Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Åpning av Follobanen utsettes ett år

Emner
Bane, Follobanen, Jernbane

Publisert
02.May.2019

Åpning av Follobanen utsettes ett år

– Vi har ikke klart å hente inn alle forsinkelsene. Selv om vi har fulgt opp anleggsarbeidet i hele 2018 og satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av de to kontraktshevingene som var nødvendig, har det ikke lykkes å hente inn forsinkelsene.

Det er konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund som sier dette. Uttalelsen falt da Bane NOR offentliggjorde endringer for Follobaneprosjektet i januar i år.  Konsekvensen av kontraktshevingene med Condotte i 2018 blir dermed at det ikke er realistisk å ferdigstille prosjektet før i 2022.

Store kostnader

Problemene med Condotte har kostet bane NOR 1,6 milliarder kroner. Dessuten har grunnarbeidene på Follobanen blitt mer utfordrende enn forventet. Bane NOR vil derfor be om at kostnadsrammen blir økt i forbindelse med revidert Nasjonalbudsjett for 2019 med 7,7 %, eller 2,2 milliarder kroner for å ferdigstille Follobanen. Dette skjer altså i tillegg til at åpningen av banen, som er en del av InterCity-utbyggingen, og vil gi 11 minutters reisetid mellom Oslo og ski, ikke åpnes før i desember 2022. Dermed må befolkningen som bruker denne reisestrekningen vente 12 måneder ekstra på å få halvvert sin reisetid.

Styreleder Siri Beate Hatlen i Bane NOR sier på sin side i en pressemelding at Bane NOR virkelig har gjort en stor innsats gjennom hele 2018 for å ferdigstille prosjektet som planlagt, og derved minimalisere de problemene som oppsto etter at man besluttet å heve kontraktene med Condotte. Styret erkjenner imidlertid at det ikke er realistisk å ta i bruk Follobanen før mot slutten av 2022, sier hun, og beklager samtidig på styrets vegne de ulemper dette måtte medføre for alle som blir berørt av utsettelsen.

Buss for tog

Når det bygges nye jernbane der det går daglig trafikk, er det ikke til å unngå at all trafikk må stenges i perioder der det skal arbeides ved og i skinnegangen. For Follobanens vedkommende vil dette medføre store arbeider både ved Oslo S og Ski stasjon, og der er som kjent trafikken meget stor. For å forsøke å begrense ulempene vil denne delen av arbeidet hovedsaklig bli utført i ferieukene på sommeren, altså i en seks-ukers periode. Men trafikken stopper jo overhode ikke opp i disse ukene, så derfor vil togpendlerne tilbys å kjøre buss for tog i denne perioden. Ette er en situasjon som tør være kjent for Osloboerne og andre reisende, og Bane NOR er klar over de ulempene som dette medfører. Derfor understreker de på sine hjemmesider at de vil gjøre det de kan for å legge forholdene best mulig til rette, slik at ulempene blir minst mulig.

Det er foreløpig usikkert om togtrafikken skal stenges i enda en lengre periode, men dersom den skal det, vil det ramme enda flere togpassasjerer, også dem som ikke reiser med Østfoldbanen. Dette er en situasjon Bane NOR ønsker å unngå, siden de meget godt vet at de reisende allerede har måttet utvise stor tålmodighet som følge av utbyggingene som skjer nå om dagen.

Utfordrende

– Follobanen er teknisk sett et av de mest utfordrende prosjektene innenfor samferdsel i Norge. Utfordringene i prosjektet håndteres fortløpende, og vi har stor respekt for den jobben som gjøres av våre entreprenører. Arbeidet foregår nå for fullt langs den 22 kilometer lange anleggstraseen, forteller Frimannslund.

Utbyggingen var i januar  72% ferdigstillet, og prosjektmålet var 79%. Hovedårsaken til utsettelser og kostnadsøkning er at en av entreprenørene, italienske Condotte, fikk økonomiske problemer i 2017 og utover i 2018, og Bane NOR så seg nødt til å heve kontraktene med selskapet for å sikre fremdriften best mulig.

Les Også

Fornebubanen forsinket: Oslos lengste T-banelinje i tunnel vil koste mer enn først planlagt

Den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu skulle ferdigstilles i 2025. Nå vil byggetiden trolig ta 1 til 1,5 år mer enn Oslo kommune antok i sine opprinnelige beregninger. Fornebubanen vil trolig også koste 2,4 milliarder kroner mer. Plassutfordringer, krevende byggegroper og anleggsgjennomføring har fordyret og forsinket prosjektet.

Les Også

Prosjektstatus Bane NOR

Vi spurte konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR hvilke større prosjekter de har på trappene.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.