F.v: Diako Younus, Fredrik Andersen, Leon Fuhr og Ole-Gjermund Lolland. Foto: Fagskolen Oslo
Steffen Øpstad Hamborg
Publisert: 21.01.2022 

Studietilbud for fagarbeidere i anlegg- og infrastruktur

Fagskolen Oslo utdanner BIM-teknikere med etterlengtet kompetanse innenfor anlegg- og infrastruktur.

Fagskolen Oslo startet i 2020 et helt nytt kostnadsfritt fulltidsstudie for yrkesfaglige utdannende i anlegg- og infrastruktur-bransjen. Tilbudet er nøye skreddersydd med relevante verktøy, prosesser og standarder. Fagskolen Oslo har god kontakt med byggherrer, rådgivere og entreprenører, som jevnlig bidrar til at studieinnholdet alltid er oppdatert og næringslivsrelevant.

– Etter flere år med stor forespørsel om BIM-teknikere med bakgrunn fra installasjon og konstruksjon, fikk jeg ideen å etablere og utvikle en ny studie. Byggebransjen har hvert år hatt behovet for BIM-teknikere, og i de siste årene har også anlegg- og infrastruktur-bransjen fått tilsvarende behov.

– Vi ser allerede at våre studenter fra BIM-AI blir en «potet» som kan både bruke sin fagbakgrunn inn mot en rolle som BIM-tekniker eller ta en overordnet rolle som koordinator rettet mer mot prosjektledelse, sier David Bakken, faglærer BIM-Anlegg og infrastruktur.

Prosjektarbeid som samarbeid mellom flere skoler

BIM-studentene ved Fagskolen Oslo er for tiden midt i gjennomføringen av sitt tredje prosjekt. Prosjektet tar for seg de viktige temaene samhandling og tverrfagligkoordinering. BIM-studentene arbeider i tverrfaglige grupper med de fleste fag representert og samtidig fokuserer de sine egne problemstillinger relevant til temaene satt felles for alle studenter.

Illustrasjon: MAD arkitekter/Skanska

I forkant av prosjektperioden har fagskolestudentene hatt en forberedende oppstartsuke med bruk av samhandlingsmetodikken VDC (faktaboks) som en arbeidsprosess sammen med gjennomføringsverktøyet ICE (faktaboks). Løpet av uken har skolen hatt besøk av bedrifter som presenterte deres metoder og erfaringer med bruk av VDC og ICE-metodikk i prosjekter. Resten av uken ble fylt med næringslivsrelevante og praktiske øvelser i tverrfaglige grupper.

Prosjektet er i regi av fagskolene i Vestby, Kongsberg og Innlandet sammen med Oslo. Dette Østlandsamarbeidet fremhever mulighetene til studentene for samarbeid og tverrfaglig koordinering.

– Jeg storkoser meg med prosjektet. Tatt mye ansvar for samhandlings-plattformen BIMsync som har følt veldig naturlig for meg. Har samtidig lagt til rette for at alle i prosjektgruppa får deltatt i koordineringen gjennom plattformen. Generelt har samarbeidet fungerer kjempebra. Vi har faste møter der vi tar opp saker, har åpne diskusjoner og alle får sagt sin mening, sier Ole-Gjermund Lolland Grunnarbeider som har LARK-ansvar i prosjektet.

Prosjektunderlaget kommer fra Skanska ved Kristian Balke, som først tok kontakt med Fagskolen Oslo for å informere om at et nærliggende næringsområde skulle reguleres om til bolig som ville gi en midlertidig sperring av skoleveien.

Fortløpende samtaler med Kristian resulterte i et samarbeid mellom Skanska (MAD arkitekter) og Fagskolen Oslo. Underlaget kommer fra Østre Akervei 25, som i dag er et ubrukt næringsområde og skal i fremtiden omreguleres til boliger. Fagskolestudentene har fått utlevert prosjektunderlag for omregulert område med tiltenkt situasjon. Bestillingen i prosjektbeskrivelsen inkluderer blant annet prosesser med planlegging, modellering, gjenbruk, informasjonsberikelse og ikke minst koordinering på tvers av fagfelt.

Flere muligheter for deg som er yrkesfaglig utdannet

Fagskolen Oslo (Kuben) er sentralt plassert på Økern i Kabelgaten 10-12. Skolen har mange heltid- og deltidstilbud fordelt på mange fagretninger innenfor ledelse, oppvekst, helse, elektro, KEM, bygg og BIM.

Studieretningen BIM er delt inn i flere tilbud for fagfolk innen anlegg/infrastruktur, som banemontører, anleggsmaskinførere, asfaltører, stikkere, anleggsarbeidere osv,. Det er også BIM-tilbud innenfor installasjon med elektrikere, rørleggere, ventilasjonsarbeidere osv, og konstruksjon med tømrere, murere, betongarbeidere, forskalingssnekkere osv.

Fakta:

BIM: Bygnings Informasjons Modellering. Bygninger og anlegg blir tegnet i 3D og gitt informasjon som kan brukes i prosjektering- og byggeprosessen.

VDC: Virtual Design and Construction. Anerkjent arbeidsmetode og prosess for planlegging og utførelse av prosjekt.

ICE: Integrated Concurrent Engineering. Samtidig prosjektering med aktive deltakere i møte med felles fokus.

Opptakskrav:

  1. Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev i bygg- eller anleggsfag som:
  • Betongarbeider
  • Vei- og anleggsfagarbeider
  • Anleggsgartnere
  • Anleggsmaskinførere
  • Banemontør
  • Fjell- og bergverksarbeider
  1. Fem års praksis som ufaglært innen fagområder nevnt over og kompetanse i felles allmenne fag tilsvarende de to første årene i yrkesfaglige studieretninger

Les mer om 1-årige studiet BIM-Anlegg og infrastruktur på Fagskolen Oslo.

Mer informasjon finnes på nettsiden til Fagskolen Oslo

Søk på BIM hos Samordnaopptak fra og med 1. februar.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur