Fra Tuv mot Venås bru skal vegen utbedres, og det skal etableres gang- og sykkelvei, i tillegg ny kjettingplass. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
Publisert: 16.06.2025 

Skal utbedre to steder langs riksvei 52

To steder langs riksvei 52 gjennom Hemsedal skal nå utbedres. Utbedringene vil gi bedre fremkommelighet, ikke minst for tungtransport vinterstid.

Riksvei 52 via Hemsedalsfjellet er den fjellovergangen mellom øst og vest som har størst andel tungtransport. Nesten 30 prosent av alle som kjører strekningen er tyngre kjøretøy.

De to punktene Statens vegvesen nå skal lyse ut kontrakter for, er to av de mest krevende punktene lags riksveien. Begge punktene ligger mellom selve Hemsedalsfjellet og bygden Tuv.

Ny bru og bedrer svinger

Ved Storskar bru er det i dag to krappe svinger. Dagens bru har en for svak bæreevne, og skal erstattes av en ny bru nedstrøms for dagens bru. Her er det tidligere hentet ut steinmasser i fjellskjæringen, og arbeidet som nå skal gjøres bygger videre på de inngrepene Statens vegvesen har gjort tidligere.

– Etter at nye Skjøiten bru åpnet i 2022, så er Storeskar bru det svakeste punktet på riksvei 52 slik vi vurderer det. Mange tungbilsjåfører har gitt tilbakemeldinger at disse to stedene er krevende å kjøre. Vi er glade for at vi nå kan komme i gang med dette prosjektet, inkludert strekningen fra Tuv til Venås, sier prosjektleder i Statens vegvesen Pål-Steinar Karlsen.

Slakere bakke

Det andre stedet som skal utbedres er Tuv–Venås, rett vest for Tuv sentrum. Her er dagens stigning og svinger utfordrende for fremkommelighet. Spesielt for tyngre kjøretøy. Stigningen har ført til at tyngre kjøretøy kjører seg fast vintertid, som igjen skaper køer og trafikkfarlige situasjoner.

Dagens stigning er opp mot 9,1 prosent, mens ny stigning blir redusert til 5,4 prosent på det meste.

Fjerner avkjørsler

Mellom Tuv og Venås skal også sju avkjørsler fra ni eiendommer ut i riksveien bli erstattet med én felles utkjørsel. Det vil bedre trafikksikkerheten. Veien får veistandard klasse H1, og veibredden utvides fra cirka seks meter til ni meters bredde.

Det finnes per i dag ingen tilbud for myke trafikanter på strekningen. Derfor skal Statens vegvesen bygge parallell gang- og sykkelvei separat fra veien. Dette blir tryggere for de gående og syklende, og mer oversiktlige for alle sjåfører.

Ny kjettingplass

I tillegg skal dagens kjettingplass erstattes med ny plass litt nærmere Tuv sentrum. Dagens kjettingplass er underdimensjonert. Ny plass blir 6 meter bred, med fysisk skille mellom kjettingplassen og kjørebanen. Dagens plass er 60 meter lang, mens ny kjettingplass blir 80 meter lang. Plassen vil være belyst, og ha eget inn- og utkjøringsareal. Ny kjettingplass er forventa å ha mer kapasitet enn dagens løsning, og være mer trafikksikker.

Særlig viktig om vinteren

– Riksvei 52 over Hemsedalsfjellet er den fjellovergangen i Norge som har den største delen tungtransport, med over 500 tunge kjøretøy som kjører over fjellet hver dag. Derfor er det bra at Vegvesenet skal utbedre to av de mest krevende punktene langs veien – noe som blir særlig viktig om vinteren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Byggestart til våren

Statens vegvesen planlegger å lyse ut kontrakt over sommeren, og håper å tildele kontrakten vinteren eller våren 2026. Byggestart blir trolig våren 2026, mens selve byggetiden er anslått å være på rundt 1,5 til 2 år.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur