– Jeg mener det er tydelig at tradisjonell infrastruktur ikke passer med virkeligheten når det gjelder bærekraftsmål. Vi vet samtidig at etterspørselen etter bruløsninger endrer seg raskere enn lovverket. Det er i den sammenheng at sirkulære og modulære bruløsninger kan være et fornuftig alternativ, sier David Sala, General Manager Nordics i Janson Bridging Norway AS.
Selskapet selger og leier ut modulbaserte midlertidige bruer og pongtonger for sivile og militære formål. Alle bruløsningene er modulbaserte og kan tilpasses alt fra en liten sykkel- og gangbru til en bru for tungtrafikk med strekk på over 100 meter.
Midlertidige løsninger som avlaster veinettet
En av de største utfordringene for Statens vegvesen og Vegdirektoratet er vedlikehold av aldrende bruer innenfor strenge tids- og budsjettrammer.
– Under strenge budsjettrammer for vedlikehold og utbygging kan modulære bruløsninger fungere som en buffer. Vi kan raskt etablere modulære bruer eller flytebruer på pontonger, mens en permanent konstruksjon er under utvikling eller vedlikehold.
– Det gir fleksibilitet, og ikke minst en trygg vei uten unødvendige hindringer for trafikantene, sier han.
Permanente og sirkulære bruer
Han forteller at den samme logikken også gjelder for permanente bruer.
– Når bruen bygges modulært blir den samtidig sirkulær, og dersom behovet endrer seg kan elementene flyttes og gjenbrukes i et annet prosjekt. I stedet for å rive og kaste, kan man re-allokere ressursene andre steder. Dette er et mer bærekraftig tankesett Norge kan ha stor nytte av.
– Fordelen med permanente modulære bruer er at de er standardiserte og har svært kort prosjekterings- og installasjonstid. Dette gir ikke bare fordeler med tanke på mindre trafikkforstyrrelser, men også med tanke på kostnader, miljøavtrykk og muligheten til å gjenbruke elementene i andre prosjekter. Dette er fordeler som blir enda større om man bruker nye materialer, sier Sala.
Lettere, sterkere og mer holdbare materialer
Et annet spennende utviklingsspor er bruk av FRP (Fiber Reinforced Polymer), eksempelvis glassfiberbruer bygget etter Eurokode-kravene for trafikkbelastning. Den tekniske standarden «CEN/TS 19101:2022 – Design of Fibre-Polymer Composite Structures» vil bli en ny Eurokode for kompositt tidlig i 2026, og vil gi klare retningslinjer for hvordan man skal prosjektere og konstruere FRP-komposittstrukturer. Dette er forventet å plassere komposittmaterialer på samme nivå som konvensjonelle byggematerialer.
– Med FRP får vi en teknisk levetid på over 120 år, samtidig som materialet er lett å transportere, montere og demontere. Da kan man enkelt installere bruen der behovet er størst og flytte den dersom situasjonen endrer seg. Dette er i praksis et paradigmeskifte i måten vi tenker infrastruktur.
Han forteller at FRP også kan brukes til å erstatte brudekket eller bygge nye felt, mens eksisterende pilarer eller landkar gjenbrukes.
– Siden FRP er en fleksibel løsning kan den også brukes i kombinasjon med eksisterende konstruksjoner. Dette handler ikke bare om å levere gode løsninger, men å inspirere den norske infrastruktursektoren til å tenke sirkulært og modulært. Vi bygger ikke bare for i dag, men skaper fleksible løsninger som kan leve videre i nye sammenhenger, sier Sala.
Stort behov for modulære bruer
Gunnar Magnus Haugen, tidligere ansvarlig for bruberedskap i Statens vegvesen og nå selvstendig konsulent, forteller at behovet for modulære og midlertidige bruer er stort.

