Med sine seks akslinger skiller trekkraften til lokomotivet seg positivt ut. Dette lokomotivet blir snart å se langs Bergensbanen. Her vises det fram på Alnabru. Foto: Morten Brakestad
Publisert: 17.12.2020 

Nytt lokomotiv bedrer godskapasiteten i Norge

Med et nytt og sterkere lokomotiv kan ett godstog frakte like mye som 30 lastebiler. Lokomotivet takler den tøffe norske naturen, krever mindre energi og kan bidra til færre forsinkelser på jernbanenettet.

Green Cargo er først ut i Norge og blant de første i hele Europa, med to nye godslokomotiver av typen Eurodual, som har to motorer (elektrisk og diesel). Denne kombinasjonen gjør at togene kan gå på hele jernbanenettet i Norge, spare energi og ta godstrafikken et betydelig skritt framover.

Har en umiddelbar effekt

Lokomotivene er levert av sveitsiske Stadler og egner seg godt for norske vintre og norsk topografi.

– Som infrastrukturforvalter er vi veldig positive til at en sentral godsoperatør investerer i nytt og topp moderne lokomotiver. Det gir umiddelbart en effekt – både på kapasiteten og effektiviteten i godstrafikken. Dette er med på å styrke konkurransefortrinnet til gods på bane, sier godsdirektør i Bane NOR, Oskar Stenstrøm.

Bidrar til bedre punktlighet

Bane NOR har som mål å tilrettelegge for lengre og tyngre tog, men krevende topografi og manglende kjørestrøm er en utfordring.

Den nye lokomotivet tar godstrafikken et betydelig skritt framover. Her med Oskar Stenstrøm i Bane NOR og Bengt Fors i Green Cargo. Foto: Morten Brakestad

– Med unntak av korte møtespor, som begrenser lengden på togene, så finnes det restriksjoner i antall godstog og hvilke lokomotiver som kan kobles sammen på ulike strekninger. Det er viktig å finne løsninger til lengre tog, både gjennom å bygge ut krysningsspor og på andre måter. Denne typen lokomotiv kan også redusere risikoen for at det blir stående fast og dermed bidra til bedre punktlighet i togtrafikken, legger Stenstrøm til.

Øker kapasiteten på jernbanen

Administrerende direktør i Green Cargo Norge AS, Bengt Fors, ser fram til at de nye lokomotivene tas i bruk innen kort tid. Med sine seks akslinger skiller trekkraften til lokomotivet seg positivt ut. Der hvor to fire-akslede elektriske lokomotiver har vært nødvendig for å dra et godstog, kan nå ett Eurodual-lokomotiv trekke toget alene.

– Sterkere lokomotiv gir oss muligheten til å kjøre både lengre og tyngre godstog framover, og er en viktig brikke for å kunne flytte mer godstrafikk over fra veg til jernbane. Et normallastet godstog tilsvarer rundt 20 lastebiler med henger. Med Eurodual-lokomotiv kan vi øke dette med 50 prosent, forteller en stolt Bengt Fors.

Mer miljøvennlig løsning

Green Cargo kjørerhver dag seks godstog tur-retur mellom Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim.

– Å frakte gods på jernbane er energibesparende og miljøeffektivt. Vi som jobber med dette har en stor påvirkningskraft på både miljøet og på hvilken transportløsning kunden velger, avslutter Bengt Fors.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur