Forbundsleder Trude Sande. Foto: Yrkestrafikkforbundet
Publisert: 16.10.2025 

Statsbudsjettet 2026: Regjeringen svekker kampen mot arbeidslivskriminalitet

Yrkestrafikkforbundet (YTF) advarer om økende arbeidslivskriminalitet i transportsektoren. Regjeringen legger frem et budsjett uten økte midler til kontroll, og YTF frykter at useriøse aktører får fritt spillerom.

Arbeidslivskriminaliteten i transportbransjen er et alvorlig problem, men regjeringen legger frem et statsbudsjett uten tilstrekkelige økte midler til kontroll og oppfølging. Yrkestrafikkforbundet mener dette er et alvorlig feilgrep som undergraver arbeidet for et seriøst arbeidsliv.

I dag er det økonomisk lønnsomt å bryte lønns- og arbeidstidsbestemmelser i transportbransjen. Statens vegvesen gjennomførte i 2024 om lag 96 000 kontroller av tungtransporten og avdekket 54 300 brudd. Samme år utførte Arbeidstilsynet til sammenlikning 910 tilsyn innenfor transport og lagring. Bare 293 av disse gjaldt allmenngjort lønn og diett på gods- og turbilsiden.

– Når kontrollene er så få, får useriøse aktører fritt spillerom. Det er ikke mangel på regelverk som er problemet, men mangel på oppfølging, sier Trude Sande, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet.

YTF mener at Arbeidstilsynet ikke har tilstrekkelige ressurser til å følge opp den alvorlige utviklingen i transportsektoren, og at smarbeidet mellom Statens Vegvesen og Arbeidstilsynet må styrkes ytterligere.

– Statens vegvesen er der sjåførene er. De har kompetanse, infrastruktur og erfaring til å avdekke lovbrudd. Arbeidstilsynet må fortsatt fatte vedtak, men Vegvesenet bør få ansvar for å samle inn og sammenstille dokumentasjon. Det vil gi mer effektiv kontroll, sier Sande.

Manglende oppfølging rammer både seriøse arbeidsgivere og sjåfører. Flere av YTFs medlemmer rapporterer om ekstremt lange arbeidsdager og press på å omgå hviletidsreglene.

– De useriøse vinner kontrakter fordi de bryter loven, mens de som følger reglene taper. Det er urettferdig, og det svekker hele bransjens omdømme. Her må staten ta ansvar, sier Sande.

Yrkestrafikkforbundet ber regjeringen øremerke midler til tverretatlig og operativt samarbeid mellom etatene. Dette vil bidra til mer effektiv håndheving av allmenngjørings- og arbeidstidsregelverket og styrke kampen mot sosial dumping.

– Regjeringen sier de vil ha et seriøst arbeidsliv. Da må de gi etatene verktøyene som trengs for å håndheve loven, sier Sande.

Fakta:

  • Statens vegvesen gjennomførte i 2024 96 000 tungbilkontroller, hvor det ble avdekket 54 300 brudd.
  • Arbeidstilsynet utførte 910 tilsyn innenfor transport og lagring i 2024.
  • Kun 293 tilsyn gjaldt kontroll med allmenngjort lønn og diett på gods- og turbilsiden.
  • Mange utenlandske sjåfører får fortsatt lønn langt under norsk minstelønn.
  • YTF foreslår at Statens vegvesen får utvidet myndighet til å samle inn dokumentasjon for Arbeidstilsynet.
  • Øremerkede midler til tverretatlig kontroll er nødvendig for å redusere arbeidslivskriminalitet.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur