Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
One stop shopping for jernbanetillatelser Foto: iStock

Emner
Jernbane


Tekst
Jørn Wad

Publisert
16.September.2019

One stop shopping for jernbanetillatelser

– One stop shop for tillatelser betyr en langt enklere måte å søke tillatelser på for dem som ønsker å være aktive innenfor jernbanesektoren i flere europeiske land. Saksbehandlingen foregår dessuten elektronisk, og gjør hele prosessen enklere.

Avdelingsdirektør Kristoffer Johansen Eikeland i avdelingen for tillatelser i Jernbanetilsynet forteller til Samferdsel & Infrastruktur at dette er en del av den såkalte «Jernbanepakke 4», og har enkelhet og digital behandling som fokus. Som for resten av fjerde jernbanepakke er det avhengig av Stortingets samtykke for at dette blir aktuelt for Norge.

Digitalisering

– Dermed blir dette litt som en jernbanevariant av «Altinn»?

– Ja, for søknadsprosesser var det faktisk en veldig god sammenligning , som har flere paralleller. Det handler altså om et verktøy som er en del av den 4. jernbanepakken i EU-systemet. Ordningen med å ha ETT felles kontaktpunkt der man skal kunne søke om det som måtte trengs av tillatelser, skaper en større åpenhet og tilgjengelighet for aktørene i jernbanebransjen. Dette legger til rette for konkurranse i systemet, slik at alle som ønsker å være en del av tilbyderne i jernbanen i det enkelte landet – eller i flere land for den del, skal kunne søke om det i en harmonisert søknadsprosess. Alle skal enkelt kunne forholde seg til sikkerhetsbestemmelsene, og søke på samme sted. Det er kommet nye direktiv for samtrafikk og sikkerhet, og blir fjerde jernbanepakke gjennomført i Norge vil direktivene gjennomføres i norsk rett og komme til anvendelse når man skal vurdere de søknadene som kommer inn.

ERA

– Hvem er det som står bak ordningen?

 – One stop shop opprettes i den såkalte ERA-forordningen. European Railway Agency (ERA) er det europeiske jernbanebyrået og arbeider med nettopp slike tillatelses-spørsmål og andre sider av en felles europeisk jernbane. One stop Shop er byråets «single entry point» for søknader om tillatelser, og denne skal brukes både av aktørene og av myndighetene. Man får sin egen postkasse for kommunikasjon mellom søkeren og myndighetene, og her får man blant annet henvendelser fra myndighetene i en søknadsprosess og man kan levere dokumenter som er nødvendige for behandlingen av søknaden man ønsker å levere.

– Hva skjer om man ønsker tillatelser fra flere land?

– Dette er jo en fordelene med denne portalen: Enten man søker for ett eller flere land, er det akkurat den samme fremgangsmåten. Bare at saksbehandlingen er litt forskjellig. Dersom du søker for ett land, og det er for eksempel Norge, vil det fortsatt være vi i Jernbanetilsynet som behandler saken. Dersom du ønsker flere tillatelser samtidig, er det ERA som står for selve saksbehandlingen. Men svaret kommer i alle tilfeller tilbake til din postkasse, og du merker altså ikke lenger noe til den endrede saksgangen, forteller han.

Ekspertgrupper

– Er det andre fordeler med denne løsningen enn enkelheten?

– Gjennom dette systemet, for en søknad som gjelder et område av flere land, blir søknaden behandlet av utvalgte eksperter fra «pool of eksperts», som består av saksbehandlere fra ulike land. Ulike særlige forhold ivaretas på denne måten i en felles søknadsprosess.

– Kan du kort si hva som er formålet med denne 4. jernbakepakken?

– Enkelt sagt er det rett og slett en videreføring av arbeidet fra tidligere jernbanepakker, og en gjennomføring av den 4. jernbanepakken vil være enda et skritt nærmere utviklingen av et felles europeisk jernbaneområde og et felles marked, sier han til slutt.

Les Også

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

Les Også

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet.

På Forsiden Nå

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

– Vi har hatt et langt og godt samarbeide med nordmenn når det gjelder å utvikle spennende og gode hengebroer. Sammen har vi skapt en kompetanse som er etterspurt over hele verden.

På Forsiden Nå

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

– Trolig ble ikke dette med ladetid gitt høyt nok fokus da saken ble behandlet i 2016. Nå ser vi hvordan dette vil slå ut, og da er det å håpe at det blir åpnet for en ny realitetsbehandling i Hordaland Fylkesting. Vi må endre dette.

På Forsiden Nå

Vegvesenet: Vi skal svare på utfordringene

– Det er klart at vi er blitt utfordret ganske betydelig, men det skal vi svare godt på. Å gå fra å stå for rundt 80% av all veiutbygging i Norge til om lag halvparten, stiller store krav til omstilling. Men den utfordringen skal vi ta, det er det ingen tvil om.

På Forsiden Nå

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

På Forsiden Nå

Ny standard blir en systemintegrator

– Vi er veldig godt fornøyd med vårt utvidede samarbeide med Statens Vegvesen.