Foto: Janson Bridging
– For det første er det er stort behov for modulære og midlertidige bruer for å gjenopprette brutte vei- og bruforbindelser. Modulære midlertidige bruer er fleksible både i forhold til lengde og bredde, og kan derfor håndtere de fleste utfordringer som oppstår. Fleksibiliteten til systemene gjør det sikkert og enkelt å tilpasse brumodulene til de fleste prosjekter. Behovet er også stort i forbindelse med ombygging og oppgradering av eksisterende bruer.
Han mener også modulære bruer kan spille en viktig rolle for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet.
– Vedlikeholdsetterslepet i Norge er stort både på riksveiene, fylkesveiene og på det kommunale veinettet. Spesielt på deler av fylkesveiene og det kommunale veinettet er vedlikeholdet sterkt forsømt.
– Dette gjelder også vedlikehold på eksisterende bruer og erstatning av eldre bruer som ikke tilfredsstiller kravene fra dagens trafikk. Fordelen med å benytte modulære midlertidige bruer er at det gir godt gjenbruk av utstyret, men det krever også god logistikk, kontroll og vedlikehold, sier Haugen.
Norske prosjekter peker fremover
Janson Bridging har allerede flere prosjekter i Norge som viser hvordan sirkulære og modulære løsninger kan fungere i praksis. Glenn Ekholdt Hilleren, prosjektleder for regionalnett i Glitre Nett, forteller at det i deres tilfelle gjaldt transport over en gammel bru.
– Utfordringen vår var en eldre bygde-bru som ligger på adkomstveien til en av våre transformatorstasjoner. Brua er sannsynligvis bygget på 1950-tallet, og den manglet tilstrekkelig dokumentasjon til at fagpersoner innen brukonstruksjon kunne garantere at den ville tåle vekten av transformatortransporten.
– Å bygge en ny bru ville vært et omfattende prosjekt som kunne ført til betydelige forsinkelser i ombyggingen av transformatorstasjonen. Vi vurderte derfor alternative løsninger, og landet på en midlertidig og modulær bruløsning, sier han.
Rask montering og demontering
Hilleren forteller at en stor utfordring i prosjektet var at både bedrifter og beboere befant seg på innsiden av bruen, og at det ikke fantes mulighet for omkjøring. Langvarig stenging av bruen var derfor uaktuelt.
– I dette prosjektet ga bruken av en modulær bru mye raskere gjennomføring. Vi stengte veien klokken 21.00, monterte bruen, gjennomførte transporten av transformatoren, demonterte bruen og åpnet veien igjen klokken 06.00.
Han peker også på bruens fleksibilitet som en stor fordel i krevende terreng.
– Veien har både svinger og bakker på begge sider av bruen, noe som krevde optimal tilpasning av spenn og bredde på brumodulene i forhold til lengden på transporten. Systemet viste seg å være svært fleksibelt, og vi kunne kombinere ulike moduler for å få en løsning som fungerte i terrenget. En annen stor fordel er at byggekostnadene ved en modulær brukonstruksjon er betydelig lavere enn ved bygging av en tradisjonell bru, konkluderer Hilleren.
Modulære bruer i veiprosjekt
Anthony Seitz, bruingeniør i Eiffage Norge, forteller at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen er et komplekst veiprosjekt med etappevis gjennomføring og trafikale begrensninger.

Foto: Janson Bridging
– For å kunne opprettholde trafikken under arbeidene må vi legge om E18 midlertidig for å kunne bygge det permanente veisystemet. På grunn av nærheten til sentrum, samt flere tilknytningsveier og rundkjøringer, oppstår det også en rekke utfordringer. I lys av dette passer modulære bruer perfekt fordi det gjør det mulig å opprettholde trafikk på flere nivåer. Med svært kort tid for både montering og demontering reduserer vi påvirkningen på eksisterende trafikk under byggingen.
Han peker også på modulbruenes fleksibilitet og evne til å tilpasses trafikkapasitet, lengde, bredde og linjeføring på veien.
– Siden modulene enkelt kan tilpasses ulike lengde og bredde kan de settes sammen for å oppnå ønsket geometri. I tillegg kan løsningene tilpasses spesifikke krav til rekkverk, støyskjermer, lysmaster og annet, sier han.
Fjerner behovet for betong
Seitz mener modulbruer i stål er den beste løsningen også med tanke på miljø.
– En annen fordel med modulbruer, så lenge elementene vedlikeholdes korrekt, er at de kan gjenbrukes nesten ubegrenset. Siden pilarene leveres som midlertidige elementer, hvor man kan bruke stålfundamenter med rørpeler, kan behovet for betong reduseres til null. Et viktig grep for å unngå unødvendig bruk av naturressurser.
– Alt dette gjør konseptet med modulbruer svært attraktivt for nesten alle midlertidige situasjoner, både for offentlig trafikk og anleggstrafikk, men også fra et design- og byggeperspektiv.
– Noen ganger vurderer vi modulære bruer som en løsning for permanente konstruksjoner, mens andre bruker de som midlertidige bjelker for å bære andre laster enn trafikk. Modulære bruer er en innovativ og bærekraftig løsning på ulike utfordringer, sier Seitz.
Infrastruktur ved et veiskille
Når Sala ser fremover mot en mer bærekraftig og fleksibel infrastruktur, mener han det er klart at modulære og sirkulære bruløsninger ikke bare er et praktisk verktøy, men en nødvendighet.

Foto: Janson Bridging
– Modulære bruer gjør det mulig å møte dagens akutte behov for vedlikehold og trafikkavlastning uten å kompromisse på sikkerhet eller fremdrift. Samtidig gir de myndigheter og entreprenører muligheten til å investere i løsninger som kan tilpasses fremtidige behov og nye krav, i stedet for å låse seg til én statisk konstruksjon i hundre år.
– Ved å velge modulære bruer kan vi redusere CO2-avtrykket gjennom gjenbruk, minimere ressursforbruk ved å eliminere unødvendig betongbruk, og skape en mer robust beredskap for uforutsette hendelser. Dette er løsninger som kombinerer økonomisk fornuft, teknologisk innovasjon og samfunnsansvar, og som kan brukes både midlertidig og permanent.
Han mener den norske infrastruktursektoren står ved et veiskille.
– De som våger å tenke sirkulært vil ikke bare bygge bruer, men også bygge en bru til en fremtid der fleksibilitet, bærekraft og effektivitet går hånd i hånd. Det er på tide å gjøre modulære bruer til en del av vår standard verktøykasse, og ikke bare som et alternativ i nødsituasjoner, avslutter Sala.
SE BLADARKIV
