Foto: Sporveien
Publisert: 25.03.2022 

Sporveien satser enda mer bærekraftig

Kundetilfredshet og miljø står øverst på agendaen hos Sporveien, som målt i antall reiser er Norges største leverandør av kollektivtransport. Nå tar Sporveien enda et steg for bærekraft og innovasjon.

I mars 2022 kunngjorde Sporveien AS at oppgradering av kollektivnettet i Oslo skulle sikre automatisering i en rekke prosesser, til fordel for både miljø og kunder. Så i samarbeid med IFS tar nå Sporveien AS et aktivt valg i prosessen om å ytterligere digitalisere selskapet for vekst.

Sporveiens samfunnsoppdrag er å øke kollektivtilbudet gjennom smart bruk av økonomiske investeringer, med mål om å frakte flest mulig passasjerer dit de vil - raskt, trygt og til minst mulig kostnad for miljøet.

– For å støtte opp om Oslo kommunes mål om å kutte CO2-utslippene med 95 prosent innen 2030, må vi fortsette å innovere tjenestene vi leverer til innbyggerne i Oslo. Til det trenger vi riktig teknologi å støtte oss på, sier Marianne Vik, finansdirektør i Sporveien AS.

Målet om en grønn by

Behovet for et fungerende kollektivnett i Oslo, er stadig økende. Statistikk fra 2020 viser hele 155 millioner enkeltreiser i Sporveien AS gjennom datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS.

Samtidig vokser kravet om datadrevet teknologi. Myndighetene kommer sterkere på banen med lovverk for trygg håndtering av data og selskaper stilles til ansvar for bruk av grønnere teknologi.

For å nå målet om innovasjon, digitale løsninger og bærekraft, øker nå Sporveien AS sin satsning på digitalisering, ved å oppgradere sitt langvarige kundeforhold til IFS med en overgang til til IFS Cloud.

– IFS har vært avgjørende på vår reise mot digitalisering. Oppgraderingen vi nå gjennomfører vil posisjonere oss for en jevn overgang til å kunne bli eviggrønne. Ikke minst vil det gi oss en omfattende ende-til-ende-funksjonalitet og en plattform som forenkler en rekke av forretningsprosessene våre. Alt dette gjør det mulig for oss å fokusere på oppdraget vårt: målet om en grønn by.

Kunder og miljø i forsetet

Sporveien AS vil gjennom oppgraderingen enklere kunne effektivisere og digitalisere kollektivsystemet i Oslo med et grønt fotavtrykk. Ikke minst vil synergier styrkes både mellom digitale systemer og fysiske virksomheter, og dermed gi Oslo-boere bedre kundereiser og pålitelig transport.

– Vi er glade for at Sporveien AS fortsetter å investere i vår kunnskap, slik at vi kan bidra til å støtte dem på deres reise mot en renere og grønnere by for Oslo-folket, sier Elni Kullmer, administrerende direktør i IFS Nordics.

– Hos IFS er bærekraft både nært og kjært. IFS Cloud ble designet nettopp for å tilby selskaper en ukomplisert vei mot å bli mer datadrevet og forbedre graden av innovasjon - som i dette tilfellet ikke bare er en tjeneste for de reisende, men også planeten, tilføyer Kullmer.

Om IFS:

IFS utvikler og leverer bedriftsprogramvare for selskap verden rundt som produserer og distribuerer varer, bygger og vedlikeholder ressurser og styrer servicefokuserte operasjoner. Innen vår enkle plattform er våre industrispesifikke produkter sammenkoblet med en enkel datamodell og bruker integrert digital innovasjon som lar kundene våre yte sitt beste når det virkelig betyr noe for deres egne kunder, under Moment of Service. Industriekspertisen som våre mennesker og voksende økosystem, kombineres med en dedikasjon for å skape merverdi i ethvert ledd og har gjort IFS til en anerkjent leder og den mest anbefalte leverandøren innen vår sektor. Vårt lag består av 4000 ansatte som daglig lever ut våre verdier om fleksibilitet, integritet og samarbeid, med våre over 10.000 kunder. Lær mer om hvordan våre forretningssystemer kan hjelpe bedrifter ligge i forkant på ifs.com

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur