Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Gatelys: Et nytt nav i veinettet Illustrasjon: Comlight

Emner
Belysning


Tekst
Thor Lynneberg

Publisert
26.August.2019

Gatelys: Et nytt nav i veinettet

Smartere belysning øker sikkerheten og reduserer både energibruk og miljøbelastning langs veien. Men det er bare starten, mener CEO i Comlight, Jan Olav Endrerud.

– Vi tror fremtidens gatelykter vil inneholde et bredt spekter av sensorer, for ulike tjenester til veinettets brukere. Ikke bare for smart styring av belysning, men også for å øke sikkerheten og redusere negative miljøfaktorer. Eksempler er sanntids overvåkning av trafikkmengde, måling av støy og smell, støv og luftkvalitet samt lokale værfenomener. Gatelykter er et naturlig sted for kommunikasjon mellom bilen din og veien du kjører på, både innen sikkerhet og servicetjenester. Gatelysene har allerede strøm, de er plassert der folk beveger seg, og sensorikken vil være relativt godt skjermet mot for eksempel vandalisme, påpeker Endrerud.

Smart lys mot «sort magi»

Comlight ble startet av nåværende salgsdirektør Siri B. Damsleth i 2007. Hun så et skifte fra tradisjonell lampeteknologi til LED-pærer, som muliggjør dynamisk lysstyring – å «dimme» belysningen opp og ned etter behov.

– Vi bruker en avansert radar, som skiller mellom hurtig og saktegående trafikk. Hver gatelykt er utstyrt med en sensor. Når en bevegelse blir registrert, øker lysstyrken i lampen der bilen passerer – i tillegg til lamper fremover i kjeden. Saktegående bevegelser, som en fotgjenger eller syklist, trenger kun to lamper fremover, mens en bil i raskere fart får fem lykters fullt lys.

CEO i Comlight, Jan Olav Endrerud. Foto: Comlight

Selskapet på Grålum jobber med fjerdegenerasjonsproduktet, og de har allerede flere kontrakter i Europa og Asia.

– Det kan virke som en smal sak å plassere sensorer i gatelyktene, og styre lyset basert på registrering av bevegelse på gatenivå. I praksis er det annerledes. Skal mange gatelys settes sammen i et system, må du ta høyde for støykilder. Vind, nedbør og tåke, greiner som beveger seg og andre «sort magi»-hendelser i miljøet, kan gjøre det krevende å få systemet til å fungere stabilt. Vi har brukt år på utprøvning og forbedringer, sier Endrerud.

Smarte lys på Tingvoll

Hos Statens vegvesen har Odd Helge Innerdal testet ut systemet på en strekning ved Tingvoll i Nordmøre. Prosjektlederen liker det han ser. Systemet har allerede vært i drift en periode, men åpning av veistrekningen skjer i august.

– Smarte veglys sparer både penger og miljøet, fordi de lyser 100 prosent bare når det er behov for det. Ellers er de dimmet ned til 20 prosent lysstyrke. På riksvei 70 mellom Tingvoll og Meisingset kjører det cirka 1 100 biler i døgnet. Mellom midnatt og klokken 06.00 passerer det under ti biler i timen. Da er et stort sparepotensial i forhold til vanlige veglys.

Mindre lysforurensing

Endrerud trekker frem flere fordeler ved aktivisertstyrt gatebelysning.

– Kostnadsreduksjon og energibesparelser er to ting. Sikkerhet en tredje sak. Når sensorene oppdager en bil i bevegelse, blir det fullt lys på veien. Fullt lys reduserer sjansene for ulykker betydelig. I tillegg er ulykkene mindre alvorlige, i den grad de inntreffer.

– Til slutt er dette er system som tar miljøhensyn. Kunstig lys forstyrrer dyr og mennesker. Lysforurensing er i økende grad et estetisk problem. De færreste har anledning til å se stjernehimmelen på grunn av den store mengden kunstig belysning rundt oss. Vi tror at dette vil bli en stadig viktigere miljøsak i fremtiden.

Comlight har flere enn 10 000 enheter ute på ulike veinett, installert i flere enn 300 anlegg. Sveits er selskapets største største marked, med drøyt en tredjedel av produksjonen.

Les Også

Tiden er inne for å søke Norsk Lyspris 2018

Norsk Lyspris hedrer de beste innen norske belysninsprosjekter, belysningsprodukter og lysinstallasjoner og løfter frem god design og nyskapende løsninger. Blant vinnerne av Norsk Lyspris plukkes nominerte til Nordisk Lyspris. Vi oppfordrer både små og…

Les Også

Osram gjør Oslo til en smart by

Osram Lighting Solutions moderniserer Oslos gatebelysning. Rundt 22000 Siteco armaturer med styring skal installeres. 10000 armaturer er allerede levert hvor ca. 8000 av disse leveres med styring. De dimmbare LED-armaturene gjør at hovedstaden får lave…

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.