Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Virtuell virkelighet – en ny måte å fortelle historien på

Emner
Vr

Publisert
26.February.2018

Virtuell virkelighet – en ny måte å fortelle historien på

I framtidas folkemøter byttes plansjene ut med VR-briller og naboene gis en virtuell omvisning i det nye veiprosjektet.

Vi snakker om virtual reality (VR). Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU) på Ås har utviklet et laboratorium der de utreder og videreutvikler VR-teknologi. Teknologien har eksistert siden 60-tallet, men var lenge utilgjengelig og rådyr. Nå er den allemannseie.

For vei- og transportsektoren kan det gi nye muligheter for å kombinere data inn i en tenkt virkelighet.

Kan bli en realitet på folkemøter

Jeg ser ikke bort fra at kombinasjonen av BIM-modellering (Bygningsinformasjonsmodellering) og VR-teknologi kan bli en realitet på folkemøtene, sier Gina Ytteborg i Vegdirektoratet.

Hun ser flere potensielle bruksområder for teknologien, som innføring av nye trafikksikkerhetstiltak, vedlikehold, trafikkstyring og kobling mot kunstig intelligens.

Jeg tror teknologien gjør det enklere å kommunisere mer presist, ikke minst som problemløsning- og beslutningsstøtte.

Har det på skjermen

Kompleksiteten i VR øker når dataene, for eksempel fra en 3D-modell, er så presise at man kan legge et digitalt datalag over det reelle synsfeltet ditt. Dette kalles «Augmented reality» – utvidet virkelighet. Det har vært brukt i avanserte displayer, som i kampfly. I dag er teknologien så vanlig at du finner den i IKEAs app for møbleringsplanlegging.

Teknologien gjør det enklere å kommunisere mer presist, ikke minst som problemløsning- og beslutningsstøtte.

Gina Ytteborg

Og i vårt tilfelle? Det går et skred. Veien er skjult av metervis med masser. Men med AR-teknologi kan vi se en fullstendig 3D-modell av veien under raset, med ledninger, rør og annen infrastruktur som ikke bør skades når opprydningsarbeidet starter. Gravemaskinføreren har informasjonen på en skjerm i styrhuset og kan rydde vekk massene uten å kutte strømforsyningen til bygda.

Kombinerer ulik teknologi

Ifølge professor Ramzi Hassan på VR-laboratoriet ved NMBU gir VR muligheten til å kombinere ulik teknologi. Det er blant annet brukt for å finne ut hvordan folk reagerer på planlagte endringer av kjøremønstre før arbeidet starter opp. Ved å manipulere tenkte trafikksituasjoner i VR kan man få frem reaksjoner og gjøre nødvendige tiltak på forhånd.

For anleggsvirksomhet mener han BIM-modellering er viktig, men at den alene ikke er nok til å skape et realistisk bilde av virkeligheten.

VR og AR tilbyr en ny måte å bruke BIM på med interaksjon mellom ulike data. Du kan ta teknologien med deg ut på stedet, eller bruke teknologien til å ta stedet med deg hjem, sier han.

Regjeringens digitaliseringsløft

Premisset for digitalisering av offentlig sektor er at innbyggerne forventer gode digitale tjenester. Spørsmålet er ikke om forvaltningen skal digitaliseres, men hvor fort vi skal digitalisere og hvavi skal digitalisere når.

Digitalisering handler om å bruke teknologi til å fornye, forenkle og forbedre, gi tjenester som er enkle, effektive og pålitelige. Digitalisering skal legge til rette for økt verdiskaping og innovasjon, og bidra til å øke produktiviteten i privat og offentlig sektor.

Les Også

VR gir bedre prosjektering

Multiconsult på Stord har tatt i bruk et eget rom for bruk av virtuell virkelighet (VR – Virtual Reality) i prosjekteringen. Det gir bedre og billigere løsninger. Når man benytter VR i prosjekteringen luker man ut feil og mangler før man begynner å byg…

På Forsiden Nå

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

– Vi har hatt et langt og godt samarbeide med nordmenn når det gjelder å utvikle spennende og gode hengebroer. Sammen har vi skapt en kompetanse som er etterspurt over hele verden.

På Forsiden Nå

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

– Trolig ble ikke dette med ladetid gitt høyt nok fokus da saken ble behandlet i 2016. Nå ser vi hvordan dette vil slå ut, og da er det å håpe at det blir åpnet for en ny realitetsbehandling i Hordaland Fylkesting. Vi må endre dette.

På Forsiden Nå

Vegvesenet: Vi skal svare på utfordringene

– Det er klart at vi er blitt utfordret ganske betydelig, men det skal vi svare godt på. Å gå fra å stå for rundt 80% av all veiutbygging i Norge til om lag halvparten, stiller store krav til omstilling. Men den utfordringen skal vi ta, det er det ingen tvil om.

På Forsiden Nå

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

På Forsiden Nå

Ny standard blir en systemintegrator

– Vi er veldig godt fornøyd med vårt utvidede samarbeide med Statens Vegvesen.