1. juli skal Statens Vegvesen levere en utrullingsplan for ladestasjoner langs riksvei for tunge kjøretøy. Hurtiglading for tyngre kjøretøy er en forutsetning for at bransjen skal kunne ta i bruk elektriske lastebiler og vogntog.
For å nå målene i Nasjonal transportplan for innfasing av nullutslippskjøretøy, er utfordringen de nærmeste årene å etablere ladeinfrastrukturen raskt nok til å holde tritt med utviklingen av kjøretøyparken.
På frokostmøtet på Kulturhuset i Oslo torsdag 20.april klokken 08–10 får Statens vegvesen presentert innlegg fra ulike bransjeaktører, i tillegg til arbeidet med utrullingsplanen fra Statens vegvesen.
Program
| 08.00 | Lett frokost, kaffe og te |
| 08.15 | Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland ønsker velkommen |
| 08.20 | Stein Brembu, sjefingeniør i Statens vegvesen Vegvesenets oppfølging av nasjonal ladestrategi |
| 08.35 | Geir A. Mo, adm. direktør i Norges Lastebileierforbund Hvilke utfordringer har NLF-medlemmer, og hva trenger de når tungtransporten elektrifiseres? |
| 08.45 | Sigve Aasebø, seniorrådgiver i Statens vegvesen Endringer i kjøretøymarkedet |
| 08.50 | Ingelin Noresjø, programleder Grønt Landtransportprogram Hvordan få på plass ladestasjoner raskt |
| 09.00 | Anders Kvele Svela, CircleK Lading av tungbil langs veien – hva skal til? |
| 09.10 | Marius Råstad, logistikksjef i ASKO Hvordan bør det legges til rette når tungtransporten elektrifiseres. Hva vil være utfordringene for ASKO? |
| 09.20 | Tora Lovise Grande Hansen, leder strategi og forretningsutvikling i Aneo Build Pilot T: Mobil lynlading for tungtransport |
| 09.25 | Marie Tranaas Skjærvik, områdeleder landtransport i Enova Støtte til underveislading for tunge kjøretøy |
| 09.35 | Liv Kari Eskeland, Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommentar |
| 09.45 | Spørsmål fra salen |
SE BLADARKIV
