Eksisterende Støylsnestunnelen, som ligger i Sunnfjord kommune i Vestland fylke, blir forlenget med om lag 6,5 km ny tunnel for rassikring av Rv 5 langs hele Kjøsnesfjorden. Den nye tunnelen er koblet til Støylsnestunnelen inne i fjellet, og total lengde for den nye Kjøsnestunnelen blir om lag 8,6 km. Prosjektet består i hovedsak av om lag 6,5 km ny tunnel med profil T 9,5, samt rehabiliter- ing av Støylsnestunnelen som har profil T8,5. Støylsnestunnelen blir rehabilitert med nye tekniske bygg samt nytt elektroteknisk anlegg.
Støylsnestunnelen ble åpnet for trafikk i 2009. Implenia AS har drevet om lag 3 km av den nye tunneldelen der massene ble brukt til byggingen av E39 Bjørset – Skei, som ble ferdigstilt i 2019. Hæhre Entreprenør AS utfører arbeidene med driving av de siste om lag 3,5 km, samt alle etterarbeidene og rehabilitering av Støylsnestunnelen i totalentreprise. Disse arbeidene startet høsten 2019 og er planlagd ferdige høsten 2022. Kostnadsrammen for prosjektet som utføres av Hæhre Entreprenør AS er på om lag 1,2 milliarder NOK.