Vegvesenet har fått klarsignal på å lyse ut bygging ny gang- og sykkelvei, og til å få forsterket veioppmerking (rumlefelt for gul midtstripe og hvite kantstriper).
Dette gir økt trafikksikkerhet og mer vei for pengene.
Sammenhengende tilbud for myke trafikanter
Med 5,3 kilometer gang- og sykkelvei fra Hetland til Apeland, blir det sammenhengende tilbud for gående og syklende fra Gismarvik i sør til kommunesenteret Aksdal.
E39 skal breddeutvides nord og sør for Haukås, slik at veibredden i området harmoniseres. Forsterket veioppmerking skal bidra til å forhindre møteulykker og utforkjøringer.
Utvidet prosjekt, økt statlig finansiering
Disse utbedringene skal gi grunnlag for sikrere og jevnere kjøring, noe som igjen bidrar til nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken.
Gang-/ sykkelveiprosjektet ligger inne i bompengepakken Haugalandspakken.
Siden prosjektet er utvidet til å omfatte forsterket veioppmerking, blir den statlige finansieringen økt. Totalt er prosjektet beregnet å koste om lag 200 millioner kroner.
Ministeren: – Tryggere for myke trafikanter, og bidrar til nullvisjonen
Prosjektet blir nå utlyst høsten 2025, og skal etter planen være ferdig bygget i løpet av våren 2028.
– Jeg er glad for at Statens vegvesen nå går i gang med både ny gang- og sykkelvei og å forsterke veioppmerkingen på E39 mellom Gismarvik og Aksdal. Dette gjør det tryggere for myke trafikanter, og bidrar til nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.