– Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
70 arbeidere i sving hver natt
For å skåne flytrafikken mest mulig har asfalteringsarbeidet blitt gjennomført om natten. På grunn av pasienttransport til og fra regionssykehuset var det ikke mulig å stenge hele rullebanen. Løsningen ble derfor nattestenging fra klokken 21 med redusert rullebanelengde, der ambulansetrafikk har fått prioritet ved behov. Ordningen har fungert svært godt.
Hver natt siden midten av mai har opp mot 70 arbeidere vært i sving, der over 23 000 tonn asfalt har blitt lagt ut. Lite regn og mye midtnattsol ga perfekte forhold, som gjorde at arbeidet gikk raskt og effektivt.
– Asfaltering er avhengig av tørt vær, og denne sommeren har virkelig spilt på lag. Nå står over 2400 meter med rullebane klar med flunkende ny asfalt og banelys, forteller Schrøen.
I tide til vintersesongen
Fra morgenen 4. september opphørte nattestengingen, og hele rullebanelengden er igjen tilgjengelig døgnet rundt. For passasjerer betyr det en tryggere og mer stabil flyplassopplevelse.
– Vi får en bane som tåler både hard bruk og arktiske vintre. Dette er en investering som skal vare i minst 15 år, og som reduserer risikoen for forsinkelser fremover, sier Schrøen.
Reasfalteringen er en del av en større satsing der Avinor investerer nærmere én milliard kroner i Tromsø lufthavn frem til 2027. Det innebærer blant annet ny avisingsplattform, nye flyoppstillingsplasser og bedre vinterlogistikk.
– Dette er viktig for lufthavna. Vi bygger for fremtiden, og med ny rullebane på plass har vi nådd en viktig milepæl. Nå er vi klare for både flere reisende og tøffere vintertrafikk, avslutter Schrøen.