Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Vil halvere byggetiden Illustrasjon: iStock

Emner
Anleggsarbeid


Tekst
Thor Lynneberg

Publisert
20.August.2019

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

– Jeg beskylder ingen for å være late, men ofte jobber vi ikke så veldig smart eller tidseffektivt. Det går raskere å grave med en stor gravemaskin enn en liten spade.

– Få tenker på tidsbruken

Nylig avsluttet Johansen forskningsprosjektet SpeedUp, som siden 2014 har sett på mulige måter for å redusere gjennomføringstiden i bygg- og anleggsprosjekter. SpeedUp viser gjennom flere caser at halvert gjennomføringstid svært ofte er mulig.

– Noen ganger virker det som om det blir bedt om nye utredninger kun for å skyve prosjekter frem i tid. Vi har eksempler på veiprosjekter som er blitt utredet både seks og syv ganger. Det er ikke fordi Statens vegvesen synes det er stas å ta enda en ny titt på planene, men fordi de får beskjed om at prosjektet må utredes på nytt.

Noen ganger virker det som om det blir bedt om nye utredninger kun for å skyve prosjekter frem i tid.

– Det er sjokkerende hvor lite interessert mange politikere og andre beslutningstakere er i tidsplanlegging. De spør stort sett hva det koster, og om de får riktig kvalitet. Skal de fire på noe, er det tiden de ofrer. Resultatet er for eksempel at vi bygger mye vei i Norge, men vi bygger klattvis, og det går tregt. Det er helt åpenbart at vi kunne bygget hurtigere, om vi hadde tatt tak i tidsbruken.

Penger på bok er bedre

– Finansiering er en nøkkelfaktor om du skal få opp farten. Nye veier sier de har bygget raskt. Det er jo ikke riktig, for de har knapt ferdigstilt noe ennå. Men de har fått hele beløpet for en gitt strekning. Det gjør at de i større grad enn Statens vegvesen kan optimalisere prosjektet sitt, og dermed også tempo. Statens vegvesen får årlige bevilgninger, med de vet ikke om det blir 50 eller 200 millioner til et gitt prosjekt før utpå høsten. Da må de være mer forsiktige, og tempoet går ned. Hvis de var sikre på at hele strekningen ville bli fullfinansiert, kunne de på en helt annen måte justert farten slik de ville.

Sier du at det er i manges interesse at timene flyr?

– På noen måter er det jo det. Da vi startet med dette, trodde vi at det ville være i alles interesse at prosjekt-tiden gikk ned. Slik er det imidlertid ikke for alle som er involvert. Vi må huske at en del aktører som er med i et prosjekt lever av å selge timer. Leier du ut en rigg – og prosjektet trekker ut – er det helt fint. Pengene ruller inn. Dette er imidlertid et problem for samfunnet, for oss som skattebetalere. Vi trenger veiene, bruene, skolene. Når ting ikke blir ferdig i tide, må vi bruke gamle løsninger lenger.

Det er ingen som stiller kontrollspørsmålet: «Kunne vi klare dette på to år?»

Johansen trekker frem et eksempel hjemme på gården:

– Jeg bygget om stallen nylig, der jeg har fire hester. Hver hest kostet meg 5.000 kroner måneden så lenge stallen ikke sto ferdig. Det kostet meg altså 20.000 kroner hver måned mitt byggeprosjekt pågikk. Altså ferdigstilte jeg stallen så fort jeg kunne. Slik er ikke virkeligheten i mange byggeprosjekter. De ser det ikke i sine egne tall at det lønner seg å gjøre prosjektet ferdig raskt og effektivt. Det er litt av problemet vårt.

– Entreprenørene rigger seg slik det blir avtalt i kontrakten. Avtaler partene tre år, skal vi altså være ferdig om tre år. Ingen stiller kontrollspørsmålet: «Kunne vi klare dette på to år?» Dessuten: Mer en 60 prosent av tiden vi bruker på byggeprosjekter går med til planrelaterte ting, før vi begynner selve byggingen. Mitt råd er: La flere jobbe fulltid i den perioden. Gjør utredningen én gang, og sørg så for å komme i gang.

Les Også

Fagdag for fyllingsdammer – forberedelser i full sving

Mange store fyllingsdammer skal rehabiliteres de neste årene. I samarbeid med Multiconsult og Sweco arrangerer Norconsult derfor en fagdag som omhandler ulike temaer knyttet til fyllingsdammer.

Les Også

– Vi gjør hverdagen enklere

– Vi gjør rett og slett hverdagen enklere for dem som jobber på et anlegg eller en byggeplass. Alle vet hvor vanskelig det kan være å få dekning på et anlegg som ligger litt avsides. Vi har utstyr som gjør kommunikasjonen enklere – også inne i tunneler…

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.