Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
T-banen i Oslo i verdenstoppen

Emner
T-bane

Publisert
19.October.2018

T-banen i Oslo i verdenstoppen

CoMET (Community of Metros) og Nova er en internasjonal benchmarking gruppe og et forum for T-baneselskaper rundt omkring i verden som har som mål å dele erfaringer, sammenligne resultater og lære av hverandre. Det gjøres ved å måle et sett av ulike nøkkelindikatorer (KPI`er: Key performance indicator) og gjennom dette det lære av hverandre for å jobbe med forbedringer fra år til år.

Et godt og effektivt kollektivtilbud er avgjørende for Oslo, og T-banen er med sine nærmere 120 millioner årlige passasjerer et svært viktig bidrag for å holde byen i gang. Resultatene av denne undersøkelsen dokumenterer at det omfattende effektiviseringsarbeidet vi har lagt ned i Sporveien de siste årene gir sterke resultater. Her skaper vi «mer kollektivtrafikk for pengene» sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Løftet seg opp på pallen

I samme undersøkelse i 2014 kom Sporveien T-banen inn på lista over de ti mest kostnadseffektive T-banene i verden. Årets resultater viser at Sporveien nå er på tredjeplass.

Vi i Sporveien har et viktig samfunnsoppdrag hvor vi skal produsere mer kollektivtransport for pengene. Det er lagt ned et betydelig målrettet arbeid for å komme i denne posisjonen, og jeg er svært takknemlig for den jobben alle i Sporveien T-banen og resten av konsernet har lagt ned for å gjøre dette mulig, sier administrerende direktør i Sporveien T-banen, Bjørn Granviken.

T-banereisen har blitt 33 % billigere å drifte

Siden 2012 har Sporveiens kostnader per produserte togkilometer og enkeltreise gått betydelig ned, samtidig som antall kjørte kilometer og antall enkeltreiser har økt.

Det betyr blant annet at medarbeiderne våre bruker stadig mer av sin tid på jobb på det de liker aller best – å skape et godt tilbud til de reisende. I tiden fremover skal vi jobbe videre med å hente ut ytterligere kapasitet av systemet, både gjennom videre effektivisering og økt trafikktilbud, sier Granviken.

Verdensledende T-bane en del av Sporveiens Best-strategi

Effektiviseringen av T-banen er en del av Sporveiens Best-strategi. Ved utløpet av 2015 hadde hele konsernet effektivisert med 455,5 millioner i årlig effekt, og arbeidet er videreført etter dette. I 2018 viser resultatene av forbedringsarbeidet at Sporveien har nådd en årlig effektivisering på om lag 850 millioner kroner, noe som innebærer at Sporveien nå drives 850 millioner kroner mer effektivt enn sammenliknet med kostnadsnivået i 2012.

Sporveien T-banen er en del av det offentlig eide Sporveien-konsernet. Konsernet eies 100 prosent av Oslo kommune. Sporveien drives som en integrert virksomhet med blant annet operatør, verksteder, infrastruktur og utbygging er samlet. Driften av T-banen skjer i offentlig regi og er ikke konkurranseutsatt.

Les Også

Sporveien vurderer ny løsning for Majorstuen T-banestasjon

Sporveien har fått i oppdrag å lage et beslutningsgrunnlag for ny T-banestasjon på Majorstuen. Dette skal overleves til Rådhuset med en anbefaling om beste løsning. T-banesystemet skal utvikles i takt med byens befolkningsvekst. Dette inkluderer flere…

Les Også

Sporveien tar i bruk komposittsviller

Sporveien har valgt en aktiv linje for å finne en god erstatning for dagens tresviller behandlet med Kreosot. I påsken ble derfor den første vekselen lagt med sviller i komposittmateriale. Dette gir mange gevinster. Opprinnelig skulle kreosotsvillene v…

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.