Skred i Skillefjord nord, langs fylkesvei 8830 i Alta. Foto: Trond Jøran Nilsen Hinlo/FFK
Publisert: 21.11.2025 

Skillefjord skal få fremtidens skredsikring

Finnmark fylkeskommune satser på modulbasert skredoverbygg på fylkesvei 8830 Skillefjord nord i Alta. Arbeidet er nå lyst ut.
Fylkeskommunen tar et viktig steg for å øke sikkerheten på fylkesvei 8830 ved Skillefjord nord, et område som er sterkt skredutsatt med flere punkter for både snø- og steinskred.
Nå skal ett av de mest utsatte punktene sikres med et modulbasert skredoverbygg – en løsning som både forkorter byggetiden og reduserer kostnadene sammenlignet med tradisjonelle skredoverbygg i betong.
Fylkesvei 8830 går mellom Leirbotn og Nyvoll og videre med ferge ut til Lerresfjord.

Innovativ og trygg løsning

Skillefjord har skredfare på begge sider av fjorden: sørsiden er preget av snøskred, mens nordsiden hovedsakelig har steinskred.
Tradisjonelle skredoverbygg og tunneler er ofte svært kostbare og tidkrevende å bygge, noe som gjør at mange prosjekter ikke blir realisert. I tillegg innebærer lang byggetid at entreprenører må oppholde seg lenge i skredfarlig område, noe som gir utfordringer for HMS.
Den modulbaserte løsningen gjør det mulig å produsere elementene utenfor skredområdet og deretter transportere og montere dem på stedet, noe som gir både bedre sikkerhet og kortere byggetid.
Det nye overbygget på nordsiden blir 65–70 meter langt, og dimensjonert for å tåle steinskred med energi på opptil 3000 kJ – tilsvarende et steinras på 3 tonn i fritt fall fra 100 meter(!)

Tidsplan og kontrakt

Prosjektet lyses ut som en totalentreprise med forhandlinger. Anbudet ble publisert onsdag 19. november, med tilbudsfrist 12. januar 2026. Forhandlingene gjennomføres i uke 4 og 5, og kontrakten forventes signert 9. februar 2026. Deretter starter prosjektering og produksjon.
Siden dette er en helt ny løsning, er ferdigstillelse satt til 30. september 2027 for å gi leverandøren tilstrekkelig tid.

En aktiv aktør for nytenkning

Finnmark fylkeskommune ønsker å være en aktiv aktør i utviklingen av innovative og robuste skredsikringsløsninger.
– Prosjektet er et viktig bidrag til å teste og videreutvikle nye metoder som kan gi bedre sikkerhet og mer kostnadseffektive løsninger i skredutsatte områder, sier Kjetil Romsdal (Nordkalottfolket), nestleder for Hovedutvalget i samferdsel (HUS).
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur