Oppgradering av Østensjøbanen

Email
Kopier link
Del med

Prosjektbeskrivelse

Rundt 1 km av Østensjøbanen mellom Brynseng og Hellerud stasjon fornyes eller blir bygget i ny trase. Strekningen ble opprinnelig bygget som trikket- rase i perioden 1923–1926 og senere oppgradert til T-bane i 60-årene. Den gamle tekniske løsningen bærer preg av at det opprinnelig var en trikketrasé – med krappe kurver og bratt stigning. Dette gir mye slitasje, begrenset kjørehastighet, driftsstøy og mye vedlikehold.
I tillegg består traseen av to eldre stålbruer, en over Alnaelva og jernbane- sporet, og en over Østensjøveien. Begge er oppført i perioden 1923-26 og er i slutten av sin levetid.
Den ene av bruene, over jernbanesporet, blir i pågående prosjekt erstattet av ny bru i noenlunde samme trasé. Den andre blir revet som følge avslakere kurvatur på fremtidig trase med en ny bru og tunnelen på ca 400m mot Hellerud. Den sistnevnte brua vil lande nær vestre tunnelportal (mot Østensjøveien) der ny Hellerudtunnel krysser kun 6 meter over E6 Bryntun- nelen inne i fjellet. Ny tunnel avsluttes vest for Hellerud stasjon, hvor prosjektet avsluttes rett i forkant av plattformene på stasjonen.
Oppgradering av strekningen medfører mindre stigning, og sammen med utretting av banekurvaturen vil dette redusere reisetiden og bedre kapasiteten mellom Brynseng og Hellerud stasjon. I første omgang vil farten økes fra 30 til 50 km/t, men senere, når nytt signalanlegg tas i bruk, vil hastigheten kunne økes ytterligere til 60 km/t. Tiltaket vil redusere dagens driftsstøy ved at traseen rettes ut, delvis legges i tunnel, og som følge av at det blir etablert støyskjermer langs større deler av strekningen.

Byggherre
Sporveien
Hovedentreprenør
AF Anlegg
Rådgivende Ingeniør
AAS-JAKOBSEN/ VIANOVA
Kategori
Status
Kostnadsramme
970 MNOK
Startdato
Høst 2021
Sluttdato
Høst 2023

Prosjekter fra Sporveien