Foto: Statens vegvesen
Thor Lynneberg
Publisert: 15.02.2023 

Skar gjennom 30 høydemeter i ekspressfart

Tross høye fjellskjæringer og ekstra sikkerhetstiltak, ble Statens vegvesen ferdige med nye E134 Århus–Seljord tre måneder før tiden.

– Kontrakten ble lyst ut i fjor, og Hovden Hytteservice AS begynte etter sommerferien 2021. Fristen entreprenøren hadde var 1. oktober i år (2022, red.anm). Det var ikke noe problem. De var ferdige allerede 1. juli. Åpningen er unnagjort, og vi har også gjennomført en liten sikkerhetsjobb i ettertid, forteller prosjektleder Sigurd Wiberg i Statens Vegvesen.

Detaljregulering for E134 Århus–Seljord ble vedtatt i Seljord kommunestyre før jul i 2019. Prosjektet var kunngjort som totalentreprise våren 2021. Statens vegvesen har fått på plass 600 meter ny E134, og den gamle europaveien er utbedret og tilpasset i begge ender. Total lengde for hele prosjektet var drøyt 1.150 meter. Gjennomsnittlig trafikk på strekningen er 2.800 kjøretøy per døgn.

– Grunnen til at vi oppgrader er behovet for trafikksikkerhetstiltak. Det var planlagt allerede for noen år siden, så det har ligget en stund i planene. Det er en strekning der det har vært risiko for trafikkulykker. Det var blant annet dårlig kurvatur.

Høy skjæring

Det er fjellskjæring på over 30 meter høyde i linjen, som ble pallet ned i 10 meters paller. Det går høyspentlinje over fjellskjæringen.

– Det er utfordrende når fjellet er såpass høyt som 30 meter. Én ting er å drive arbeidet, men det er også et sikkerhetsaspekt her – både på anlegg mens vi jobber, og for de som skal bruke veien i ettertid. Det er tre høyder på strekningen, altså tre fallnivåer.

Byggeleder Dag Rune Kvålen i Statens Vegvesen forteller at det var en diskusjon under planlegging, om de skulle gå for tunnel, eller la veien gå i dagen – med høy skjæring.

– Vi valgte til slutt skjæring, og på det høyeste er den i overkant av 30 meter høy. Beregningene viste at det var noe billigere å droppe tunnel i utførelsen, men denne løsningen er jo langt rimeligere når det gjelder drift og vedlikehold. Elektronikken koster mye penger i en tunnel. Det aller meste av ekstrakostnaden ligger der.

Jevnere veistandard

– Mælefjelltunnelen, som har en lengde på ni kilometer og løper fra Århus til Kvammen, sto ferdig i 2019. Veien er derfor fin og ny der, med høy standard. Det gav et standardsprang, som vi gjerne ville utjevne. Utbedringen der ble avsluttet på den strekningen sånn omtrent 500 meter før vi kommer inn i noen krappe kurver her, hvor vi laget ny vei frem til i sommer. To krappe kurvene utgjorde også en temmelig høy risiko, med tanke på trafikksikkerhet. Vi har altså rettet ut disse kurvene, og vi har høynet standarden på veistrekningen.

– Det er også blitt lenger, sammenhengende belysning fra tunnelen og inn til Seljord.

– Den største utfordringen var fjellskjæringen. Det var et forholdsvis utfordrende fjell, med mye småsprekker. Vi måtte ha overvåkning og sette inn ekstra sikkerhetstiltak i starten, på grunn av fjellkvaliteten og høyspentlinja. Sikringsbehovet var stort, og bortimot hele fjellskjæringa måtte sikres med nett. Det gikk imidlertid bra, og helt uten uhell, forteller Kvålen.

– Det er også blitt en enorm mengde stein, som vi har flyttet. Entreprenøren brukte hjullaster med sidetipp til lasting, noe som nok er mest vanlig i tunnel, slik at vi kunne laste det ut fortest mulig, sier Wiberg.

– Oppdraget er en totalentreprise, så entreprenør har selv stått for prosjekteringen med reguleringsplanen i bunnen. Det er altså de som har planlagt hvordan vi skulle gjøre dette, og det er blitt en stor mengde overskudd av steinmasser. De hadde en plan for gjenbruk av massene. Det var et behov for masser i nærområdet, så det gikk fint.

– Steinmassene hadde vi planer om gjenbruk av, men til slutt viste det seg at den lokale kommunen trengte ikke disse massene. Tilbudsgrunnlaget ble utformet slik at overskuddsmasse måtte håndteres av entreprenøren. Det har Hovden Hytteservice også gjort. Massene er blitt brukt lokalt i området, kun noen kilometer unna, i forbindelse med andre prosjekter, sier Kvålen.

Gang- og sykkelvei

Gamle E134 er gjort om til gang- og sykkelveg, og lokalvei. Gang- og sykkelveien ble koblet til eksisterende gang- og sykkelveg i sør. Noen nye privat- og traktorveier er det også blitt.

– Gang- og sykkelvei er viktig for de som bor i området. Det er også bra at den gamle fylkesveien nå er blitt en lokal vei de kan bruke. Strekningen knytter sammen to områder, hvor de nå trygt kan ferdes og komme seg frem og tilbake. Slik var det ikke tidligere. Gamle E134 var ikke spesielt trygt for de som syklet eller kom gående.

– Mange er veldig fornøyd med hvordan det er blitt. Den eksisterende gang- og sykkelveien er nå blitt 600-700 meter lenger, og strekker seg fra Seljord sentrum helt opp til den lokale grenda i området.

– Det har vært et vellykket anlegg. Vi ble ferdige før tiden, det har ikke vært noen uhelle eller ulykker, og samarbeidet mellom oss og entreprenør har vært bra, mener Wiberg.

Prosjektet hadde et budsjett på 75 millioner kroner.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur