Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Gatelys: Et nytt nav i veinettet Illustrasjon: Comlight

Emner
Belysning


Tekst
Thor Lynneberg

Publisert
26.August.2019

Gatelys: Et nytt nav i veinettet

Smartere belysning øker sikkerheten og reduserer både energibruk og miljøbelastning langs veien. Men det er bare starten, mener CEO i Comlight, Jan Olav Endrerud.

– Vi tror fremtidens gatelykter vil inneholde et bredt spekter av sensorer, for ulike tjenester til veinettets brukere. Ikke bare for smart styring av belysning, men også for å øke sikkerheten og redusere negative miljøfaktorer. Eksempler er sanntids overvåkning av trafikkmengde, måling av støy og smell, støv og luftkvalitet samt lokale værfenomener. Gatelykter er et naturlig sted for kommunikasjon mellom bilen din og veien du kjører på, både innen sikkerhet og servicetjenester. Gatelysene har allerede strøm, de er plassert der folk beveger seg, og sensorikken vil være relativt godt skjermet mot for eksempel vandalisme, påpeker Endrerud.

Smart lys mot «sort magi»

Comlight ble startet av nåværende salgsdirektør Siri B. Damsleth i 2007. Hun så et skifte fra tradisjonell lampeteknologi til LED-pærer, som muliggjør dynamisk lysstyring – å «dimme» belysningen opp og ned etter behov.

– Vi bruker en avansert radar, som skiller mellom hurtig og saktegående trafikk. Hver gatelykt er utstyrt med en sensor. Når en bevegelse blir registrert, øker lysstyrken i lampen der bilen passerer – i tillegg til lamper fremover i kjeden. Saktegående bevegelser, som en fotgjenger eller syklist, trenger kun to lamper fremover, mens en bil i raskere fart får fem lykters fullt lys.

CEO i Comlight, Jan Olav Endrerud. Foto: Comlight

Selskapet på Grålum jobber med fjerdegenerasjonsproduktet, og de har allerede flere kontrakter i Europa og Asia.

– Det kan virke som en smal sak å plassere sensorer i gatelyktene, og styre lyset basert på registrering av bevegelse på gatenivå. I praksis er det annerledes. Skal mange gatelys settes sammen i et system, må du ta høyde for støykilder. Vind, nedbør og tåke, greiner som beveger seg og andre «sort magi»-hendelser i miljøet, kan gjøre det krevende å få systemet til å fungere stabilt. Vi har brukt år på utprøvning og forbedringer, sier Endrerud.

Smarte lys på Tingvoll

Hos Statens vegvesen har Odd Helge Innerdal testet ut systemet på en strekning ved Tingvoll i Nordmøre. Prosjektlederen liker det han ser. Systemet har allerede vært i drift en periode, men åpning av veistrekningen skjer i august.

– Smarte veglys sparer både penger og miljøet, fordi de lyser 100 prosent bare når det er behov for det. Ellers er de dimmet ned til 20 prosent lysstyrke. På riksvei 70 mellom Tingvoll og Meisingset kjører det cirka 1 100 biler i døgnet. Mellom midnatt og klokken 06.00 passerer det under ti biler i timen. Da er et stort sparepotensial i forhold til vanlige veglys.

Mindre lysforurensing

Endrerud trekker frem flere fordeler ved aktivisertstyrt gatebelysning.

– Kostnadsreduksjon og energibesparelser er to ting. Sikkerhet en tredje sak. Når sensorene oppdager en bil i bevegelse, blir det fullt lys på veien. Fullt lys reduserer sjansene for ulykker betydelig. I tillegg er ulykkene mindre alvorlige, i den grad de inntreffer.

– Til slutt er dette er system som tar miljøhensyn. Kunstig lys forstyrrer dyr og mennesker. Lysforurensing er i økende grad et estetisk problem. De færreste har anledning til å se stjernehimmelen på grunn av den store mengden kunstig belysning rundt oss. Vi tror at dette vil bli en stadig viktigere miljøsak i fremtiden.

Comlight har flere enn 10 000 enheter ute på ulike veinett, installert i flere enn 300 anlegg. Sveits er selskapets største største marked, med drøyt en tredjedel av produksjonen.

Les Også

Tiden er inne for å søke Norsk Lyspris 2018

Norsk Lyspris hedrer de beste innen norske belysninsprosjekter, belysningsprodukter og lysinstallasjoner og løfter frem god design og nyskapende løsninger. Blant vinnerne av Norsk Lyspris plukkes nominerte til Nordisk Lyspris. Vi oppfordrer både små og…

Les Også

Osram gjør Oslo til en smart by

Osram Lighting Solutions moderniserer Oslos gatebelysning. Rundt 22000 Siteco armaturer med styring skal installeres. 10000 armaturer er allerede levert hvor ca. 8000 av disse leveres med styring. De dimmbare LED-armaturene gjør at hovedstaden får lave…

På Forsiden Nå

Kommunalt vedlikeholdsetterslep på 1450 millliarder kroner

Rådgivende Ingeniørers Forening nyeste rapportserie «State of the Nation 2019» sender et varsku til politikerne før kommune- og fylkestingsvalget i september. Rapportene som ser på tilstanden til norsk kommunal og fylkeskommunal infrastruktur avdekker et vedlikeholdsetterslep på hele 1.450 milliarder kroner. Det tilsvarer rundt 260.000 kroner per innbygger.

På Forsiden Nå

Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling

I skjæringspunktet mellom strenge sikkerhetskrav og høye krav til godt byliv, oppstår nye byutviklingsparadokser i hovedstaden vår. 18.september inviterer COWI og NOSIF til frokostseminar om hvorvidt – og hvordan – sikkerhet og god byutvikling lar seg forene.

På Forsiden Nå

Nytt pukkverk i Re utfordrer markedet i Vestfold

Tirsdag forrige uke sto Feiring Bruks datterselskap Feiring Vestfold sitt nye pukkverk klart i Re i Vestfold. Anlegget er Feirings første steg i en langsiktig plan om å betjene Vestfold med kortreiste materialer.

På Forsiden Nå

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

På Forsiden Nå

Billigere vei i vellinga

Bort med veikryss, og kortere bruer og tunneler. Nye veier AS bygger både billigere og mer samfunnsøkonomisk enn hva vi gjorde før, mener utbyggingsjef Lars Bjørgård.