Foto: Christian E. Sjøthun/Bane NOR
Kjetil S. Grønnestad
Publisert: 13.10.2025 

Sandnes sentrum stasjon rustes for fremtiden

Med en omfattende modernisering, bedre tilgjengelighet og universell utforming, styrkes togstasjonen i sentrum av Sandnes som regionalt kollektivknutepunkt. Gjennom hele prosjektet stilte Bane NOR strenge krav til bærekraft, noe som resulterte i en tilnærmet utslippsfri anleggsplass.

– Prosjektet har vært tverrfaglig interessant og har inkludert konstruksjoner og geoteknikk. Samtidig var det stort behov for grundig planlegging av prosjektet tett på de reisende og øvrig trafikk i området, forteller prosjektleder Jostein Grøstad Brottveit fra Bane NOR.

Sammen med prosjektsjef Fredrik Haga, kan han snart se slutten på denne oppgraderingen av Sandnes sentrum stasjon.

Fra byvekstavtale til byggeplass

Bakgrunnen for oppgraderingen av togstasjonen i sentrum av Sandnes er byvekstavtalen fra 2020 mellom Rogaland fylkeskommune, de fire kommunene på Nord-Jæren: Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, samt Samferdselsdepartementet og Kommunal og moderniseringsdepartement.

Ifølge Haga ble tiltakene på plattformene ferdigstilt i 2024.

– Tiltakene knyttet til fire nye adkomster, to trapper og to heiser, planlegges ferdigstilt til sommeren, fortsetter han.

Universell utforming og bedre tilgjengelighet

Sandnes sentrum stasjon ligger oppå en fylling som går som en mur gjennom byen. For å komme opp til togsporene brukes to trappeløp, samt en rampe ved hver plattform. Dagens rampe oppfyller ikke kravene til universell utforming grunnet for høy stigningsgrad i forhold til lengden.

– Med fire nye adkomster som er universelt utformet, blir stasjonen enklere tilgjengelig for alle brukere, sier Haga.

I tillegg til nye trapper og heiser, fornyes store deler av stasjonsområdet. Plattformdekket har fått taktil merking, stasjonsmøbleringen er oppgradert, slitte leskur er erstattet med nye. Høytaleranlegget fornyes, det blir delvis ny belysning og det etableres ny overbygget sykkelparkering på Ruten-siden av stasjonen. Overflatene på stasjonen er også vasket og behandlet.

Geoteknikk i tett bymiljø

– Prosjektet har hatt god planlegging, og nødvendige tiltak ble avdekket i tidlig fase. Det har derfor vært lite utfordringer i byggingen av dette prosjektet. De største usikkerhetene har vært knyttet til håndtering av høy grunnvannstand i området, sier Brottveit.

Derfor har grunnvannstanden, og eventuelle setninger på stasjonen, blitt overvåket kontinuerlig.

Brottveit trekker også fram utfordringene ved å bygge inne i et bysentrum, tett på folk, bebyggelse og annen trafikk. Ikke minst ligger rutebilstasjonen «Ruten» kloss inntil stasjonen.

– Togtilbudet ble opprettholdt, foruten et kort planlagt brudd i 2024. Vi har stor respekt for at våre omgivelser blir berørt i byggeperioden vår, og føler vi har lykkes med avbøtende tiltak og vår kommunikasjon, sier Brottveit.

Godt samarbeid og dialog med Sandnes kommune, eksterne interessenter og entreprenører, var viktig for en vellykket gjennomføring av oppgraderingsarbeidet.

– Vi tilpasset prosjektet for i størst mulig grad ta hensyn til våre omgivelser. Dette vil ha stor verdi for de reisende, som nå kan ta stasjonen i bruk på en enklere måte. Jeg håper de opplever at stasjonen er blitt mer tilgjengelig etter oppgraderingen, fortsetter Brottveit.

Fokus på bærekraft

Ifølge Haga har bærekraft stått i fokus under oppgraderingen av Sandnes sentrum stasjon. Dette gjelder både bedre knutepunktsutvikling, et redusert klima- og miljøavtrykk, samt utvikling av en bærekraftig leverandørkjede.

– Bane NOR har både i prosjekteringsfasen og i byggefasen stilt en rekke krav til økt bærekraft. Blant annet ved å legge vekt på løsninger som reduserer CO2-fotavtrykket, noe som også ga oss en tilnærmet utslippsfri anleggsplass, sier Haga.

Styrker kollektivtrafikken

Oppgraderingen av Sandnes sentrum stasjon med teknisk modernisering og universell utforming, gjør toget enda mer tilgjengelig for flere potensielle passasjerer som sømløst kan bytte transportmiddel på en mer effektiv måte. Bussveien, som får høyfrekvente avganger i adskilte traseer – som en «trikk på gummihjul» - får stopp på Ruten. De siste bitene av traseen mellom Sandnes og Stavanger sentrum bygges ferdig nå.

Den overbygde sykkelparkeringen skal også friste flere til å kombinere sykkel og tog på vei til/fra jobb.

Kontrakt med entreprenør Risa for plattformtiltak ble signert i mars 2024. Arbeidet startet 22. april og var ferdig i november 2024.

Kontrakt med entreprenør Bertelsen & Garpestad for heis og trapper ble signert i oktober 2024. Dette arbeidet pågår frem til juli 2025.

 

Denne saken ble først publisert i magasinet Samferdsel & Infrastruktur, juni 2025.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur