UNB01: Nykirke - Barkåker

Email
Kopier link
Del med

Prosjektbeskrivelse

Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR

Bane NOR bygger nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det er en strekning på totalt 13,6 kilometer. Det nye dobbeltsporet bygges for å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum.

Utbyggingen startet for fullt i første halvår 2020, og det nye dobbeltsporet skal tas bruk i 2025. Da blir det mulig å kjøre fire tog timen, hver vei mellom Tønsberg og Oslo.

Ny stasjon
Strekningen får ny stasjon (Horten stasjon) ved Viulsrød litt sør for Skoppum. Den nye stasjonen får stor innfartsparkering og gode forbindelser for bil, gående og syklister.
Prosjektet inneholder også to bruer, tre nye tunneler, fire beredskapsplasser og tre rømningstunneler. Det bygges betongtunnel under E-18 ved Kopstadveien fram til vest for Sletterødåsen, og en berg- og betongtunnel mellom Skaug og Viulsrød.

Store kontrakter
Nykirke-Barkåker gjennomføres som to store totalentrepriser:
UNB01 for grunnarbeid: Sapi NOR (et arbeidsfellesskap mellom Webuild og Pizzarotti)
UNB10 for jernbanetekniske arbeid: NRC

Bedre tilbud
Vestfoldbanen skal få sammenhengende dobbeltspor fram til Tønsberg for å legge til rette for flere avganger og kortere reisetid. Målet er å få reisetiden mellom Tønsberg og Oslo ned til en time. Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen er de to parsellene som mangler mellom Drammen og Tønsberg for å nå målet.

Lokalbefolkningen
De fleste av boligene på Skoppum ligger innenfor rekkevidde av den nye stasjonen. Med gang- og sykkelvei i trygg, planfri kryssing og med både sykkelparkering og sykkelhotell er det lagt til rette for at beboerne kan komme seg til stasjonen uten å bruke bil. Ettersom stasjonen flyttes, reduseres også trafikken i tettstedet Skoppum.

Pendlerne
Det er lagt til rette for overgang mellom transportformer, med plasser for både buss og taxi tett opp til hovedinngangen. Det blir egen adkomstvei for buss, taxi og avsetting. Den nye stasjonen får adkomst direkte fra rv. 19. Det etableres en stor innfartsparkering som ved behov kan bygges ut til å romme ca. 600 biler. Det settes av plass til framtidig utvikling av eventuelle nye kollektivløsninger fra stasjonen til Horten.

Video: Aerial Geo Survey AS

Byggherre
Bane NOR
Totalentreprenører
Sapinor
Rådgivende Ingeniør
Aas-Jakobsen / Vianova-nettverket
Kategori
Status
Kostnadsramme
3 660 MNOK
Startdato
Første halvår 2020
Sluttdato
2025

Prosjekter fra Bane NOR