Foto: Volvo CE
Thor Lynneberg
Publisert: 27.01.2022 

Mer kraft med hydraulikk: Et løft i riktig retning

Med hydraulikk presser Volvo CE mer kraft ut av sine dieselgravere. Men snart kommer helelektriske maskiner, og gjenbruk av batterier.

– Volvo Construction Equipment (CE) har sammen med Finske Norrhydro utviklet et hydraulisk hybridsystem for drastisk å kutte forbruket på diesel og CO2-utslipp i anleggsbransjen. Pressure Rail Hybrid System – som dette hydraulisk hybridsystemet heter – er ute på test i felt på prototype-maskiner, hos utvalgte kunder og forhandlere. Når systemet etter hvert blir kommersialisert, kommer det til å gi revolusjonerende besparelser, både i drivstofforbruk og utslipp, forteller produktsjef Frode Andersen.

Det svenske selskapet – på norsk Volvo Maskin AS – har fortsatt hovedkontor i Gøteborg, men mange produksjonslokaler også utenfor hjemmemarkedet – i Frankrike, Belgia, Tyskland, Storbritannia, USA, Brasil, India, Kina og Korea. De produserer hjullastere, gravemaskiner, rammestyrte dumpere, anleggs- og veivalser, asfaltutleggere, valseutstyr og utstyr for materialhåndtering.

Foto: Volvo CE

Pressure Rail Hybrid System er i bunn og grunn en stor akkumulator på gravemaskinen, som hele tiden lader trykk fra grave- og svingsyklusen. Det trykket blir ført tilbake i systemet igjen, som en hjelp til alle bevegelsene i graveprosessen. Denne opplagringen av energi gjør at maskinene kan ha en mindre motor montert for å drive maskinen.

– Maskinen kan faktisk øke produktiviteten med en mindre motor, fordi Pressure Rail Hybrid-systemet fører til mindre energitap og høyere energi utnyttelse enn på en konvensjonell graver, forklarer Andersen.

– Du kan si at vi gjenvinner store mengder av energien brukt. Det gjør at motoren bruker mindre kraft, og dermed reduserer miljøavtrykket.

Et begrenset marked

Hvordan markedet i Norge vil reagere på denne nye teknologien er nok litt for tidlig å si noe om, sier Andersen.

– Vi ser at viljen til å anskaffe seg nye teknologiske løsninger i anleggsbransjen ofte er drevet av retningslinjer og krav fra det offentlige. Slik det er nå om dagen, er det i prinsippet nullutslipp som gjelder. Da vil nok ikke denne teknologien bli ren nok, med tanke på den eventuelle nytten entreprenørene kan dra i offentlige anbudsrunder.

– På nyåret tilbyr vi også en ren, 100 prosent elektrisk batterimaskin. Det er mer interesse for den. Etter at store kommuner og byggherrer i byer som Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim skal ha nullutslipp på sine anleggsplasser, er det blitt rift om elektriske anleggsmaskiner. Som leverandør merker vi trykket på utslippsfrie maskiner, og iblant synes det som om kundene til og med mener at vi leverandører er for trege med å introdusere mer miljøvennlige alternativer.

Krever elektriske maskiner

– Etterspørselen er så stor at vi ser at enkelte konkurrenter har begynt utvikling av nye helelektriske modeller lokalt her i Norge, med den risiko det innebærer. Jeg tror vi er den eneste leverandøren som har en 100 prosent fabrikkprodusert elektrisk maskin. Dette er nok drevet mye av etterspørselen etter slike maskiner på det kinesiske markedet, der myndighetene har forpliktet seg til å redusere utslipp i anleggsnæringen. Etterspørselen etter elektriske alternativer øker også kraftig i Europa, som for eksempel i land som Tyskland, Belgia og Nederland.

– Jeg kan tenke meg at det er solgt noe sånt som 300 til 350 elektriske gravemaskiner og hjullastere på det norske markedet de siste årene. Det er mange entreprenører som investerer i elektriske anleggsmaskiner, fordi de ser at de er nødt til å ha det. Det er et krav, om de vil være med på kommunale anbud.

Batterier til besvær

– En utfordring med elektriske gravemaskiner er at de krever en voldsom infrastruktur. De krever mye energi og utstyr i forbindelse med lading. Det er nok egentlig den største utfordringen for eksempel her i Oslo. Entreprenørene sliter med å få tilgang til nok strøm på anleggsplass. Kommunen krever én ting, og så greier de samtidig ikke å levere den infrastrukturen som må til for at vi skal kunne levere etter kravspec. Løsningen blir ofte store batteribanker, og ladeløsninger som kan være temmelig kostbare. Ingen er vel egentlig helt enige om hvem som skal ta den regningen mener Andersen.

– En stor gravemaskin trenger høy spenning når den står til hurtiglading. I nettet i Oslo er det kun et fåtall plasser hvor det er mulig å få frem det effektbehovet som kreves til det. Det gir noen utfordringer. Da må entreprenørene investere i batteribanker, eller slike ladekonteinere, slik at de alltid har en buffer å ta av. Batteriteknologien er ikke der ennå at den kan forsyne en stor gravemaskin med strøm åtte til ni timer drift per dag.

– Volvo CE satser mye på gjenbruk av batterier. Det er viktig for oss at de ikke blir kastet når de blir slitne, men heller blir brukt i batteristasjoner og andre sammenhenger etter at de har gjort jobben i en graver. Vi ser for eksempel for oss en kraftig vekst innen elektrifisering i båt. Der kan slike batterier få nytt et liv.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur