Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Nye Veier løser støyproblemene på E6 forbi Fåberg og foreslår nytt kryss sør i Øyer Tunnelåpning i nord, ved Fåberg. Foto: Nye Veier

Emner
Veg

Publisert
23.August.2019

Nye Veier løser støyproblemene på E6 forbi Fåberg og foreslår nytt kryss sør i Øyer

Nye Veier har funnet en ny smart løsning som ikke har vært foreslått tidligere for E6-strekningen Storhove – Øyer. I planforslaget foreslår Nye Veier firefelts motorvei med 110 km/t frem til demningen ved Hunderfossen, mellomlang tunnel forbi Fåberg og flytting av Ensbykrysset til Midtskog. Positive vedtak i kommunene nå, som følger Nye Veiers anbefaling, vil kunne sikre byggestart på Storhove høsten 2020.

Dette fremgår av planforslaget som Nye Veier nå har sendt til kommunene Lillehammer og Øyer.

– I planforslaget foreslår vi firefelts motorvei med 110 km/t frem til demningen ved Hunderfossen. Fra demningen og nordover vil vi vurdere å bygge etter samme type standard som er benyttet på E6 Øyer – Tretten. Dette betyr at vi søker å unngå å berøre Fossegården og at vi ikke går videre med nytt kryss på Navet. Vi legger også opp til å beholde krysset ved Granrudmoen, selv om dette ikke er en del av dette reguleringsplanforslaget, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet.

I planforslaget er det utarbeidet konsekvensutredning for fire alternativ og planforslag for to løsninger. Nye Veier anbefaler å gå videre med kun ett av disse. Det anbefalte planforslaget inneholder flere optimaliserte løsninger, blant annet mellomlang tunnel forbi Fåberg.

– I forslaget til reguleringsplan foreslår vi en mellomlang tunnelløsning som blant annet løser støyproblemene for Fåbergs befolkning. Dette er en stor bonus i vårt nye forslag. Veien blir mindre synlig i terrenget og kortere enn tidligere foreslått, sier Moshagen.

Nytt kryss ved Midtskog. Ca. to km. nord for Ensby. Foto: Nye Veier

Nye Veier opplyser at prosjektet, slik det ble vedtatt i kommunedelplanen i fjor, ville vært vanskelig og svært kostbart å gjennomføre.

– Grunnforholdene var ikke slik tidligere analyser viste, spesielt der tunnelåpningen i nord var planlagt. Med vårt forslag til mellomlang tunnel unngår vi å flytte på svært store mengder med løsmasse, samtidig som vi sparer samfunnet for store kostnader, selv om det er åpenbart at en lengre tunnel har sin pris, sier Moshagen.

Ensbykrysset flyttes nordover til Midtskog

– Nye Veier foreslår å flytte Ensbykrysset omtrent to kilometer nordover, til Midtskog. Der ønsker vi å bygge et halvkryss, med avkjøring fra E6 i nordgående retning og påkjøring til E6 i sørgående retning. Denne løsningen gir gjennomgangstrafikken og spesielt hyttetrafikken til Hafjell en god løsning, i tillegg til at kryssløsningen bedrer prosjektets samfunnsøkonomiske nytte, sier Moshagen.

Nye Veier mener at alt nå ligger til rette for et godt prosjekt

– Gjennom god dialog med både politikere og lokalbefolkningen har Nye Veier kommet frem til et godt optimalisert prosjekt. Med positive vedtak fra politikerne i Lillehammer og Øyer kan vi få anleggsstart i henhold til planen høsten 2020 og ferdigstilling av E6 Storhove – Øyer i 2023, sier Moshagen.

Strekningen mellom Hunderfossen og Navet i Øyer omfattes ikke av reguleringsplanforslaget. Det er likevel Nye Veiers intensjon å jobbe videre med denne strekningen, med den hensikt å fullføre prosjektet frem til parsellgrensen for utbyggingen av E6 Øyer – Tretten.

Prosjektet inngår i Nye Veiers utbygging av firefelts motorvei fra Moelv til Øyer.

Les Også

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

Les Også

Strengere krav til overvannshåndtering og rensing av vegvann

Håndbok N200 er den grunnleggende tekniske standarden for vegbygging i Norge, og er rettet mot alle som planlegger, dimensjonerer og bygger veger. I den reviderte versjonen publisert i 2018 stilles det strengere krav til overvannshåndtering.

På Forsiden Nå

Kommunalt vedlikeholdsetterslep på 1450 millliarder kroner

Rådgivende Ingeniørers Forening nyeste rapportserie «State of the Nation 2019» sender et varsku til politikerne før kommune- og fylkestingsvalget i september. Rapportene som ser på tilstanden til norsk kommunal og fylkeskommunal infrastruktur avdekker et vedlikeholdsetterslep på hele 1.450 milliarder kroner. Det tilsvarer rundt 260.000 kroner per innbygger.

På Forsiden Nå

Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling

I skjæringspunktet mellom strenge sikkerhetskrav og høye krav til godt byliv, oppstår nye byutviklingsparadokser i hovedstaden vår. 18.september inviterer COWI og NOSIF til frokostseminar om hvorvidt – og hvordan – sikkerhet og god byutvikling lar seg forene.

På Forsiden Nå

Nytt pukkverk i Re utfordrer markedet i Vestfold

Tirsdag forrige uke sto Feiring Bruks datterselskap Feiring Vestfold sitt nye pukkverk klart i Re i Vestfold. Anlegget er Feirings første steg i en langsiktig plan om å betjene Vestfold med kortreiste materialer.

På Forsiden Nå

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

På Forsiden Nå

Billigere vei i vellinga

Bort med veikryss, og kortere bruer og tunneler. Nye veier AS bygger både billigere og mer samfunnsøkonomisk enn hva vi gjorde før, mener utbyggingsjef Lars Bjørgård.