Foto: TCS
Publisert: 24.01.2025 

Slik sørger TCS og Posten Bring for sømløs levering av 100 millioner pakker

I takt med at nordmenn både selger og kjøper stadig mer på nett, har forventningene til sømløs levering nesten blitt en hygienefaktor i hverdagen vår. Det har også satt nye krav til Posten Brings logistikksystem. Sammen med Tata Consultancy Services (TCS) har de tatt pakkehåndteringen til et nytt nivå, ved hjelp av skybasert teknologi og innovative løsninger.

Den stadig økende netthandelen har vært bakteppe for at Posten Bring, som årlig håndterer 100 millioner pakker, besluttet å pensjonere deres gamle logistikksystem. Etter 30 års tro tjeneste var det på tide med en modernisering av datasystemene, og i samarbeid med TCS har Posten Bring nå oppgradert systemene sine for å møte den digitale hverdagen på en mer smidig og effektiv måte.

– Pakkehåndtering er selve kjernen i det vi driver med. Det nye systemet gir oss ikke bare kostnadsbesparelser, men også bedre forutsigbarhet og viktigst av alt – en sømløs kundeopplevelse, sier Arne Erik Berntzen, CIO i Posten Bring.

Imponerende resultater

Sammen med TCS har Posten Bring utviklet et moderne, skybasert system med mikrotjenester på Microsoft Azure. Denne fremtidsrettede løsningen gir mer effektiv drift, større fleksibilitet og tilgang til sanntidsdata.

Samarbeidet har hittil gitt imponerende resultater. Blant annet en reduksjon på 70 prosent i driftskostnader takket være økt effektivitet og automatisering. Systemet håndterer også 25 millioner track & trace-oppdateringer daglig, som gir kundene nøyaktig informasjon om hvor pakken befinner seg. Fleksibiliteten er også forbedret, slik at de enklere kan tilpasse seg veksten i netthandelen og nye markedsbehov.

– Vi tok del i denne transformasjonen tidlig og foreslo en ny løsning som tilrettelegger for Posten Bring sine voksende behov og utfordringer. Den nye plattformen muliggjør forbedret prestasjon og skalerbarhet for å kunne håndtere fremtidig vekst i pakkeforsendelser og har skapt et solid grunnlag slik at Posten Bring kan tilby bedre og mer innovative tjenester til sine kunder, sier Arun Pradeep, Business Head - Travel, Transportation & Hospitality Unit, EMEA, i TCS.

En smidig overgang

Innfasingen av det nye systemet ble gjennomført uten avbrudd i driften, takket være en smart strategi for parallellkjøring som sørget for en smidig overgang. Denne metoden, sammen med en nøye planlagt implementeringsprosess, sørget for at Posten Bring kunne fortsette å levere som vanlig.

Det nye systemet gir Posten Bring et solid grunnlag for videre vekst og utvikling i en konkurranseutsatt bransje. Med sanntidsanalyse og bedre forutsigbarhet kan selskapet levere mer presise og bærekraftige tjenester, samtidig som de raskt kan tilpasse seg endringer i markedet. Denne oppgraderingen markerer starten på en ny fase for Posten Bring, der moderne teknologi og tradisjon jobber sammen for å skape en mer effektiv logistikkdrift.

– Vi er nå bedre rustet enn noen gang til å møte fremtidens utfordringer og forventninger fra kundene våre, avslutter Arne Erik Berntzen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur