Select Language
  • English
  • French
  • German
  • Italian
  • Spanish
Hjem » Gatelys: Et nytt nav i veinettet
Gatelys: Et nytt nav i veinettet

Gatelys: Et nytt nav i veinettet

Smartere belysning øker sikkerheten og reduserer både energibruk og miljøbelastning langs veien. Men det er bare starten, mener CEO i Comlight, Jan Olav Endrerud.

EMNE: Belysning
PUBLISERT: 26.august.2019

– Vi tror fremtidens gatelykter vil inneholde et bredt spekter av sensorer, for ulike tjenester til veinettets brukere. Ikke bare for smart styring av belysning, men også for å øke sikkerheten og redusere negative miljøfaktorer. Eksempler er sanntids overvåkning av trafikkmengde, måling av støy og smell, støv og luftkvalitet samt lokale værfenomener. Gatelykter er et naturlig sted for kommunikasjon mellom bilen din og veien du kjører på, både innen sikkerhet og servicetjenester. Gatelysene har allerede strøm, de er plassert der folk beveger seg, og sensorikken vil være relativt godt skjermet mot for eksempel vandalisme, påpeker Endrerud.

Smart lys mot «sort magi»

Comlight ble startet av nåværende salgsdirektør Siri B. Damsleth i 2007. Hun så et skifte fra tradisjonell lampeteknologi til LED-pærer, som muliggjør dynamisk lysstyring – å «dimme» belysningen opp og ned etter behov.

– Vi bruker en avansert radar, som skiller mellom hurtig og saktegående trafikk. Hver gatelykt er utstyrt med en sensor. Når en bevegelse blir registrert, øker lysstyrken i lampen der bilen passerer – i tillegg til lamper fremover i kjeden. Saktegående bevegelser, som en fotgjenger eller syklist, trenger kun to lamper fremover, mens en bil i raskere fart får fem lykters fullt lys.

CEO i Comlight, Jan Olav Endrerud. Foto: Comlight

Selskapet på Grålum jobber med fjerdegenerasjonsproduktet, og de har allerede flere kontrakter i Europa og Asia.

– Det kan virke som en smal sak å plassere sensorer i gatelyktene, og styre lyset basert på registrering av bevegelse på gatenivå. I praksis er det annerledes. Skal mange gatelys settes sammen i et system, må du ta høyde for støykilder. Vind, nedbør og tåke, greiner som beveger seg og andre «sort magi»-hendelser i miljøet, kan gjøre det krevende å få systemet til å fungere stabilt. Vi har brukt år på utprøvning og forbedringer, sier Endrerud.

Smarte lys på Tingvoll

Hos Statens vegvesen har Odd Helge Innerdal testet ut systemet på en strekning ved Tingvoll i Nordmøre. Prosjektlederen liker det han ser. Systemet har allerede vært i drift en periode, men åpning av veistrekningen skjer i august.

– Smarte veglys sparer både penger og miljøet, fordi de lyser 100 prosent bare når det er behov for det. Ellers er de dimmet ned til 20 prosent lysstyrke. På riksvei 70 mellom Tingvoll og Meisingset kjører det cirka 1 100 biler i døgnet. Mellom midnatt og klokken 06.00 passerer det under ti biler i timen. Da er et stort sparepotensial i forhold til vanlige veglys.

Mindre lysforurensing

Endrerud trekker frem flere fordeler ved aktivisertstyrt gatebelysning.

– Kostnadsreduksjon og energibesparelser er to ting. Sikkerhet en tredje sak. Når sensorene oppdager en bil i bevegelse, blir det fullt lys på veien. Fullt lys reduserer sjansene for ulykker betydelig. I tillegg er ulykkene mindre alvorlige, i den grad de inntreffer.

– Til slutt er dette er system som tar miljøhensyn. Kunstig lys forstyrrer dyr og mennesker. Lysforurensing er i økende grad et estetisk problem. De færreste har anledning til å se stjernehimmelen på grunn av den store mengden kunstig belysning rundt oss. Vi tror at dette vil bli en stadig viktigere miljøsak i fremtiden.

Comlight har flere enn 10 000 enheter ute på ulike veinett, installert i flere enn 300 anlegg. Sveits er selskapets største største marked, med drøyt en tredjedel av produksjonen.