– Statens vegvesen ønsker alle velkommen til vintermajestetiske Tromsø 5. og 6. november, hvor vi skal ha to innholdsrike dager med faglig påfyll, inspirasjon og nettverksbygging, sier Rune Pedersen, senioringeniør i Statens vegvesen.
Brukonferansen har etter hvert etablert seg som Norges viktigste møteplass for brufaglige miljøer fra hele Norge.
Nye prosjekter og internasjonale perspektiver
– Under Brukonferansen blir det spennende presentasjoner av kommende bruprosjekter fra både Statens vegvesen, Nye Veier og fylkeskommunene, og som vanlig blir det også en presentasjon av «siste nytt» innen kontroll og godkjenning i Vegdirektoratet, forteller Pedersen. Han fortsetter:
I tillegg til norske prosjekter vil internasjonale foredragsholdere gi innblikk i store prosjekter som Rader Hochbrücke i Tyskland, Storstrømsbroen i Danmark og Kruunuvuori Bridge i Finland – med spesielt fokus på teknologi, BIM og prosjektgjennomføring.
Andre høydepunkter er blant annet presentasjonen av Sotrabrua (riksvei 555) som er Norges første OPS-prosjekt (offentlig privat samarbeid) for hengebruer, hvor erfaringer og læringspunkter deles av Sotra Link JV. I tillegg blir det en presentasjon av bruprosjektet E6 Hommelvikbrua sørgående som Contur er i ferd med å bygge for Nye Veier AS.
Dag 1 byr også på spennende innlegg om Hangarbrua i Trondheim, Norges største bru i aluminium, og Bybrua i Drammen, før dagen avsluttes med kåring av Årets brubygger 2025 og befaring av E8 Ramfjordbrua, Norges nyeste samvirkebru. Vi runder av dagen som kjent med en festmiddag, som er en gylden anledning til å treffe gamle kjente og knytte nye bruforbindelser, poengterer Pedersen.
Teknikk, regelverk og FoU
Dag to retter søkelyset mot utførelse, regelverk og utvikling. Nye metoder for styrkeberegning, kontroll og godkjenning, samt siste nytt fra håndbøker og FoU-arbeid presenteres av Statens vegvesen og samarbeidspartnere. Avslutningssesjonen tar for seg samspillet mellom arkitekter og ingeniører i utformingen av teknisk og visuelt sterke bruer. Prosjekter som Innflygingsbru ved Bodø lufthavn og Tunna bru i rusttregt stål viser hvordan parametrisk design og materialvalg skaper fremtidens konstruksjoner.
Bli med på befaring av Ramfjordbrua!
Ramfjordbrua inngår i prosjektet E8 Sørbotn–Laukslett, og er en samvirkebru i armert betong med en overbygning i stål hvor lengden er på 870 meter. Den har fem hovedspenn på 135 meter og sidespenn. Fem fundamenter er pelet fra lektere, med en lengde på opptil 80 meter. Overbygningen er delt inn i syv seksjoner for løfting, med det tyngste løftet på rundt 900 tonn. Metrostav Norge AS bygger Ramfjordbrua på oppdrag fra Statens vegvesen.
Befaringen av Ramfjordbrua er på onsdag ettermiddag/kveld, så husk å krysse av i påmeldingsskjemaet dersom du ønsker å delta på befaringen. De som melder seg på befaringen får mer informasjon om gjennomføringen.
Praktisk informasjon
Brukonferansen holdes på Radisson Blu Tromsø og starter etter lunsj klokken 12 på onsdag 5. november, og varer frem til cirka klokken 16 torsdag 6. november.
Husk å krysse av om du ønsker hotellovernatting og ønsker å delta på befaringen av Ramfjordbrua. Statens vegvesen gjør oppmerksom på at det er plass til kun 200 deltakere i år.
Du kan nominere en kandidat til prisen «Årets brubygger»
Kjenner du noen som har utmerket seg og gjort en «ekstra innsats» innen brufaget i Norge? Da mottar Statens vegvesen gjerne en nominasjon fra deg! Årets brubygger er en pris som Statens vegvesen deler ut årlig for å hedre en enkeltperson som har gitt et solid bidrag til utviklingen av brufaget. I 2024 fikk Helge Brå fra Norconsult den ærefulle tittelen. Kjenner du noen som fortjener utmerkelsen? Ikke nøl, men sørg for å nominere en kandidat til Årets brubygger 2025.
Juryen består av:
- Klara Då, Bane NOR
- Kjetil Rørvik, Sweco Norge AS
- Bettina Gerti Groß, Nordisk Fjellsikring AS
- Bjørn Tangvald, Statens vegvesen