Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Anleggsbransjen blir stadig grønnere Foto: MEF

Emner
Anleggsmaskiner


Tekst
Jørn Wad

Publisert
22.August.2019

Anleggsbransjen blir stadig grønnere

– Det skjer veldig mye innenfor anleggsbransjen, som utvikler seg med stormskritt mot en mer bærekraftig produksjon. Men det er store forskjeller internt i bransjen, der skillelinjene ofte går mellom de mindre og de større aktørene.

Sjeføkonom Stein Gunnes i Maskinentreprenørenes Forbund er tydelig på at det finnes både vilje og evne blant maskinentreprenører flest i Norge til å omstille seg i en mer bærekraftig retning. Samtidig skal man ha en bevissthet om hva som faktisk finnes av utstyr, og hva en slik omstilling skal og bør koste. Man må være litt jordnær i denne omstillingsprosessen også, og det er maskinentreprenører heldigvis flinke til, slår han fast.

Hva er mulig

– Hva er egentlig mulig for den jevne maskinentreprenør per i dag?

– Det er et spørsmål som vil ha stadig forskjellige svar, fordi teknologien endrer seg til stadighet. Men man skal være klar over at det foreløpig er ganske dyrt å skulle skifte ut for eksempel gravemaskinene sine til elektrisk drevne maskiner, og dessuten finnes det stort sett ikke elektriske anleggsmaskiner som kan erstatte de større konvensjonelle maskinene. Den største som er på markedet, er en 25 tonn`er fra Caterpillar, og den koster det tredobbelte av hva en vanlig dieseldrevet maskin koster. Ikke er den like anvendelig som en dieseldrevet maskin heller, og det kan sies om alle elektrisk drevne maskiner i anleggsbransjen. Når likevel noen av de største velger å kjøpe inn en slik maskin, så er det nok mest for å vise at de tar klima på alvor, og kanskje også litt det faktum at de har råd til det. De mindre entreprenørene kan ikke gjøre en slik investering uten videre. De må i beste fall vente til det er på tide å skifte maskin, og så gjøre en vurdering. Men når de elektriske maskinene er såpass mye dyrere som det som er tilfellet i dag, må man ha forståelse for at man velger andre løsninger. Her har for øvrig MEF et eget utvalg som er satt ned for å bidra med råd og vink til hvordan våre medlemmer kan komme best mulig ut av en eventuell satsing, sier han.

– Likevel er det slik at transport er et område som skal ned ganske betydelig i CO2-utslipp, og anleggsbransjen er innenfor det begrepet?

– Det er riktig, og det jobbes både seriøst og intensivt med det, som sagt. Det finnes likevel en del begrensninger som man må ha respekt for: I tillegg til at de få tilgjengelige maskinene på markedet faller ganske dyre hva elektrifiserte muligheter angår, må vi også ta inn over oss at leverandørene i veldig liten grad har satset på slike varianter. Norge er et veldig lite markedet i verdenssammenheng, så vi har heller ikke veldig stor innflytelse på de beslutningene produsentene tar, minner Gunnes om.

Ren energi

– Hva tror du det kommer av at man ser en såpass lunken holdning fra leverandørene?

– Det er viktig å være klar over at man i Norge har rikelig tilgang på ren energi. Dette er ikke tilfellet i så mange andre steder i verden. Det betyr også at vi har en relativt «ren» industriproduksjon, og dersom vi skal gjøre noe som virkelig vises i klimaregnskapene våre, så er det transportsektoren alles øyne vendes mot.

– Hvordan kan man bidra til lavere utslipp hvis man ikke bytter ut maskinparken?

– Et bra spørsmål, for man kan nemlig gjøre ganske mye: For det første handler det jo om hvilket drivstoff man velger. HDO (HVO – Hydro Treated Vegetable Oil) er et langt bedre alternativ enn vanlig anleggsdiesel i så måte: Man får ikke utslipp av NOX, og gir svært lite utslipp av CO2. Utfordringen med dette, er imidlertid at det finnes såpass lite av det. Dessuten handler det jo også en del om hvordan man bruker maskinene. Det er mye å hente i spart drivstoff om man skolerer folk til å bli enda litt flinkere til å utnytte maskinenes driftspotensiale uten at man bruker unødig drivstoff. De flinkeste sparer inn store beløp – og samtidig også miljøet for belastning, understreker han, og minner om noe så enkelt som tomgangskjøring: Her er det store innsparinger å hente for den som er bevisst, slår han fast. Bio-drivstoff har vært problematisk for bransjen altså vanlig 1. generasjonsbiodrivstoff med stort innhold av palmeolje – den tåler ikke kulde, har lavere effekt og kan gi såkalt dieseldyr – ingen bruker derfor slikt drivstoff i anlegg – HVO fungerer imidlertid veldig godt på alle maskiner/motorer.

Elektriske

– Når kommer anleggsbransjen til å bli hel-elektrisk da?

– Det tror jeg først kommer til å skje når det blir allment akseptert at kundene skal betale for det. Per i dag er jo ikke det tilfellet: De vil gjerne ha utslippsfrie byggeplasser, men viser liten interesse for å betale for det. Men når utstyret er så voldsomt mye dyrere og lite tilgjengelig, sier det seg selv at maskinentreprenørene holder seg til dieseldrevne maskiner.

Og så må også leverandørene komme mer på banen, for som sagt er det et mindretall leverandører på markedet som har maskiner i en størrelse som trengs for å gjøre jobben, erklærer han.

Les Også

Hydrogen er fremtiden for lastebilnæringen

– Det er liten tvil om at hydrogen er fremtiden for lastebilnæringen og andre som trenger kraftige motorer til sin virksomhet. Dette begynner å slå rot i næringen også. Likevel er det en grunnleggende forutsetning for suksess som ikke er på plass, og det er et landsdekkende distribusjonsnett for hydrogen.

Les Også

Skal ut og selge norsk-bygget anleggsmaskin

Cat stiller ut den utslippsfrie gravemaskinen Cat 323F på verdens største fagmesse for bygg- og anleggsmaskiner. 25-tonneren er gjort elektrisk på Skedsmokorset utenfor Oslo.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.