Gamle Vuolmmašjohka bru på E6 i Porsanger skal erstattes. Foto: Statens vegvesen
Publisert: 07.12.2022 

Ti firma vil bygge ny E6 i Porsanger

Statens vegvesen skal bygge 2,2 kilometer ny vei på E6 mellom Olderfjord og Lakselv i Finnmark.

Nå blir det ny E6 forbi Veines i Porsanger. Ei strekning på over to kilometer skal få stamveistandard med 8,5 meters bredde, og det skal bygges ny bru over Vuolmmašjohka.

Hele ti entreprenører har levert tilbud på jobben.

 
Tilbyder Tilbudssum ekskl. mva.
Anlegg Nord AS 90 540 715
AS Oscar Sundquist 114 243 830
Bertelsen & Garpestad AS 139 909 122
Entreprenør T. Johansen AS 110 002 882
HAK Entreprenør AS 83 351 850
Mesta as 120 723 983
Morgedal Entreprenør AS 97 215 964
Peab Anlegg AS 95 862 542
Roald Johansen Ingeniørforretning AS 92 851 170
Tore Løkke AS 134 056 235

 

– Nå skal vi foreta en tilbudsevaluering og kontrollregne på tilbudene. Vi tar sikte på å undertegne kontrakt i løpet av januar. I beste fall kan arbeidet på veien starte opp i februar neste år, sier byggeleder Juho Sirjola i Statens vegvesen.

Det er forventet at byggingen vil ta om lag 20 måneder.

Viktig strekning

Strekningen knytter indre og ytre del av Porsanger sammen, og har stor betydning for næringstrafikken mellom indre og ytre Finnmark, og mellom øst og vest.

Dagens bru over Vuolmmašjohka er smal og i dårlig forfatning. Bruen ligger i bunnen av en bakke, med en skarp sving mot sør. Ved å bygge ny bru og oppgradere og bygge ny tilstøtende vei, blir det både bedre trafikksikkerhet og framkommelighet på E6 langs Porsangerfjorden.

  • Oppgradering og nybygging av vei – 2,25 kilometer
  • Ny bru over Vuolmmašjohka – 86 meter lang over tre spenn
  • To avkjørsler skal utbedres
  • Tre avkjørsler stenges
  • Krysset til kommunal vei flyttes

I tillegg til bygging av ny vei, skal det også ryddes opp i terrenget etter den gamle veilinjen. Den gamle bruen og deler av gammel vei skal fjernes.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur