Kontrakten er verdt cirka 500 millioner kroner inklusiv merverdiavgift.
Erfaren og lokalkjent entreprenør
– Veidekke Industri AS har også nåværende kontrakt for denne strekningen og er en erfaren entreprenør som har mange driftskontrakter med Statens vegvesen, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i område midt i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
Veidekke får kontrakten etter anbudskonkurranse med forhandlinger. Det var sju entreprenører som meldte seg på konkurransen, seks ble godkjent og leverte tilbud. Fire av disse ble invitert med videre til forhandlinger.
– Tidligere har driftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr laveste pris, så lenge kvalitetskravene er oppfylt, men nå tas nye anskaffelsesformer og utvidede kriterier i bruk. Entreprenørene har konkurrert om å finne de beste løsningene for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt.
Det har vært konkurrert i flere runder, hvor entreprenørene først måtte melde sin interesse for å bli med i konkurransen. Entreprenørene som ble godkjent ble invitert til å komme med et første tilbud som grunnlag for å definere et finalefelt. I siste runde ble det forhandlet med entreprenørene i finalefeltet hvor de fikk mulighet til å optimalisere sine tilbud.
– En slik prosess sikrer både dialog, god kvalitet, utslippskutt og at vi får mest mulig for pengene, understreker Fladvad.
Omfatter 288 kilometer vei
Kontrakten omfatter riks- og europaveier i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.
– Veidrift innebærer å holde veiene trygge og fremkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 kilometer riksvei, hvorav 265 kilometer er riksvei og 23 kilometer er gang- og sykkelvei langs riksvei. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og riks gang- og sykkelveier med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.
Trafikken på riksvegene i kontrakten har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøy i døgnet.
- All drift og vedlikehold av riksveier utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Frem til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veier. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksveiene.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
- Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
- Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
- Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksvei. Se oversikten her: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen
Fem nye veidriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.