Foto: Pixabay
Publisert: 26.11.2025 

Revidert Vegnormal N101

Vegnormal N101 Trafikksikkert sideterreng og vegsikringsutstyr er nå publisert.

– Dette er ikke en total fornyelse, men en målrettet revisjon som gjør normalen enklere å bruke og mer tilpasset fremtidige behov, sier Odd Magne Sørfossmo i Statens vegvesen.

Blant endringene finner vi et nytt kapittel om veibommer, mer konkrete krav til ettergivende konstruksjoner og innfesting av rekkverk, samt språklige forbedringer som gjør kravene mer funksjonsbaserte.

Oppdateringen inneholder flere nye krav og endringer som harmoniserer norske regler med internasjonale standarder. Samtidig gir den rom for innovasjon: Et nytt underkapittel stiller tydeligere krav til gjennomføring og dokumentasjon av pilotprosjekter.

– Vi vil legge til rette for at innovasjon kan skje under kontrollerte former, med læring og kvalitet i fokus. Dette åpner for utvikling av nye løsninger, særlig for høyhastighetsveger, sier Odd Magne Sørfossmo i Statens vegvesen.

MC-sikring blir prioritert fremover

Selv om MC-sikring ikke er endret i denne revisjonen, er det løftet frem som et eget fokusområde gjennom 2025. Etter en negativ utvikling i ulykkesstatistikken for motorsyklister, skal Statens vegvesen ferdigstille arbeidet med MC-sikring i løpet av høsten.

– Mulige endringer i N101 vil sannsynligvis bli sendt på en egen høring tidlig på nyåret. Målet er å utvikle bedre løsninger som reduserer risikoen for alvorlige skader ved utforkjøring og kollisjon.

Hva er helt nytt?

Nytt kapittel 6 med krav til vegbommer på veger ≥ 60 km/t

I et helt nytt kapittel 6 finner du de fleste nye krav og tilhørende veiledning (pop-up) som skal gjøre det lettere å forstå hensiktene med kravene. Dette er en overføring og videreutvikling fra tidligere notat om veibommer og innhold i retningslinjene R310 og R311.

Nye og mer konkrete krav til ettergivende konstruksjoner og innfesting av rekkverk.

For å sikre bedre at rekkverk faktisk fungerer etter hensikten, har Statens vegvesen tilført noe mer spesifikasjon om innfesting og bruk av ettergivende veiutstyr.

Krav til pilotprosjekter

Vi har tilført et underkapittel med tydeligere krav til gjennomføring og dokumentasjon for pilotprosjekter. Dette gir rom for innovasjon – samtidig som vi får bedre kontroll og læringsmulighet. Kapittelet blir sannsynligvis tilført også i flere andre normaler. Vi ønsker egentlig mer innovasjon i produktutvalget til veisikring, spesielt for høyhastighetsveier, melder Statens vegevsen.

Språklige forbedringer og tydeligere krav

Noen krav er omformulert for å være mer funksjonsbaserte og lettere å forstå. Vi jobber fortløpende med å det enklere å bruke normalen i praksis og vil nok fortsette med slike forbedringer i de neste revisjonene, opplyser statens vegevsen.

 

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur