Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Virtuell virkelighet – en ny måte å fortelle historien på

Emner
Vr

Publisert
26.February.2018

Virtuell virkelighet – en ny måte å fortelle historien på

I framtidas folkemøter byttes plansjene ut med VR-briller og naboene gis en virtuell omvisning i det nye veiprosjektet.

Vi snakker om virtual reality (VR). Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU) på Ås har utviklet et laboratorium der de utreder og videreutvikler VR-teknologi. Teknologien har eksistert siden 60-tallet, men var lenge utilgjengelig og rådyr. Nå er den allemannseie.

For vei- og transportsektoren kan det gi nye muligheter for å kombinere data inn i en tenkt virkelighet.

Kan bli en realitet på folkemøter

Jeg ser ikke bort fra at kombinasjonen av BIM-modellering (Bygningsinformasjonsmodellering) og VR-teknologi kan bli en realitet på folkemøtene, sier Gina Ytteborg i Vegdirektoratet.

Hun ser flere potensielle bruksområder for teknologien, som innføring av nye trafikksikkerhetstiltak, vedlikehold, trafikkstyring og kobling mot kunstig intelligens.

Jeg tror teknologien gjør det enklere å kommunisere mer presist, ikke minst som problemløsning- og beslutningsstøtte.

Har det på skjermen

Kompleksiteten i VR øker når dataene, for eksempel fra en 3D-modell, er så presise at man kan legge et digitalt datalag over det reelle synsfeltet ditt. Dette kalles «Augmented reality» – utvidet virkelighet. Det har vært brukt i avanserte displayer, som i kampfly. I dag er teknologien så vanlig at du finner den i IKEAs app for møbleringsplanlegging.

Teknologien gjør det enklere å kommunisere mer presist, ikke minst som problemløsning- og beslutningsstøtte.

Gina Ytteborg

Og i vårt tilfelle? Det går et skred. Veien er skjult av metervis med masser. Men med AR-teknologi kan vi se en fullstendig 3D-modell av veien under raset, med ledninger, rør og annen infrastruktur som ikke bør skades når opprydningsarbeidet starter. Gravemaskinføreren har informasjonen på en skjerm i styrhuset og kan rydde vekk massene uten å kutte strømforsyningen til bygda.

Kombinerer ulik teknologi

Ifølge professor Ramzi Hassan på VR-laboratoriet ved NMBU gir VR muligheten til å kombinere ulik teknologi. Det er blant annet brukt for å finne ut hvordan folk reagerer på planlagte endringer av kjøremønstre før arbeidet starter opp. Ved å manipulere tenkte trafikksituasjoner i VR kan man få frem reaksjoner og gjøre nødvendige tiltak på forhånd.

For anleggsvirksomhet mener han BIM-modellering er viktig, men at den alene ikke er nok til å skape et realistisk bilde av virkeligheten.

VR og AR tilbyr en ny måte å bruke BIM på med interaksjon mellom ulike data. Du kan ta teknologien med deg ut på stedet, eller bruke teknologien til å ta stedet med deg hjem, sier han.

Regjeringens digitaliseringsløft

Premisset for digitalisering av offentlig sektor er at innbyggerne forventer gode digitale tjenester. Spørsmålet er ikke om forvaltningen skal digitaliseres, men hvor fort vi skal digitalisere og hvavi skal digitalisere når.

Digitalisering handler om å bruke teknologi til å fornye, forenkle og forbedre, gi tjenester som er enkle, effektive og pålitelige. Digitalisering skal legge til rette for økt verdiskaping og innovasjon, og bidra til å øke produktiviteten i privat og offentlig sektor.

Les Også

VR gir bedre prosjektering

Multiconsult på Stord har tatt i bruk et eget rom for bruk av virtuell virkelighet (VR – Virtual Reality) i prosjekteringen. Det gir bedre og billigere løsninger. Når man benytter VR i prosjekteringen luker man ut feil og mangler før man begynner å byg…

På Forsiden Nå

Norge i front på tunneler

De siste 10 årene har norsk tunnelpraksis gjennomgått en stor utvikling: Økt mekanisering og høy drivehastighet er fellesnevnerne. Men sikkerhet vil bare bli viktigere fremover.

På Forsiden Nå

Fornybar infrastruktur – en bærekraftig løsning for fremtiden

Kontinuerlig drift produserer avfallsstoffer som øker trykket på miljøet. For å snu denne trenden er det viktig med en livssyklustilnærming til infrastrukturen vår.

På Forsiden Nå

Entreprenørar skal tidlegare inn i Statens vegvesen sine prosjekt

– Regjeringa jobbar for å få meir veg igjen for pengane. Ein av suksessane har vore forretningsmodellen til selskapet Nye Veier. No ønsker vi å gi Statens vegvesen den same moglegheita til å involvere entreprenørar tidleg i prosessen. Statens vegvesen får no i oppdrag å foreslå prosjekt som kan være aktuelle for tidliginvolvering, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

På Forsiden Nå

Mer jernbane for pengene i Drammen

Det store Bane NOR-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har nedjustert prognosen for hvor mye utbyggingen vil koste. – Vi må få så mye effekt som mulig ut av hver eneste jernbanekrone, sier prosjektsjef Hanne Stormo.

På Forsiden Nå

Vy Tog skal gi dei reisanda eit betre tilbod på Bergensbanen og Vossabanen – og vil betale staten for å få få køyre tog

– Å bryte opp monopol gir resultat. Etter tre år med jernbanereform har monopolisten Vy utvikla seg til å bli eit selskap som toler internasjonal konkurranse. Det er det all grunn til å applaudere.