Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Nytt konsept for utbedring av vei

Emner
Veg


Tekst
Jørn Wad

Publisert
20.August.2019

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

Prosjektleder for utbedringsprosjektet E 16 Fagernes-Øylo i Valdres, Vegar Antonsen i Statens Vegvesen sier til Samferdsel og Infrastruktur at de nå er i full sving med å anskaffe entreprenører som skal være med på planleggingen.

– Det foregår gjennom konkurransepreget dialog, hvor tre tilbydere er med. Vi regner med å inngå kontrakt med en av disse før påske, og da vil planleggingsarbeidet starte for fullt. Oppstart ute på anlegget er 2021, og før det skal vi gjennom 5 reguleringsplaner, grunnerverv og detaljprosjektering.

Godt i gang

– Det er ganske lange perspektiver?

– Slik må det bli på et såpass stort prosjekt, så jeg vil ikke si at vi jobber på spesielt lang sikt i dette tilfellet. Det er viktig å gjennomføre gode planprosesser, og det tror jeg nok at vi har ekstra gode muligheter for nå, i og med at vi følger et prinsipp om at budsjettrammene er lagt, og at vi er nødt til å holde oss innenfor dem. For å oppfylle dette, samtidig som vi skal få til de utbedringer, grunnerverv – og dem er det mange av på en så lang strekning – og alle de andre sidene ved et slikt prosjekt, er det viktig at vi har gode planer. Gjennom et tett samarbeide med entreprenør er det et mål at vi skal utvikle det som vil være en helt ny måte å tenke utbedringsprosjekter på – et helt nytt konsept, kan du si.

Kombinasjon

– Hvordan får dere dette til?

Vegar Antonsen i Statens Vegvesen . Foto: statens vegvesen

– Vi har tenkt at vi skal kombinere Vegvesenets fagekspertise og entreprenørens kunnskap og praktiske erfaring, og derigjennom få på plass måter å arbeide på som ivaretar alle sider av anlegget, som jo omfatter problemstillinger som for eksempel HMS og trafikkavvikling, minst mulig belastning på de involverte parter, og så videre. Vi må derfor utvikle et tett samarbeide, og ikke minst tillit begge veier, slik at vi kan utnytte det beste hos hverandre for å skape et prosjekt som kanskje vil kunne danne grunnlaget for mange lignende prosjekter i årene som kommer, sier en optimistisk Antonsen.

Det var før jul Statens Vegvesen utlyste en anbudskonkurranse der entreprenører ble invitert for å prekvalifisere seg, og tre entreprenører ble valgt ut for å gå videre i en dialogfase. Det er der man er nå, og arbeidet ser veldig positivt ut, synes han:

– Jeg har som sagt godt håp om å utvikle et prosjekt der vi skal skape en god prosess for å overvinne utfordringene sammen. Dette blir en gjennomføringsmodell basert på samspill som vi allerede har sett fungerer svært positivt, og vi er derfor svært optimistiske med tanke på fortsettelsen av prosjektet, slår han fast.

Les Også

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

Les Også

Feiret åpningen av ny gang- og sykkelvei i Oslo

Sykkelveien mellom Veitvet og Grorud er åpnet. Prosjektet var gjennomført som totalentreprise og ble gjennomført på rekordtid.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.