et omfattende trikkeprogram som ledes av Sporveien; og kjøpet av 87 nye trikker er en sentral del av denne satsningen.

Foto: Simen Prestaasen / Sporveien

Siden kontraktinngåelsen i 2018 har prosjektorganisasjonen i Sporveien jobbet systematisk med å detaljere, kvalitetssikre og verifisere alle løsningene på de nye trikkene. Blant annet har det vært gjennomført et betydelig brukermedvirkningsprogram.

Første nye trikk til Oslo neste sommer

Leverandøren har i høst jobbet iherdig med å få satt opp produksjonslinjen og produksjonen er nå godt i gang i den spanske byen Zaragoza, hvor selve monteringen og mye av produksjonen foregår.

Foto: Simen Prestaasen / Sporveien

– Nå er den aller første vognkassen ferdig produsert. Dette er første gang vi kan se konturene av de nye trikkene, og det er bra – for det er ikke lenge til de første trikkene kommer til Oslo slik at hele byens befolkning får glede av dem! sier en fornøyd Birte Sjule.

Det jobbes nå med å ferdigstille tre trikker våren 2020, hvorav to av de skal videre til Oslo etter at de har bestått en rekke tester i Spania. Den første trikken er planlagt levert til hovedstaden i løpet av sommeren 2020. Trikkene skal da gjennom et godkjennelsesregime og et omfattende testprogram på trikkeskinnene i Oslo før de er klare til å frakte reisende i hovedstaden.

– Serieproduksjonen av alle de andre trikkene startes først etter at vi har sett at de første testtrikkene fungerer tilfredsstillende, forklarer Sjule.

Når alle de 87 nye trikkene er levert i 2024, vil passasjerkapasiteten øke fra 50 millioner enkeltreiser i året i dag, til potensielt hele 100 millioner enkeltreiser i årene som kommer.

Tett oppfølging

Nye trikker er en investering for fremtiden og blir et vesentlig bidrag til fremtidens kollektivtilbud i Oslo. Trikkene vil ha lang levetid, slik at Oslos befolkning får glede av dem i mange år. Å kjøpe inn og produsere nye trikker som skal vare i en hel generasjon, er et komplekst prosjekt med svært mange detaljer.

Foto: Simen Prestaasen / Sporveien

– Vi har et stort ansvar for at dette skal bli bra. Det tar vi på alvor, og vi jobber hver eneste dag for å følge opp at produksjonen går som den skal. Dette gjør vi blant annet gjennom stedlig tilstedeværelse i Zaragoza, men også gjennom en rekke kvalitetsinspeksjoner og god og tett dialog med Jernbanetilsynet her hjemme, avslutter Sjule.

I august ble en fullskala modell av de nye trikkene vist frem på Rådhusplassen i Oslo for alle som ville se og prøve hvordan det nye tilbudet blir – og tilbakemeldingene var svært gode.

Trikke-direktøren er overbevist om at alle som reiser med trikk i Oslo har mye å glede seg til:

– Dette blir et viktig kollektivløft for hele Oslo by, og vi gleder oss til å kunne invitere de reisende velkommen om bord i et nytt, moderne, og universelt utformet trikketilbud.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur