Emner
Publisert
27.02.2018

Nytt pukkverk for å møte dagens og fremtidens behov

Tidlig på 1970-tallet bygget Franzefoss pukkverk på Lia i Trondheim. Det er nå gammelt og udatert, og Franzefoss er derfor i gang med å bygge Nye Lia. Vi bygger et nytt pukkverk for å møte dagens og fremtidens behov. Det nye anlegget vil være mer fleksibelt, ha høyere kapasitet og høyere tilgjengelighet, sier daglig leder […]

Tidlig på 1970-tallet bygget Franzefoss pukkverk på Lia i Trondheim. Det er nå gammelt og udatert, og Franzefoss er derfor i gang med å bygge Nye Lia.

Vi bygger et nytt pukkverk for å møte dagens og fremtidens behov. Det nye anlegget vil være mer fleksibelt, ha høyere kapasitet og høyere tilgjengelighet, sier daglig leder i Franzefoss Pukk, Henrik Bager.

Dobler kapasiteten

De to første byggetrinnene består av utskifting av grovverket og mellomverket, og skal stå ferdig våren 2018. Det nye anlegget er dimensjonert til å ha en inngående kapasitet på 500 tonn i timen – en dobling av kapasiteten sammenliknet med det gamle verket.

– Det blir selvfølgelig mer moderne, men også mer effektivt og leveransedyktig. Verket vil stå innendørs slik at driften ikke påvirkes av vær og vind. Det gjør i tillegg at støy og støv blir så godt som eliminert, sier teknisk sjef i Franzefoss Pukk, Pål Rikard Thomas.

Sammenliknet med dagens manuelle system, vil Nye Lia bli styrt fra et nettbrett.

Det gjør at vi har 100 prosent kontroll til enhver tid, sier Thomas

Vil bli en totalleverandør på Lia

Det nye verket vil betjene både industri- og entreprenørmarkedet, samt NCC sin asfaltfabrikk, som ligger på det samme området. Franzefoss har i tillegg begynt å prosjektere byggetrinn 3, som består av finverk med siloanlegg. Målet er at Franzefoss skal bli en stor totalleverandør av pukk på Lia.

Det fremtidige markedet spiller en stor rolle for å sette sammen det riktige produksjonsutstyret. Kanskje vi kan tilby maskinsand som en erstatning for natursand når anlegget står ferdig, sier Thomas.

Byggetrinn 3 vil etter planen stå ferdig i 2019.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur